שיתוף פעולה עסקי

מהו שיתוף פעולה עסקי?

שיתוף פעולה פורה ועבודת צוות יכולים לתת לנו הרבה עם ובלי קשר לעולם השיווק. היכולות של האנשים השונים והעסקים השונים יכולות תמיד לשמש לטובתנו ובניצול חכם של היכולות של הצדדים השונים – שיתוף פעולה יכול תמיד להועיל לכולם. שיתוף פעולה עסקי, הוא כלי שיווקי וכלכלי שימושי וריווחי למדיי. באמצעות היכולות של העסקים השונים, אלה יכולים לתמוך זה את זה, לעזור להם להתפרסם ועל הדרך להרוויח קצת בעצמם. בשביל קצת לעזור לכם לתפוס את הרעיון, אלו הן כמה דוגמאות לשיתוף פעולה עסקי שאולי כבר יצא לכם להיתקל בהן.

שיתוף פעולה עסקי פורה

שיתוף פעולה בשיווק דיגיטלי - הכיצד?

1. אזכורים בתוכן

הדוגמא הקלאסית היא אזכורים בתוכן. לא פעם באתרים, דפי פייסבוק (למדריך שיווק בפייסבוק למתחילים) או בדפי אינסטגרם (אולי יעניין אותך איך להוסיף עוקבים באינסטגרם), תראו אזכורים דווקא לעסקים אחרים הנוגעים לתחום. בעל העסק יכול להיות מתואר בתור חבר או איש מקצוע מומחה בתחומו, שיכול לתת לכם שירות או למכור לכם מוצר מסוים באיכות גבוהה. כשדף המשווק בעל רמת אמינות גבוהה, מדובר בכלי שיווקי של ממש, שיכול לעזור לעסק המשווק לתפוס תאוצה ולמצוא את עצמו בין מתחרים. השיטה היא פשוטה – כשמקור אמין יפנה אנשים לבית עסק, הם כנראה יסמכו עליו. יכול להיות מדובר במחווה חברית, אבל לא פעם הצד השני מרוויח משהו יפה מכל הסיפור הזה.

2. קישורים חיצוניים

הרבה פעמים תראו במאמרים שתקראו ברחבי הרשת קישורים למאמרים לקריאה נוספת. לעיתים יהיה מדובר באמת בחומרים שכותב המאמר ראה לנכון לשלב, אבל לא פעם יהיה מדובר בקישורים שבעל העסק קיבל כסף על מנת להציג לקהל הרחב. גם כאן, במידה ומדובר בבלוג, אתר מיידעי אמין או אתר מקצועי, יכול להיות מדובר בפלטפורמה שיווקית מעניינת במיוחד שיכולה לסייע הרבה לעסקים המתחילים.

עובדה מעניינת שאולי אתם לא מכירים – ככל שהקישור לאתר שלכם יימצא בכמות גדולה יותר של אתרים אחרים, כך גוגל תאהב אתכם יותר (עוד על קידום אתרים אורגני בגוגל). כלומר, הקישור לא יעזור ללקוחות רק למצוא אתכם באתרים, אלא גם למצוא אתכם בין התוצאות האחרות במנועי החיפוש.

בדוגמא שלפניכם תוכלו לראות מאמר שפרסמתי על עיצוב פרופיל עסקי לאינסטגרם באתר אחר שקישר אל הבלוג שלי.

שיווק בינאישי - הכיצד?

1. קשר בינאישי

השיטה המיושנת, אפשר לקרוא לה. שיח חברי עם לקוחות או חברים על בעל עסק מוכשר במיוחד שהמשווק מכיר, שישמח לקבל לקוחות חדשים. כך למשל, תוכלו להציע ללקוח שמגיע אליכם לגשת לשירות משלים אצל בעל העסק שאתם מכירים – תוכלו להגיד לו שבמידה ויזכיר את השם שלכם יזכה בהנחה או בכל הטבה אחרת עליה סיכמתם עם בעל העסק.

2. פרסום על מוצרים

על המוצרים שלכם תוכלו לפרסם את החברה שאיתה אתם נמצאים בשיתוף פעולה ולשים את הפרטים הרלוונטיים ליצירת קשר איתה.

3. פרסום בבית העסק

תוכלו לשים על הדלפק בבית העסק שלכם פלאיירים למוצר חדש, או לשירות של בעל עסק איתו יצרתם קשר. כך יוכלו הלקוחות להעמיק בקריאה על העסק ולחוות עליו את דעתם.

שיתוף משאבים בשיתוף פעולה

1. רכישה משותפת

במידה ויש מוצר חדשני במיוחד שיקר מאוד להשיג, תוכלו לבחור לרכוש אותו ביחד עם בית עסק נוסף בתחומכם. כך תוכלו בחצי מהתעריף המקורי לזכות בשדרוג משמעותי לבית העסק שלכם, שיהפוך אותו להרבה יותר אטרקטיבי.

2. שימוש בספק משותף

זה לא סוד שהזמנות גדולות מספק מזכות את בעלי העסקים בהנחה. רעיון מעניין יכול להיות לבצע שיתוף פעולה בין עסקים דומים בנוגע לספק ממנו הם מזמינים את הציוד. בדומה לדוגמא הקודמת, גם כאן מדובר בשיתוף פעולה שיחסוך באופן משמעותי עלויות לשני הצדדים.

3. שיתוף ידע

במידה ולמדתם משהו חדש בתחומכם שאתם חושבים שיעניין את העסקים השונים ומצד שני לא יפגע באטרקטיביות שלכם – תוכלו לשתף איתם את הידע. כך גם תיראו מקצועיים ביחס למתחרים וגם אולי תוכלו להרוויח מכך משהו.

מה זה Win-Win Situation?

כנראה שרובכם מכירים את המונח. בגדול, מדובר בסיטואציה שבה שני הצדדים מרוויחים. בשיתוף פעולה עסקי, שני הצדדים יזכו במשהו שלא היו כנראה זוכים לו בכוחות עצמם. אז מה שיתוף פעולה עסקי יכול לתת לנו?

1. שיווק חיובי

כמו שציינתי קודם, שיתוף פעולה עסקי מאפשר לבעלי עסקים לקבל יחצון ופרסום חיובי באתרים שונים ברחבי הרשת. את התהודה שהעסק שלהם יתפוס, השיח שלפתע הוא יעורר והעניין שלפתע יווצר סביבו – ובכן, בעל העסק לא היה מצליח להשיג בכוחות עצמו. אמנם תמיד קיימת האפשרות לדאוג לכתיבה רבה של תוכן וליצירת פרסומות, אבל הדרך הפשוטה ביותר להשיג לקוחות היא פשוט לדאוג לפרסם את עצמך במקומות הנכונים דרך האנשים הנכונים. כמובן שלא מדובר באלטרנטיבה לשיווק האתר בפלטפורמות האחרות, אלא בשיטה אטרקטיבית במיוחד שבמקרים מסוימים פשוטה מאוד לביצוע.

2. כסף ותקצוב

הצד המשווק יכול להרוויח כמובן בשיווק חיובי הדדי, או לחילופין בכסף. ההחלטה על התקצוב היא כמובן בין שני משתפי הפעולה – יכול להיות מדובר בסכום מסוים של כסף עבור כל פרסום, או קבלה של עמלה מסוימת על כל לקוח שמגיע לבעל העסק. הדבר תלוי בעיסוק של שני הצדדים ובאינטרס של כל אחד מהם.

3. הוזלת עלויות

במקרים של שיתוף משאבים, שיתוף הפעולה בין העסקים יכול לקצץ משמעותית את העלויות השגרתיות שלהם. יכול להיות מדובר בחיסכון של כמה עשרות אחוזים ואפילו להגיע לקיצוץ של חצי מהעלויות במקרים ספציפיים!

סוגים שונים של שיתוף פעולה עסקי

1. עסקים בתחומים שונים

במידה ומדובר בשני עסקים בתחומים בעלי חפיפה חלקית בלבד, מדובר בשיתוף פעולה אידיאלי. מצד אחד, אין תחרות בין שני העסקים ומצד שני – קיימת לגיטימציה של שני הצדדים לשווק זה את זה. תוכלו לשווק אחד את השני, להעביר כספים זה לזה בתמורה לפרסום ולהנות מקשר רווחי ופשוט. יכול להיות מדובר בעסקים שעובדים עם אותו הלקוח בחלקים שונים של המכירה, בספקים של המוצר שלכם או בעסקים בתחומים שונים בעלי קהל יעד משותף.

2. עסקים מאותו התחום

כשמדובר בעסקים מאותו התחום שרוצים לבצע שיתוף פעולה, זאת כבר סיטואציה מעט יותר מורכבת – איך עושים שיתוף פעולה כשהיחסים בין הצדדים בראשיתם נוטים לכיוון התחרות? האמת היא שאין תשובה נכונה אחת, אבל שימוש הוגן בתקציבים ושיווק הדדי יכולים בסופו של דבר לסייע לכולם. במידה ומדובר בעסק אחד קטן ואחר גדול – הגדול יוכל לדרוש עמלות פרסום או עמלות לקוח. במידה ומדובר בשני עסקים קטנים – שניהם ייהנו מהתוצאות של שיווק חיובי ברחבי הרשת.

3. עסק קטן שמשווק את עצמו

קצת מצחיק אולי להציג את האפשרות הזאת, לא מדובר באמת בשיתוף פעולה. אבל עדיין, במידה ויש לכם מספר אתרים נפרדים – שווה שתקשרו בינהם באמצעות תוכן, לינקים ואזכורים. גם כאן, השיווק לא רק יעזור ללקוחות שלכם למצוא אתכם באתרים, אלא גם יסייע לכם לבלוט בתוצאות השונות בגוגל. מדובר בשיטה פשוטה למדיי לקדם את העסק שלכם, לגמרי בחינם – אל תתעצלו.

איך מוצאים עם מי לעשות שיתוף פעולה?

האמת היא, שמרבית העסקים יכולים להרוויח משיתוף פעולה עם כל עסק אחר. הדבר המשמעותי ביותר בדרך כלל הוא לא סוג העסק, אלא איכות האנשים שמנהלים אותו. בבחירת העסק חשוב שתתייחסו להתאמה האישיותית שיש בינכם, ליכולת לבצע שיתוף פעולה ולהתאמה בסיסית בעיסוק. תעשו סיעור מוחות, תחשבו על הרווחיות של העניין לכל אחד מהצדדים ותהיו חברים.

דבר נוסף חשוב לא פחות, ששווה לכם לקחת בחשבון הוא המוניטין והאמינות של העסק. יכול להיות שיהיה לכם מאוד כיף לעבוד עם בעל העסק אבל מצד שני, רמת השירות שהוא נותן ללקוחות שלו היא נמוכה. במקרים כאלה, שיתוף הפעולה יכול להביא ליותר נזק מתועלת ולכן – אל תתעצלו על המחקר, תבחנו את בעל העסק, תוודאו שהוא מקצועי ותקראו עליו מראש.

בשיתוף פעולה חשוב להתחשב בשיקולים של שני הצדדים ולהיות קשובים – בסופו של דבר, כולם רוצים להיות מרוצים. השאלה המעניינת באמת אבל, היא איך מוצאים עם מי לעשות שיתוף פעולה?

1. תדברו עם חברים

לשיתוף פעולה עם אנשים שאנחנו מכירים ממקור ראשון יש הרבה מאוד יתרונות. אנחנו סומכים עליהם, הם מכירים אותנו ואנחנו מרגישים מאוד בקלות בנוח להסביר להם את השיקולים שמניעים אותנו בכל פעולה שאנחנו עושים. מצד שני, הסתמכות על שיתוף פעולה עם חברים יכולה להיות לא פעם פשרה שמגיעה מתוך נוחות ולא מתוך פוטנציאל ממשי. תחשבו על הפוטנציאל של שיתופי הפעולה עם החברים שלכם, על מידת ההשקעה שהם ידרשו מהם – ורק אז תחליטו אם להישאר באזור הנוחות.

2. תדברו עם עסקים מצליחים בתחומכם

בין אם אתם עסק גדול שמחפש לתמוך עסקים קטנים, או עסק קטן שמחפש את הדרך הנכונה להתבלט בשוק – הדרך הנכונה ביותר למצוא משתפי פעולה, היא פשוט לחפש עסקים בתחומכם או בתחום שמעניין אתכם! את העסקים תוכלו למצוא בגוגל, ברשתות החברתיות או בדפי זהב (אם המהפכה הטכנולוגית לא קורצת לכם). תוכלו לשבת איתם לפגישה ראשונה, לראות אם יש חיבור ולחשוב על הדרך הנכונה לקחת את זה לשלב הבא. תראו כמה אנשים, תתרשמו מהם ורק אז תחליטו מי מצא חן בינכם. אין לכם סיבה להתעצל ולראות רק בן אדם אחד – חשוב שתשקיעו ותראו כמה אנשים עד שתבינו מי מהם מושך אתכם במיוחד ועם מי יש לכם את הפוטנציאל הטוב ביותר.

3. תדברו איתי

עדן שרעבי

במידה ויש לכם רעיון לשיתוף פעולה עסקי שיכול להועיל לי ולכם, אני מזמין אתכם לגשת ולדבר איתי. הקשר שיהיה לנו יהיה חברי, כיפי ואולי אפילו חוויתי. נתייעץ ביחד, נחשוב על הדברים שיכולים לקדם את כולנו וביחד נגיע לדרך הנכונה ביותר. אני לא עסק גדול, אני לא חברה מתוקתקת – ודווקא אלה לדעתי הופכים אותי לשותף שיהיה לכם הרבה יותר כיף וקל לעבוד איתו.

אז אם יש לכם רעיון לשיתוף פעולה שיכול להועיל לי ולכם, אתם מוזמנים לפנות אליי בשיחת טלפון, הודעת וואצאפ או מייל.
מבטיח ליצור איתכם קשר, לענות על שאלות ומי יודע?
אולי זוהי תחילתה של ידידות מופלאה. בהצלחה!

 

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)