משמעות הצבעים – איך הצבעים משפיעים עלינו פסיכולוגית?

אין כמו מראה עיניים

כנראה שכשהייתם ילדים שמעתם לפחות פעם אחת את הפתגם "אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו". כשמדובר בהיכרות שטחית עם אנשים, חברים או אפילו קולגות זה בהרבה מקרים נכון, אבל כשזה נוגע לשיווק בדיגיטל – המצב הוא קצת אחר. מחקר שפורסם ב-2006 ועוסק בהשפעה של צבעים על הרגלי הצריכה של האדם הממוצע הצביע שהדעה שאנחנו מגבשים על מוצר מושפעת מהמראה שלו בכלל והצבע שלו בפרט בסדר גודל של עד כ-90 אחוזים.

הצבעים שאנחנו רואים על גביי מוצרים שאנחנו מתלבטים אם לרכוש ואפילו באתרי עסק שאנחנו תוהים בנוגע לאמינות שלהם משפיעים מאוד על ההחלטה שניקח לבסוף. הצבעים שנראה על אותם מוצרים, אתרים או פרסומות יקושרו לנו באופן לא מודע למשהו עמוק יותר שלא נוכל לגמרי להבין וישפיע על ההחלטות שלנו מבלי שבכלל נחשוב על כך.

על פניו, נשמע בנקודה מעניינת במיוחד שאין לנו יותר מידי מה לעשות איתה כצרכנים. אבל, במידה ויש לכם עסק משלכם, מדובר בנקודה משמעותית במיוחד שתוכל לעזור לכם לגבש את העיצוב המושלם לאתר העסק שלכם, הלוגו, המוצרים ואפילו החנות.

על משמעות הצבעים השונים

בשורה התחתונה, קיימת השפעה רבה על הצבעים שבהם אנחנו עושים שימוש בחנות העסק שלנו, באתר ובעיצוב המוצרים שלנו. בשביל לעשות לכם קצת סדר, ריכזתי עבורכם את משמעות הצבעים השונים, כפי שנתפסת בעין אנושית ממוצעת.

1. אדום

אדום הוא ללא ספק האגרסיבי שבחבורה. את האדום אתם בטח מכירים ממכרזים, מכירות חיסול וסימון של מוצרים ש"ממש עכשיו נגמרים". הסיבה לכך היא פשוטה – הצבע האדום מקושר אצלנו בראש ללחץ ומתח ויכול אפילו להעלות את קצב פעימות הלב שלנו. האדום מעורר אצלנו משיכה וכשמדובר במכירות חיסול, הוא לגמרי יכול לעשות את העבודה ולעזור לכם למכור כמה שיותר מוצרים. הצבע האדום מפורש בכל תרבות מעט אחרת – אצל הסינים למשל הוא מייצג את החיים ואצל הנוצרים את ישו והאהבה. אדום בנוכחותו בחלומות שלנו האדום יכול לסמל תשוקה ואופטימיות או דווקא סכנה. חברה שמבצעת שימוש באדום – קידום פסיכומטרי.

משמעות הצבע האדום

2. כתום

כתום הוא לא באמת צבע שגרתי. הוא עליז ונעים למדיי ויכול אפילו לעורר בנו התלהבות. מדובר בצבע שצריך להשתמש בו בזהירות, שימוש אינטנסיבי מידי בכתום יכול לפעמים להיות בעייתי – אבל מצד שני, תוכלו לראות שאני החלטתי לבצע שימוש נרחב בכתום באתר שלי פה (בין היתר סתם כי זה הצבע האהוב עליי). תוכלו להשתמש בצבע הכתום בשביל למשוך את תשומת הלב של קונים למוצר ספציפי ולשכנע אותם לסגור קנייה במהירות. הכתום מסמל אופטימיות, בריאות וחיוניות ולכן משולב רבות במקומות ציבוריים. חברה שמבצעת שימוש בכתום – אורנג' (בעבר).

משמעות הצבע הכתום

3. סגול

הצבע הסגול כנראה יזוהה אצלכם כצבע אלגנטי ונעים במיוחד לעין. נעשה בו שימוש הרבה פעמים בעולם הקוסמטיקה ואפילו במוסדות דת. מדובר בצבע שיכול להקנות לכל עסק מראה מתוחכם ואלגנטי ולהוסיף לו נופח מיוחד.הצבע הסגול מסמל רוחניות ואיזון אך בתרבויות שונות דווקא מאופיין בפרשנות מעט יותר קודרת ואלה מקשרות אותו למוות ודכדוך. המסתורין של הסגול ללא ספק הופך אותו למיוחד במינו ולגוון שמקושר לא פעם גם למלכותיות ורוחניות עמוקה. חברה שמבצעת שימוש בסגול – סלקום.

משמעות הצבע הסגול

4. ירוק

הצבע הירוק מזוהה אצלנו במוח כצבע רגוע במיוחד, הרמוני. בירוק נעשה שימוש על מנת לעורר רוגע ושלוות נפש. שילוב הצבע הירוק בחנות יכול להקנות לה אווירה נעימה במיוחד ואפילו יהפוך אותה לאזור בטוח בקרב הלקוחות. הסיבה לכך היא כמובן פשוטה – הירוק הוא הצבע של הטבע. הירוק מסמל רעננות, צמיחה ושלוות נפש ונחשב כצבע הרפתקני ומיוחד. ועדיין, הצבע המיוחד הזה מקושר לקנאה בשפה העברית למרות שהפרשנות הזאת לא קיימת בשפות אחרות. חברה שמבצעת שימוש בירוק – סטימצקי.

משמעות הצבע הירוק

5. שחור

שחור הוא ללא ספק צבע חזק במיוחד. הוא מקושר לכוחניות וחוכמה אבל יכול במהירות להכביד על הלקוחות או הגולשים באינטרנט. הצבע השחור מקושר לא פעם למחאה, כוח ומסתורין ובתרבויות רבות מתייחס למוות וללא ידוע. לצבע השחור יש כוח חזק וחשוב להשתמש בו כמו שצריך – שימוש מופרז בצבע השחור יכול להכביד על הלקוחות ולעורר בהם תחושת דכדוך. חברה שמבצעת שימוש בשחור – אפל.

משמעות הצבע השחור

6. כחול

כחול הוא צבע נפוץ במיוחד שנעשה בו שימוש בתחומים רבים. הסיבה לכך היא פשוטה – הצבע הכחול מעורר בנו אמינות ונחת ויעלה את תחושת האמינות של הלקוח בבית העסק שמולו הוא מחליט להתנהל. הצבע הכחול מקושר בתת מודע שלנו לנראות השמיים והימות הנרחבים והוא מבטא אמון, ביטחון, רוחניות ושלום. הצבע הכחול יכול להתאים לאלו המעוניינים להביע אווירה נעימה ומעט מסתורית באתר העסק או משרדי החברה. לצבע השפעה מרגיעה על המתבוננים בו והוא מעורר באלה תחושת שלווה נעימה. חברה שמבצעת שימוש בכחול – פלאפון.

משמעות הצבע הכחול

7. חום

הצבע החום מתקשר אצלנו לביטחון ויציבות והוא מקושר אצל אנשים רבים באופן לא מודע לאדמה. הצבע החום נפוץ בטבע בחיות שונות, בעצים ובאדמה ולכן מדובר בצבע מרגיע במיוחד שיכול להסב לרבים מאיתנו תחושת רוגע. הצבע החום הוא צבע בולט למדיי ושימוש בו צריך להיעשות בזהירות. חברה שמבעת שימוש בצבע החום – חברת המשלוחים UPS.

משמעות הצבע החום

8. ורוד

הצבע הוורוד מקושר בתרבות המערבית של היום לנשיות ולפריחה אביבית. הוורוד מורכב מהצבעים לבן ואדום והפירוש שלו בהתאם – הוורוד בא לאזן בין הטוהר המוחלט שמאפיין את הצבע הלבן לבין האינטנסיביות של האדום. היא מסמלת את הצורך להיות קשובים לצרכים הפיזיים שלנו אך לדעת למתן את אלה במידת הצורך. בצבע האדום ייעשה שימוש לא פעם בבתי עסק שמשרתים נשים כמו מכוני לק וחנויות אופנה, אך יכול להתאים גם לבתי עסק שמעוניינים לשדר משהו חדשני ומיוחד. חברה שמבצעת שימוש בצבע הוורוד – חברת הבובות ברבי.

משמעות הצבע הורוד

9. צהוב

לצבע הצהוב יש פרשנויות חיוביות ושליליות כאחד. בתרבות המצרית העתיקה הצבע הצהוב היה מקושר למלוכה אך גם לרגש הקנאה. תרבויות מערביות רבות מייחסות את הצבע הצהוב לרכלנות, דכדוך, חוסר ביטחון וכעס. מצד שני, באסלאם הצבע הצהוב מיוחד לחוכמה ובבודהיזם הוא נחשב לצבע קדוש ואף משמש בהרבה מקרים את הנזירים. שימוש בצבע הצהוב יכול להתאים לבניית תחושת רוגע, הבעת ביטחון עצמי ויצירת אווירה אופטימית. שימוש מופרז בצבע יכול הרבה פעמים להביא למטרה ההפוכה – חשוב להיזהר בשימוש בצבע ולוודא שהוא מביע את המסר שלכם באופן הטוב ביותר.

משמעות הצבע הצהוב

10. אפור

הצבע האפור מזוהה עם פאסיביות, דכדוך ויציבות. מדובר בצבע מעט חיוור אך שימוש נכון בו יכול להתאים למקומות פורמליים ולסיטואציות בהן חשוב לשמור על איפוק. חברה שמבצעת שימוש באפור – מייקרוסופט, בשילוב עם צבעים נוספים.

משמעות הצבע האפור

11. לבן

הצבע הלבן מקושר בתרבויות המערביות לתמימות, שלווה, ניקיון וחגיגיות. לא סתם נשים ילבשו לבן לחתונה המיוחדת שלהן – מדובר בצבע טהור ונקי שמקושר לתום ונינוחות כנה. הצבע הלבן חזק במיוחד ולכן עדיף שלא לבצע בו שימוש מוגזם – למרות שהוא משרה רוגע, שימוש אינטנסיבי בלבן יכול דווקא להביא לאפקט ההפוך ולעורר תחושת ריקניות. חברה שמבצעת שימוש בלבן – אוניברסיטת תל אביב.

אז איך צבע יכול לשמש את העסק שלכם?

הצבע שבו תעשו שימוש בבית העסק שלכם ובאתר האישי שלכם יכול להיות משמעותי ביותר בהיקפי המכירות שלכם וביחס ההמרה, האמינות והיחס הבין אישי שלכם עם הלקוחות. אז איך צבעים יכולים לבוא לטובתכם?

1. ייתנו רושם

שימוש בצבע הנכון בעיצוב הלוגו האישי שלכם או צבעי האתר יכול לתת לגולשים רושם משמעותי ביותר על העסק שלכם והאישיות שלכם בתוכו. תוכלו לשדר אמינות, מקצועיות ואפילו תסיסה – הכל תלוי בכם.

2. יעזרו ללקוחות לזכור אתכם

במידה ויהיה צבע משמעותי אחד שיהיה מקושר לעסק שלכם, יהיה הרבה יותר קל לאנשים לזכור אתכם ואת העסק שלכם. כשמדובר בעסק חדש שעוד מחפש לקוחות – זה יתרון משמעותי במיוחד. תנצלו את הכלי הזה כמו שצריך.

3. יקראו לפעולה

שימוש בצבעים בוהקים כמו כתום או אדום יכולים להיות משמעותיים במיוחד בקריאה ללקוחות לפעולה. בצבעים כאלה תוכלו לסמן הנחות, מוצרים עם מלאי מצומצם וכפתורי הזמנה ותשלום. ככל שזה יהיה יותר בולט ונגיש – כך יותר סביר שהגולשים יפנו לרכישה.

אז איך תבחרו צבע לייצוג העסק שלכם?

אני מניח שעכשיו אתם כבר כנראה מבינים שלשימוש בצבע הנכון יש משמעות רבה בשיווק נכון של העסק שלכם. שימוש בצבע הנכון ושילוב שלו באתר העסק שלכם או בחנות האישית שלכם בצורה הטובה ביותר יכול לעזור לכם ליצור אמון עם הלקוחות ואפילו לגרום להם להרגיש בהם יותר בנוח. אז למה חשוב שתשימו לב.

1. תתאימו צבע למוצר

ראשית, כשאתם מתלבטים על הצבע המתאים לבית העסק שלכם, חשוב שתבצעו את ההתאמה למוצר שאתם מוכרים. במידה ואתם עסק שמוכר דובי ענקי, כנראה שלא תבצעו שימוש בעיצוב לוגו החברה שלכם בצבע השחור. ההתאמה צריכה להיות לא רק אסתטית אלא להתאים כמובן לאופי של המוצרים שאתם מציעים.

2. תחשבו על הדברים שהייתם רוצים לשדר

בנוסף על ההתאמה של העיצוב שלכם למוצר, חשוב שתיקחו בחשבון בבחירת הצבע הנכון, את הדברים שהייתם רוצים לשדר. האם אתם רוצים לקרוא לגולשים לפעולה? האם אתם רוצים לשדר אמינות? האם נופח מתוחכם ומסתורי היה משהו שהייתם רוצים להביע? כל אלה משמעותיים במיוחד בבחירת הצבע האידיאלי עבור בית העסק האישי שלכם.

3. תשמרו על צבע מיתוגי קבוע

לחברות ענק משמעותיות בשוק מקושר צבע אחד ספציפי והאמת היא שזה לא ממש מפתיע. התאמה של צבע קבוע ולוגו למותג מסוים עוזרת לאנשים לזכור אותו כמו שצריך ולהעריך אותו קצת יותר מה שמוביל לשיפור המיתוג העסקי שלכם. תתאימו את הצבע של הלוגו שלכם לצבע האתר, את צבע האתר לצבע החנות ואת כל אלה כמובן גם לכרטיסי הביקור שתחלקו ולחתימה שלכם במייל. שמירה על צבע קבוע יכולה להקנות נופח מקצועי לבית העסק שלכם ולעזור ללקוחות שלכם לתפוס עליכם רושם חיובי.

4. בשורה התחתונה – תנסו אפשרויות שונות

לפני שאתם בוחרים את הצבע המושלם לצד העיצוב המושלם, תוכלו לנסות אפשרויות שונות. תראו את מידת ההצלחה שהאתר שלכם מקבל בעיצוב בצבע ירוק ותשווה אותו למידת ההצלחה שהוא נוחל בעיצוב בצבע סגלגל. הדרך הכי טובה לראות מה עובד ולא עובד היא פשוט להעמיד את העניין למבחן, אל תתעצלו – תבדקו.

ויאללה לעבודה!

עכשיו כשאתם יודעים קצת יותר, כל מה שנשאר לכם לעשות זה להתחיל ולשלב את הידע שלכם בעסק האישי. תתלבטו בין האפשרויות השונות עם החברים והמשפחה, תחשבו על הדברים שהייתם רוצים לשדר – ותעשו את הבחירה הטובה ביותר. בהצלחה!

כתוב/כתבי תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)