מדריך קידום אתרים אורגני 2,021 – מהם הגורמים המשפיעים על דירוג האתר בגוגל? (קרוב ל-100 גורמים)

שאלת מיליון הדולר בעולם הקידום היא איך ולפי מה גוגל מדרגים אתרים? לשאלה הזו יש ככל הנראה למעלה מ-200 תשובות שונות, כשלפחות את חלקן אפשר לגלות דרך ניסוי וטעייה בקידום אתרים בגוגל או דרך מסקנות מההצהרות והעדכונים של גוגל לאורך השנים. העניין האמיתי הוא, שגוגל מעולם לא התחייבה למספר הגורמים המדויק שקובע את בחירותיה ואיש איננו יכול להתחייב להבנה מושלמת של האלגוריתם. אני אפילו בספק אם קיימים אנשים מחוץ למחלקת הפיתוח בעמק הסיליקון שבאמת יודעים כיצד הבוט של גוגל מבצע את הבדיקות שלו ועל סמך מה בדיוק הוא מדרג כל אתר ואתר.

אבל בואו נתמקד בחצי הכוס המלאה – זו שכוללת קרוב ל-100 גורמים פלוס מינוס שאנחנו כן יודעים לגביהם. כל אחד מהגורמים הללו משליך על תוצאות החיפוש וקובע את מקומנו ביחס למתחרים, כך שאם אנחנו עדיין אי שם בעמודים 4-5 או שטרם העפלנו לפסגה, עדיין יש המון מה לעשות כדי להשתפר. מה שנזדקק לו יותר מהכל הוא אופטימיזציה מקצועית שתביא את האתר להצטיין בכמה שיותר מהפרמטרים ובכך לעלות משמעותית בדירוגים שלו.  

כמובן שחלק מהפרמטרים לדירוג בגוגל הם ידועים ומוכרים לכל מי שעוסק בתחום הקידום, בעוד שחלקם מתגלים עם הזמן כתוצאה מניסוי וטעייה, הצלבה עם ידע של אחרים והשערות אפשריות. את כל הפרמטרים שידועים לנו ניתן לחלק למספר קבוצות מרכזיות.

מהם קבוצות הגורמים המשפיעים על קידום אתר בגוגל?

נתחיל עם הגורמים הטכניים המשפיעים על הקידום האורגני בגוגל:

1. כותרת האתר (תגי מטא) – אם היא תתחיל עם מילת המפתח הראשית של העמוד יהיה לה משקל רב יותר, אבל חשוב שהכותרת גם תהיה כתובה היטב ותשכנע. ואם צריך לבחור, אז כמובן שעדיפה כותרת מפוצצת ומושכת על פני כל כותרת משמימה.

2. מילת המפתח בכותרת (מטא טייטל) – מילת המפתח שמוצבת בכותרת עוזרת להטיס קדימה את האתר והיא תשפיע לאין שיעור על המיקום של אותו עמוד בגוגל. זה הזמן לוודא שכל עמוד באתר שלכם מכיל את מילת המפתח ולבצע אינדוקס מחדש של העמוד.

3. מילת מפתח בכותרת H1 – היום כבר ידוע שכוחה של ה-H1 משמעותי בגוגל, משום שהוא זה שמוצג ככותרת התוצאה ככל שהאלגוריתם סבור שהוא יותר רלוונטי לשאילתה מהטייטל. אפשר להסתכל עליו כמו הסמנכ"ל שיגבה ככל שיידרש את המנכ"ל הבכיר וישלים את תפקידיו.

4. מילות מפתח בתיאור האתר (Meta Description) – התיאור משפיע במידה מסוימת, משום שהוא יעזור לגולש להחליט האם להיכנס לאתר או להמשיך הלאה. ולכן תיאור משכנע ומושך יסייע ליותר הקלקות, מה שיסייע לגוגל לדרג גבוה יותר את הביטוי.

5. צפיפות המילים (Density) – כמובן שמילות המפתח צריכות להופיע ביחס הגיוני, אבל כאשר הדגש הוא על הביטוי והוא מתבלט מעט יותר ביחס למילים אחרות, צפוי מדד הרלוונטיות שלו לעלות. כמובן שחשוב לכתוב בצורה טבעית כמה שיותר ולשבץ בתוכה את מילות המפתח כחלק זורם וענייני במשפט. אחרת, לא גוגל ולא הגולשים יוכלו לקרוא את זה.

6. שיבוץ כותרות משנה ב-H2 והלאה – חלק מהמקדמים מדווחים כי כבר ראו שימוש של גוגל בכותרות H2 כטייטל בתוצאות החיפוש וככל שהוא רלוונטי יותר לשאילתה של הגולש מאשר כותרת העמוד עצמה. ולכן רצוי שתגיות H2 או H3 יחזרו על עצמן אפילו, להבדיל מ-H1 שעדיף שיופיע פעם אחת.

7. כפילות תגיות מטא – צריך להימנע מתגיות כפולות שמופיעות בכמה מקומות שונים, כמו למשל גם בטייטל וגם בתיאור, מה שעשוי לפגוע בדירוג ולהיחשב במידה מסוימת כתוכן משוכפל. תוכלו להיעזר בכלי ניהול האתרים של גוגל כדי לקבל התראה על שגיאות מהסוג הזה או בכלים נוספים כמו Screaming Frog.

8. ספאם בתגיות המטא – הימנעו מדחיסת יתר של מילות מפתח לתוך תגיות המטא באתר. זהו מהלך מסוכן לדירוג שלכם.

9. חסימת JavaScript + CSS – גוגל עצמם הצהירו כי חסימות אלו עשויות להשפיע על דירוג האתר ולכן צריך לוודא שאין לכם חסימה על הסקריפטים השונים.

10. תקינות הקוד – הקוד צריך להיות מקצועי ואיכותי ולהימנע מכל בעיה כמו זמן טעינה ממושך, חסימת אובייקטים מגוגל וכן הלאה.

11. תצוגה במובייל – גוגל מפעילה בוט המכונה User-Agent שתפקידו הוא לסרוק אתרים ולהבין האם הם מותאמים למובייל. במידה ולא, אותו בוט יקבע כי אין לספק עדיפות לאתר הזה בתוצאות שעולות בטאבלטים ובסלולרי.

12. PageRank – בעבר הוא היה המגדלור של עולם הקידום ושום החלפת קישורים לא התרחשה בלעדיו, אבל כיום הוא פרמטר שייתכן וקיים, אבל איש איננו יודע בוודאות האם הוא שם. אם הציון שלכם ב-PR עומד על 6-7 הדבר מייצג אתר חזק עם דירוג טוב, אבל ייתכן שיהיו עמודים שיעקפו אותו בדרך.

13. מפת אתר (Sitemap) – קובץ מפת האתר, xml, מסייע לגוגל על פי התפיסה לסרוק את האתר ולהבין טוב יותר את מה שהולך בו. אבל יש מקדמים שמאמינים שכאשר ההיררכיה טובה מספיק, גוגל כבר ימצא ויסרוק את כל העמודים בעצמו, בלי צורך במפה. מצד שני היא פשוטה להכנה בייחוד בוורדפרס, אז לא יזיק שהיא תישלח לגוגל.

14. אורך URLים – ידוע שהם עשויים להשפיע על הדירוג ובמקרים של URL ארוך בהגזמה, אפילו להימנע מאינדוקס. זה יקרה כל עוד תמשיכו להשתמש בכתובות בעברית שמומרות לעשרות תווים מיותרים וכל עוד תתעקשו על שיבוץ מילות המפתח כאן. אפשר פשוט להשתמש בתרגום המילה לאנגלית, הרי הוא יודע לתרגם כל תוצאת חיפוש ממילא.

15. רישום הדומיין והתוקף – כל בעל אתר פגש לפחות חברת רישום דומיין אחת שעדיין משתמשת במועד פקיעת הרישום כדי לעודד רכישה של שנתיים מראש לפחות, אבל מדובר בפרמטר שאכן קיים, אם כי לא ידוע מהו חוזקו ביחס לגורמים אחרים.

16. גיל הדומיין – בדומה לתוקף הדומיין, ייתכן שקיים הבדל כלשהו בין דומיין וותיק שחוגג עשור לבין דומיין דנדש שנקנה לפני חצי שנה. בעבר הגורם הזה היה משמעותי יותר, אבל אז בוצע עדכון בגוגל בשם EMD – Exact Match Domain והפך את הפרמטר לבעל משקל קיים עדיין, אך מופחת.

17. מהירות הטעינה – היא תשתלב בשקלול הדירוגים של כל דף נחיתה ברשת ונחשבת לפרמטר קריטי, מאחר וגוגל מעוניינים שהגולשים יקבלו מענה מהיר לצרכים שלהם ולא יגלשו באתרים מסורבלים עם טעינה אינסופית. גוגל יודעים לזהות את מהירות האתר דרך בדיקת הקוד, מהירות תגובת השרת, משקל הקבצים באתר ועוד.

18. BreadCrumbs – פירורי הלחם הם כל קישור פנימי באתר שיעזור לגוגל להבין את ההיררכיה המתרחשת באתר ולשייך כל עמוד לקטגוריה המתאימה לו. בהתאם למסקנות שנאספו, יוצגו גם תוצאות חיפוש מתאימות.

19. דומיין עם רקורד – כאשר הדומיין כולל היסטוריה בעייתית כמו רישום לא רציף, החלפת בעלים על הדומיין בתדירות גבוה וכו', הוא עשוי לגרום לגוגל להתעלם ממנו או אפילו לאפס את נתוני הדירוג הקיימים בגוגל.

20. רישום ב-whois – הגורם הזה מתייחס לאתרים עם סיומת בינלאומית כמו דוט.קום, net או org בלבד, שבהם קיימת דרישה שפרטי בעלי האתר יהיו גלויים. אם בעלי הדומיין רושמים אותו בצורה פרטית כך שהפרטים שלהם מוסתרים, סימן שיש להם מה להסתיר…

21. סיומת מקומית של הדומיין – סיומת IL אמנם תעזור לאתר להתקדם בגוגל ישראל (Google.co.il) אך לא בטוח שההתקדמות תסייע במדינות אחרות. לכן אם האתר פונה למספר קהלים מלבד הישראלי, עדיף שהדומיין שלו יהיה בינ"ל.

22. שרת האחסון – אפשרי שאתר ישראלי יאוחסן בשירות אחסון אתרים ישראלי, אך ניתן לאחסן גם בחו"ל ולחסוך את העלויות הגבוהות שמוצעות בשרתי האחסון הישראליים. כיום אפשר לעשות זאת ללא חשש מהשלכות משמעותיות, כל עוד האתר אמין ויציב.

23. זמינות האתר – צריך להימנע מנפילות שרת תדירות משום שאיטיות וקריסה עשויים לאותת לגוגל שהאתר נבנה בצורה חובבנית והוא איננו מתוחזק. אם הבוט של גוגל ינסה לבקר באתר כמה פעמים והאתר לא יהיה זמין, הוא יפגע במיקומים שלו. ולכן בחירת חברת האחסון היא צעד סופר קריטי.

24. אבטחת האתר – אתרים נדרשים כיום להגנה מקסימלית מפני פריצות זדוניות והתעסקות זדונית בקוד האתר ומדובר בפרמטר משמעותי מכל בחינה. אבטחה לא מספקת תגרור פגיעה בדירוגים אבל גם פגיעה באתר עצמו וביכולת שלו לבסס יחסי אמון עם הקהל.

25. תעודת SSL – גוגל נותנים עדיפות לאתרים שיש להם אבטחת SSL וסיומת https.

26. מוניטין ה-IP של השרת המאחסן – אם האחסון הוא שיתופי ויש בו אתרים מפוקפקים, אתם עשויים להיפגע כתוצאה מזה, כל עוד אתם מתארחים על אותו IP. בדקו מי חולק יחד איתכם את השרת וזכרו שמוניטין שלילי לאותו IP מציב בסיכון כל אתר נורמטיבי שיתארח עליו.

27. אופטימיזצית תמונות – הן יקדמו את האתר בתוצאות הרגילות והן בגוגל תמונות, ככל שתוסיפו להן תגיות ALT ותשתמשו בתמונות איכותיות וגדולות שמעשירות את התוכן.

28. חיבור לכלי גוגל – אנליטיקס ויתר כלי גוגל מספקים סטטיסטיקות וניתוחים טכניים לגבי האתר, אבל הם גם משפיעים על המיקומים. זה די הגיוני, משום שגוגל רוצים שהאתרים יזדקקו להם גם בהקשרים הללו, אבל ההשפעה האמיתית של זה לא ממש ידועה.

29. שימוש בסכמות Schema.org – השימוש בקוד הזה יאפשר לכם להעשיר את התוצאות לאתר עצמו בגוגל, כולל דירוגים, תוצאות וידאו, ביקורות, תמונות, שירים, מתכונים וכן הלאה.

גורמים המשפיעים על קידום האתר בגוגל ששייכים לתוכן ומבנה האתר

30. אורך התוכן – ישנם מחקרים שונים בנושא, שמצאו קשר בין תוכן מעמיק וארוך יותר לבין דירוגים מוצלחים. תוכן עם מלל עשיר אך בעל ערך יסייע לגולשים לאתר אותו דרך חיפושי לונגטייל, אבל חשוב להדגיש כי אורך התוכן איננו מדד בפני עצמו. ישנן שאילתות חיפוש שבהן התוכן אמור להיות קצר מטבעו ולכן אין טעם להעמיס עליו במאמר ארוך שטוחן מים.

31. כמות העמודים באתר – כאן אתייחס לעמודים שגוגל מאנדקס ולא לעמודי תמונות או סקריפטים. מדובר בפרמטר קצת סובייקטיבי משום שאתר יכול להיות מעולה גם אם הוא מסתפק ב-8 עמודים בלבד ומצד שני להיות מלא במאות עמודים מוזנחים ומלאים בתכני זבל. בדרך כלל, אתרים סמכותיים יכילו כמות גדולה של עמודים אבל גם יתעדכנו בשוטף.

32. תוכן משוכפל – סוגיית שכפול התוכן היא עניין קריטי בגוגל, מכיוון שהיא מעידה על כך שאחד העמודים/ האתרים לא מקורי והדירוג ייפגע בשניהם. ויחד עם זאת, אתר סמכותי וחזק מאוד יקבל דירוג כרגיל בדרך כלל גם אם יש בו תוכן משוכפל ובאופן טבעי גם אתרי מילים לשירים, ציטוטים וכד'.

33. תגית rel=canonical – שימוש בתגית הקנוניקל עשוי למנוע בעיות בשכפול תוכן בתוך האתר, אבל צריך לדעת כיצד להשתמש בה במדויק מאחר וכל שימוש שגוי עשוי לחרב את האינדוקס בגוגל ולפגוע בדירוגים.

34. איזון טקסט-קישורים – כמות הקישורים צריכה להיות פרופורציונלית לטקסט ולהימנע מקישורים מוגזמים שמופיעים בכל עמוד ומקשרים לאתר עצמו או לאתרים אחרים. בעבר אתרים שהרעיפו בקישורים חטפו חזק מגוגל כשהוציאה עדכון בנושא ועד היום סביר להניח שהמגבלה הזו נשמרה באותו האופן.

35. שקיפות – גוגל מעניקים עדיפות לאתרים שידוע מי נמצא מאחוריהם ובעיקר מציינים את הפרטים לגביהם בעמוד האודות ויצירת הקשר. רצוי לפרט בנוגע לחברה והפעילות והאנשים שעומדים מאחוריה, להוסיף פרטי התקשרות וכתובת אם קיימת לבית העסק.

36. מדיניות פרטיות ותנאי שימוש – אלו עמודים משפטיים ויבשושיים, אבל בהופעתם הם מאפשרים לגוגל להסיק שיש כתובת ופנים אמיתיות מאחורי האתר.

37. היררכיה באתר – היררכיית האתר היא סופר חשובה. גוגל מעוניינים שהגולשים שלהם יקבלו אתר מאורגן ופשוט לגלישה והתמצאות. הגולש אמור גם להגיע מכל עמוד לדף הבית במרחק קליקים סביר (המספר הרצוי הוא 3 לכל היותר), משום שדף שנמצא בעומק האתר יקשה על הגולשים למצוא ממנו את הדרך בחזרה ומעיד על בעיית התמצאות באתר.

38. תוכן ממוקד – ככל שתוכן האתר מתמקד בתחומים מוגדרים וברורים, הסיכוי שלו להפוך לאוטוריטה בתחומו גובר והוא הופך לסמכותי יותר באותו בתחום.

39. וותק העמודים – כמובן שצריך להמשיך ליצור תכנים חדשים, אבל עמודים וותיקים וטובים יקבלו את הקרדיט שמגיע להם בעבור קישורים ושיתופים יציבים שנמצאים בהם לאורך זמן.

40. עדכון תכנים קיימים – גוגל הוציאו מספר עדכונים שקשורים לעדכון התוכן באתרים ומשקללים את העדכונים הללו כפרמטר משמעותי. אתרים שאין בהם עדכונים או מתעדכנים רק לעתים רחוקות גורמים לגוגל להסיק שהם בעלי רלוונטיות נמוכה מעמודים מעודכנים ואקטואליים. העובדה שישנן תוצאות רבות עם פרסום תאריכים מחזקות את הגורם הזה.

41. פרסומות – כמות פרסומות גדולה מידי ובייחוד במקומות שבהם אמור להימצא תוכן שהגולשים מחפשים תביא לפגיעה בדירוג. גוגל הוציאו עדכון ממוקד בדיוק בנושא הזה והם אפילו מגבילים את מערכת הפרסום שלהם עצמם לעד 3 פרסומות בכל עמוד.

42. קישורים פנימיים – אחת הפעולות הכי "בריאות" לאתר שלכם היא קישורים פנימיים שיחזקו עמודים מסוימים שהייתם רוצים שיהפכו לסמכותיים יותר, או שיש להם חשיבות היררכית שחשוב להבהיר לגוגל. שימו לב שהאיכות של הקישורים חשובה בהרבה מהכמות ועדיף שקישורים יצאו בעיקר מעמודים וותיקים וחזקים.

43. קרדיטים – שווה לציין מקורות ואתרים שהסתמכתם עליהם בפרסום מידע מסוים. גוגל יצ'פר אתכם בהתאם.

44. היררכיית מילות מפתח – עושה רושם שביטויים מסוימים שמופיעים בעמודים חזקים יותר מבחינת גוגל וככל שהם מופיעים למעלה יותר בעמוד, כך הוא מתחזק. אבל רצוי שמילת המפתח תופיע גם בחלקים נוספים בעמוד ושלא כל המאמצים ירוכזו רק בחלק העליון.

45. קישורים לאתרים חיצוניים – למרות שיש מומחי SEO שטוענים שמדובר במהלך לא אפקטיבי במיוחד, הקישורים הללו משפרים את חוויית המשתמש ומשקפים לגוגל שהם אותנטיים. אבל חשוב לעשות את זה בטעם ולהימנע מכמות מוגזמת של קישורים יוצאים שעשויים לגרום לגוגל לחשוד.

46. בעיות טייפו ושגיאות כתיב – לא כל בעלי האתרים מצוינים בהגייה ודקדוק וגוגל מבינים את זה, אבל תוכן "עילג" לא יעבור אצלו מתחת לרדאר ותיתכן פגיעה בחוויית המשתמש שעשויה להביא את האתר לירידה בדירוגים.

47. מספרים ובולטים – הפרמטר הזה לא רשמי, אבל קיימים מומחי SEO שטוענים שהשימוש בהם כן ממצב טוב יותר את העמוד. ייתכן שזה נובע מהעובדה שאנשים מעדיפים תוכן שמוגש כך בשל נוחות ופשטות הקריאה שלו.

48. מחרוזת מדויקת – אין ספק שגוגל יעברו עוד דרך ארוכה (וקשה) בהבנת השפה העברית על בוריה, אבל ידוע שישנה חשיבות לסדר שבו הביטוי שרוצים לקדם מופיע. מדובר על הבדל בביטויים סמוכים כמו למשל "הרכבת דלתות אלומיניום" לעומת "התקנת דלתות אלומיניום" שנתפסים בגוגל כשני ביטויים / נושאים שונים וצריך לתת להם חשיבות בהתאם.

49. קישורי אפילייט – הם לא יובילו לדירוג נמוך בהכרח, אבל כן תצטרכו לשקף יותר לגיטימיות ולהעשיר את האתר בתכנים בעלי ערך מוסף – סקירה מעמיקה, מדריך מסוים, השוואת שירותים כלשהי ועוד.

50. קישורים שבורים – לינקים רבים שמקבלים שגיאת 404 כתוצאה משגיאה או שהדף איננו קיים מצביעים על בעיה מהותית באתר ולא רק מבחינת גוגל, אלא גם מבחינת הגולשים. מומלץ להשתמש בכלים לאיתור השגיאות הללו ולתקן אותן במהירות.

דף שגיאה 404 – מה זה החרא הזה

51. טקסטים וקישורים נסתרים – ברוכים הבאים לשוק האפור של עולם התוכן וכאן אתם באמת לא רוצים להישאר, משום שבמוקדם או במאוחר תיענשו על כך וייתכן שבחומרה. איך קורה שיש לכם תוכן נסתר? טקסט שצבעו כצבע רק העמוד, קישור שצבעו זהה לצבע הטקסט וכד'.

52. קישורים לאתרים בעייתיים – גוגל לא מעוניינים שיימצא ביניהם קשר לבין אתרי פורנו, הימורים או אתרים מפוקפקים אחרים למיניהם ולכן אל תקשרו אליהם ואל תפעלו מולם בשום אספקט.

53. תגובות בעמוד – גולשים שמגיבים באתר מאותתים על עניין מוגבר בתוכן ורלוונטיות טובה. הגיוני שהעמודים הללו יתקדמו מהר ובפער מעמודים ללא תגובות.

54. הדגשה צעקנית של ביטויי מפתח – גם הפעם רצוי להימנע מזה לחלוטין. בטח שאפשר להדגיש בצורה אסתטית ונעימה לעין מילים או משפטים כלשהם, אבל אם תעשו את זה שוב ושוב בכל פעם שמילת המפתח מופיעה, רק תייצרו לעצמכם נזק.

גורמים בנוגע לסמכות האתר בעיני גוגל וקישורים חיצוניים

55. קישורים חיצוניים – הם יכולים להתקבל בברכה כל הזמן ותמיד אפשר לבנות קישורים מעולים עד שהופכים לאימפריה דיגיטלית כמו יוטיוב או אמזון המדורגים בכל ביטוי קיים. ועם זאת, צריך להוציא כל קישור בחוכמה ובטעם, משום שלגוגל יש עדכון שמפלטר קישורים בעייתיים או מאתרים באיכות נמוכה. 

56. וותק הקישור – הגיוני שקישורים וותיקים יבססו פוטנציאל טוב יותר מקישורים חדשים, אבל מחקרים שבוצעו מראים כי הקישורים החדשים מתחילים מערך גבוה ולאחר זמן מה מחושבים מחדש ומקבלים ערך אובייקטיבי יותר (ביחס לאיכות העמוד, הטקסט בלינק וכו'). אז מה נכון? ייתכן שגם וגם, משום שערכם של כל הקישורים מתעדכן אחת לזמן מה ובהתאם לנתונים נוספים.

57. סמכותיות האתר – אתר סמכותי הוא פקטור חשוב מאוד בעולם הקידום וכדי ליצור אותו דרושה עבודה מקצועית רבה, אבל בהחלט אפשרית.

58. קישורים רלוונטיים – אם תקשרו לאתרים סמכותיים כמו ויקיפדיה או Ynet סביר להניח שגם האתר שלכם יתחזק. רק שימו לב שאתם לא מייצרים קישור לתוכן משוכפל.

59. כמות קישורים יוצאים מאותו העמוד – כשיש בעמוד חזק קישור בודד וטוב, הוא יתמוך בעמוד הרבה יותר מאשר ריבוי קישורים סתמיים.

60. תדירות הקישורים – אם אתם מקבלים קישורים בצורה טבעית ממקומות אחרים, לא באמת תוכלו לשלוט בזה, אבל צריך שתהיה לכם בקרה כלשהי על מערך הקישורים שתוודא כי אתם שומרים על קצב טוב, אבל מגדילים אותו בהדרגה מתונה. אם קישרו אליכם מדומיין ותיק, ערך אותו הקישור יעלה.

61. החלפת קישורים – היא תהיה טובה במינון נמוך ורק אם התמורה באמת שווה. הרבה פעמים גוגל שולחים הודעות אזהרה כאשר הם חושדים שיש אסטרטגיה או סיכום בין שני אתרים כאלו ולא תמיד מומלץ להסתכן. אפרופו החלפות קישורים, תוכלו למצוא לא מעט קבוצות בפייסבוק שעוסקות כל כולן במטרה הזו – גילוי נאות: אני חבר בחלק מהן.

62. דומיינים ועמודים מקשרים – ככל שיש יותר דומיינים שיקשרו אליכם, כך סביר שגוגל יראה באתר כבעל ערך טוב יותר. ככל שיש יותר עמודים מקשרים אליכם, לא בטוח שהדבר ירשים את גוגל באותה המידה. המטרה היא להשיג קישור אחד לדומיין ולא כמה שיותר קישורים מעמודים תחת אותו הדומיין.

63. C-CLASS שונים – בהמשך לסעיפים הקודמים, הקישורים שלכם אמורים להגיע מאותו תחום אך לא מאתרים קשורים (למשל רשת אתרים כלשהי). ככל שהגיוון רחב יותר, כך הדבר מעיד על פרופיל קישורים הרבה יותר טבעי משום שעושה רושם שאתרים ממליצים עליכם שלא מתוך חבירה לאתרים אחרים. 

64. קישורים מאתרים ממשלתיים או אקדמיים – לא בטוח שלדומיינים הללו יש ערך מוגבר ביחס לאתרים אחרים, אבל אם כן, זה נוגע לדומיננטיות והאמינות שלהם. כמובן שקישור מהם יהיה מבורך כל עוד זה לא איזה פורום מחתרתי של קבוצת סטודנטים.

65. אנקור טקסט – בעבר המלל באנקור השפיע מאוד על הכוח של אותו הקישור, אבל מאז שיצא עדכון "פינגווין" המפורסם של גוגל, מדובר בגורם פחות חזק כך שצריך לגוון את הטקסט שנמצא באותו קישור.

66. הפניות 301 – הן סופר חשובות מכיוון שהן יבוצעו באופן בלתי נמנע כשהאתר "עובר דירה", מחליף מערכת ניהול או פשוט משנה את הכתובות שלו. אני ממליץ לקשר תמיד לגרסה הקיימת של העמוד ואם ניתן לשנות קישורים קיימים כך שיפנו לעמודים החדשים. שימו לב שאתם נמנעים משרשור הפניות ארוך שייצור שגיאות באתר ופגיעה חמורה בדירוגים.

67. קישורי Nofollow – קישורי ה- Nofollow עדיין לא ממש הבהירו מה כוחם, אבל ההמלצה הגורפת היא שלכל אתר יהיו לפחות כמה כאלו, שמגוונים את הקישורים באתר ותורמים לאותנטיות שלו כמו למשל קישור לעמוד מערך ויקיפדי כלשהו שעשוי להשפיע ממש לטובה על הטראפיק. תוסף מעולה לכרום שאני משתמש בו כדי להבדיל במהירות בין קישורי follow לקישורי nofollow הוא תוסף של Strike out nofollow links שמסמן לי בקו אמצעי את כל הלינקים של nofollow.

68. קישורים מגוונים – באופן כללי תצטרכו לגוון את פרופיל הקישורים כמה שיותר ולהעשיר אותו ללא היצמדות רק לאספקט מסוים כמו אינדקסים למיניהם. אין ספק שקישורי הטקסט הם המקובלים ליותר, אבל תוכלו לייצר גם אנקורים לטובת קישורים פנימיים וכמובן קישורים בשמו של האתר או המותג במטרה לחזק אותם.

69. אזכורים – אזכור שם האתר (ללא קישור) ברשת הוא דבר רצוי ומבורך שכן גוגל מזהה את הפופולריות והרלוונטיות שלכם ומעריך אתכם יותר. זה עובד מצוין כשהאתר הוא גם עסק פיזי הפועל במיקום גיאוגרפי מוגדר ויש לו תווי זיהוי חשובים כמו שם, כתובת ופרטי התקשרות. זוהי הסיבה שחלק גדול מהעסקים נרשמים לאתרי אינדקס, עונים על שאלות בפורומים שונים וכד'. 

פרמטרים בנוגע לחוויית המשתמש הנמדדים בקידום האורגני שלכם

70. דפדפן כרום – הוא תוצר של גוגל ולכן גוגל משתמשת בו כדאי לאסוף נתוני גולשים ולהבין באילו אתרים הם גלשו, כמה זמן הם נשארו באתר, באילו דפים הם ביקרו ועוד.

71. שיעורי נטישה – אם הגולש נכנס לאתר שקיבל בתוצאת החיפוש ויצא מיד לתוצאות בחזרה, סימן שהוא לא מצא את מה שחיפש וגוגל יסיקו מכך שהתוצאה לא רלוונטית. אבל כאן צריך לסייג, משום שגולש שרצה רק לבדוק מה הכתובת של בית עסק מסוים ומיד יצא היא פעולה לגיטימית. לכן גוגל מתייחסים לנושא הזה בצורה יחסית, או לפחות ככה זה נראה.

72. זמן שהייה ממוצע באתר – כמה זמן הגולש הממוצע שוהה באתר בנישה שלך לעומת הזמן הממוצע שלו אצל המתחרים שלך? זהו עוד אחד מהפרמטרים שיעזרו לגוגל להסיק האם הגולש הממוצע צורך מספיק תוכן באתר שלך ונהנה ממנו, או יוצא מיד בעקבות תוכן שלא רלוונטי עבורו או לא איכותי מספיק.

73. Bookmarks – זוכרים את "מועדפים"? אם אתם נכנסים אליהם ישירות מהסקטור הזה בכרום תיספרו ככניסה ישירה לאתר. יש פה השפעה די מינורית, אבל בגדול זו פעולה חיובית.

74. CTR (אחוזי הקלקה) – גוגל יודעים למדוד בצורה מאוד מדויקת כמה גולשים נכנסו אליכם בכל רגע ומי מהם נטש מיד, גם אם לא התקנתם אצלכם את גוגל אנליטיקס. ככל שה-CTR שלכם גבוה, סביר שהאתר יקבל דחיפה למעלה בדירוגים שלו, וכנ"ל ההפך.

75. השלמה אוטומטית – אם מילאתם את שם האתר או המותג בגוגל וקפצה לגביו השלמה אוטומטית, אפשר לראות בזה הצלחה, מכיוון שגוגל רואים בכם כסמכותיים וכאוטוריטות בתחום שלכם.

גורמים שמתייחסים לסיגנל חברתי בקידום האתר

76. חיבור לרשתות חברתיות – קיים קשר בין הקישור לעמוד הפייסבוק או האינסטגרם ואפילו לכפתור הווצאפ לבין העובדה שמדובר באתר יותר סמכותי ורציני.

77. כמות ציוצים – ישנם לא מעט אנשים שמאמינים כי כמות גדולה של ציוצים לגבי אתר מסוים (ציוץ שם האתר או שם העסק) תעניק לו דירוג טוב יותר.

78. שיתופים דרך פייסבוק ואינסטגרם – למרות שמבחינת העולם שמחוץ לעמק הסיליקון גוגל ופייסבוק הן אויבות מרות, תוצאות פייסבוק ואינסטגרם (כולל תמונות) בכל זאת עולות בגוגל ואם אזכרו אתכם שם באופן מסויים, סביר שמי שיחפש אתכם ייפגש גם עם התוצאה הזו ותקבלו מזה פידבק חיובי. 

79. סרטוני יוטיוב – אם האתר מפעיל בין היתר ערוץ יוטיוב מסוים ומקשר ממנו לאתר, האתר עצמו יקבל בעיטה יפה מאוד כלפי מעלה אפילו שמדובר בקישור nofollow .

80. נעיצות בפינטרסט – לא מדברים מספיק על פינטרסט וחבל, משום שהם משקפים בצורה מעולה את האינטגרציה בין הסושיאל וגוגל. כדי להוסיף "נעיצה" לעמוד כלשהו, צריך לוודא שקיימת בו תמונה. כך אפשר לייצר נעיצות רבות יותר שמתייחסות לתמונות שונות ולעמודים שונים.

אז מה היה לנו עד כאן?

הצגתי כאן קרוב ל-100 גורמים שונים שמשפיעים במידה כזו או אחרת על הדירוגים בגוגל ולכן חלק עצום מעבודת הקידום מתבססת על אופטימיזציה של כל אחד מהם. ויחד עם זאת, אין אדם שיכול לנתח לחלוטין את האלגוריתם של גוגל ולהבין מהו משקלו השלם של כל פרמטר וכל שנותר הוא לפעול בהתאם למה שכבר ידוע ולהתנסות לבד.

הגורמים החשובים ביותר לקידום האתר שלכם בגוגל מכל הרשימה:

אם באמת קראתם לעומק, גיליתם שיש כמה וכמה גורמים שהם הרבה יותר משמעותיים, חשובים ומשפיעים מאחרים והרי הם לפניכם:

כמות כניסות ישירות לאתר – ככל שיש לאתר יותר ביקורים ישירים, כך הוא יבהיר לגוגל כי הוא אמין וסמכותי יותר.

זמן שהייה ושיעור נטישה – קיימת קורלציה חיובית בין עמודים המדורגים ראשונים לבין שיעור נטישה נמוך, מה שמעיד על כך שהתוכן שלכם רלוונטי ובעל ערך.

שיבוץ מילות מפתח בתוך התוכן, צפיפות מילות המפתח, הופעת מילת המפתח בכותרת ובתיאורי המטא – הפעולות הללו הן נתח משמעותי מעבודת ה-SEO השוטפת והן בהכרח יקדמו את האתר.

אורך התוכן – מחקרים מראים שיש קשר בין תוכן ארוך לדירוג גבוה, אך אין שום הבטחה לכך שתוכן ארוך בהכרח יקבל דירוג טוב, משום שיהיה צורך להתייחס גם לפרמטרים נוספים ולבצע אופטימיזציה כמו שצריך לאותו עמוד.

אבטחת האתר (שימוש ב-https) – מגבירים את הביטחון בשימוש של הגולשים באותו דומיין ולכן גוגל יעדיף אותם על פני אחרים (המלווים גם בציון אזהרה לכך שהאתר איננו מאובטח).

קישורים – השקעה לאורך זמן בפרופיל קישורים איכותי תקטוף את הפירות בשלב מסוים ותעניק בוסט מעולה לאתר ודפיו, אפילו לדפים בעלי נפח חיפושים מופחת.

מהירות הטעינה – ככל שהאתר ייטען מהר וחלק יותר, כך הוא יתקדם טוב יותר בתוצאות החיפוש. אתרים שהטעינה בהם ארוכה (5 שניות ומעלה) והם עולים בצורה מאוד מסורבלת עשויים למצוא את עצמם בדירוגים הרבה יותר נמוכים.

היררכיה – ככל שהאתר נוח, מאורגן ופשוט להתמצאות, כך גוגל יאהב אותו יותר. כאן האופטימיצזיה מוכרחה להתבצע בשוטף על מנת לוודא שהאתר שומר על הסדר שלו ונמנע מדפים על דפים שהמרחק בינם לדף הבית עומד על 3-4 קליקים ומעלה.

וותק הדומיין – אפשר להסתכל עליו כמו הפז"מ הצבאי שמקבל קדימות, אך דומיין וותיק שהחליף בעלים או שלא היה בשימוש רצוף עשוי לייצר דווקא את ההיפך ולהיחשב כמפוקפק.

התאמה למובייל – אי אפשר עוד להתעלם מהעובדה שכולם גולשים בגוגל מהנייד ולכן חשיבות ההתאמה הזו רבה ומשמעותית, בעיקר בתוצאות המוצגות במובייל אבל גם באופן כללי.

אחסון אתרים מהימן – נפילות תדירות שמוציאות את האתר מזמינות עשויות לעורר בעיות ולכן צריך להישאר זמינים תמיד לגוגל ולסריקותיו.

ומה עוד נחשב למהותי?

כמות עמודים נצפים בכל ביקור, סך כל כתובות ה-IP המפנות לאתר, כמות האנקורים ומילת המפתח שמופיע בכל אנקור ושילוב וידאו בעמוד.

בגדול אפשר לומר שככל שתייצרו מרחב נוח ונעים שמתייחס ברצינות לגולשים שלו, כך גוגל יטיב איתכם. מנוע החיפושים אוהב מאוד אתרים עדכניים, רלוונטיים ומגוונים שנוצרו מתוך מקוריות ללא שכפול או העתקה ויש להם "אמא ואבא" שמתחזקים אותו בקביעות וניתן להבין מיהם וליצור עמם קשר בקלות.

אין ספק שענף הקידום בגוגל מורכב ושעבודת ה-SEO היא מלאכה ממושכת ולעתים סיזיפית, אך אם תהיו סבלניים תגלו שכל מהלך קטן ומחושב השתלם לכם בסופו של דבר והאתר יישאר יציב, מקודם, חזק וסמכותי למשך שנים רבות.

כתיבת תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)