איך אפשר לעבוד מהבית ומה הן האפשרויות?

כולנו שמים לב לשינויים המשמעותיים שמתרחשים בשוק העבודה ובעיקר להתעניינות ההולכת וגוברת בעבודה מהבית מאז התפרצות נגיף הקורונה. אלא שהקורונה כשלעצמה הייתה רק זרז של תהליכים שכבר התחילו להתבטא באופן משמעותי יותר בשוק העבודה וביניהם המעבר לצריכת אונליין ושיפור שירותי המשלוחים עד הדלת, דיונים ומפגשים עם עמיתים שונים דרך פלטפורמות כמו זום ו-Teams וכמובן עולם העבודה מהבית שעד כה היה שמור רק למחזיקי משרה חלקית, סטודנטים ואמהות שביקשו לשלב עבודה תוך זמינות גבוהה יותר לצרכי הבית והמשפחה.

כיום בעקבות המשבר חלק גדול מהעסקים מזהים בעבודה מהבית התייעלות עסקית, שכן אין להם עוד צורך בהשכרת מקום גדול ובכוח אדם נלווה כמו צוותי ניקיון או שירותי קייטרינג, תשלומי הנסיעות מתייתרים והם יכולים להתוות את מדיניות העבודה דרך מגוון כלים טכנולוגיים תוך בקרה ופיקוח מלאים מרחוק.

לצד הארגונים שמחפשים כל דרך למטב עלויות, ישנה שכבה הולכת וגדלה של אנשים שמקימים עסק קטן ומבצעים עבודות מהבית.  מחקרים מראים שעבודה מהבית אכן מגבירה את הפרודוקטיביות ותחושת השייכות של העובד למקום עבודתו (בין אם כשכיר ובין אם כעצמאי), משום שנוסף לעבודתו "נטל ההוכחה" שמצריך מהעובד ניהול עצמי יעיל וסוג של תקשורת המבוססת בעיקר על אמון.

עולם האפשרויות לעבודה מהבית מגוון מאוד ומתאים גם לאנשים שמבינים בעקבות התקופה שהם מעוניינים בשינוי וגם לאנשים שמחפשים הכנסה נוספת. הוא מתרכז בדיגיטל באופן טבעי ולכן דורש גישה ומיומנות טכנולוגית בסיסית. החדשות הטובות הן שאפשר ללמוד כל דבר במהירות דרך הרשת ובאמצעות קורסים שונים וכך לגייס את הידע הדרוש לכל סוג עבודה. יחד עם זאת, אם אתם רוצים לפעול בתחום חדש במיומנות גבוהה, אין מנוס מהשקעה כלכלית, זמן וסבלנות. אז מהן האפשרויות הקיימות ומה הן דורשות מכם לדעת/ לבצע? הנה כמה רעיונות טובים למתלבטים:

1. עיצוב גרפי מהבית

עם התחזקות השימוש במרחב הדיגיטלי מגיעה גם ההבנה של עסקים, עמותות וגורמים פרטיים רבים לגבי הצורך בנראות טובה ואסתטית, פתרונות מיתוג עסקי והבנה בעולמות העיצוב החזותי. לעיצוב הגרפי יש שימוש נרחב בכל הרשתות החברתיות, באפליקציות ובאתרים והוא אחראי במידה רבה על הנראות של המרחב הוויזואלי שלנו, הצבעים שלו, הצורות, התמונות והפרופורציות על הדף.

את רוב העיצובים המקובלים נהוג לבצע בפוטושופ, אם כי ישנן עוד הרבה תוכנות עיצוב שאפשר להשתמש בהן למטרות שונות כדי להפיק נראות מסוימת. את התוכנות הללו צריך ללמוד באופן מקצועי במה שדורש זמן והשקעה כספית לא קטנה, אבל מי שירכוש את הידע צפוי ליהנות מביקוש מדהים וכמובן בסכומים ראויים מאוד לכל פרויקט.

2. קידום אתרים מהבית

תחום הקידום של אתרים במנועי חיפוש רק הולך ומתפתח ותמיד יש מה ללמוד בו. הוא נוגע לענף הדיגיטל כולו וחולש על מנועי החיפוש ובראשם גוגל, יוטיוב, אינסטגרם ופיסבוק, לצד הבנה טובה בפיתוח אתרים ופלטפורמות לאתרים ודפי נחיתה, ממשק, חוויית משתמש, עיצוב גרפי, פרסום, ניוזלטרים ועוד המון. גם כאן צריך להשקיע בלימודי הבסיס כדי להתפתח, אבל החדשות הטובות הן שחלק משמעותי מהדברים אפשר ללמוד בחינם דרך הרשת ואפילו כאן מהבלוג האישי שלי.

אנשים שעובדים בתחום קידום אתרים יכולים לפעול טוב יותר על גבי ריטיינרים – הלקוח משלם סכום חודשי קבוע במטרה לקבל פתרונות יעילים לקידום האתר ויצירת רווח טוב יותר לאורך זמן. אם תצליחו לשמר את הלקוחות שלכם ולדאוג שהאתר שלהם ישיג עם הזמן עוד ועוד תוצאות, תוכלו להבטיח לעצמכם הכנסה רציפה וטובה. כמובן שעם הוותק עולה גם המחיר וכך תוכלו להמשיך להתקדם ולהעשיר את עצמכם מבחינה כלכלית ומקצועית.

3. כתיבת מיקרוקופי מהבית

בעולם כתיבת התוכן אפשר למצוא מגוון עצום של עבודות כתיבה, אבל אחת החדשניות והבולטות שבהן היא כתיבת UX/UI שנוגעת לחוויית משתמש באתרים ובאפליקציות שונות. על קצה המזלג מדובר בכל הכפתורים, האוטומציות והאזורים שדרכם הגולש ממקסם את הקשר שלו עם הפלטפורמה ו"נע" בתוכה על מנת להשלים את המטרה. זהו עולם שלם ומרתק בתוך התעשייה שהטובים בו צפויים לעבוד מול ארגונים גדולים ומוכרים (כפרילנסרים או כעובדי חברה מהבית). לשמחתכם, מי שפיתחה את השיטה היא מומחית ישראלית בשם כנרת יפרח ותוכלו לרכוש את ספרה ולקבל ידע נוסף באתר ובדף הפייסבוק שלה כדי ללמוד את הנושא בעברית פשוטה מתחילתו ועד סופו.

4. תמלול מהבית

זה נשמע כמו מלאכה מן העבר, אבל תופתעו לגלות כמה עבודה מצפה לכם בתחום התמלול. אין כאן צורך בלימודים מורכבים, אבל יהיה צורך בתוכנת תמלול מקצועית שתעשה לכם חיים קלים ותעזור להתגבר על רעשי רקע, על שני אנשים שצועקים בו זמנית וגם על בעיות בסאונד במהלך ההקלטה. כיום נהוג להקליט ולתמלל הרצאות, ישיבות דירקטוריון, חקירות, דיונים, ראיונות עבודה ועוד המון כך שכמות עבודה למי מביניכם שיכול להציע זמינות טובה בהחלט תהיה.

5. הזנת תוכן לאתרים מהבית

לרוב בעלי האתרים אין באמת את הזמן הדרוש כדי להזין תכנים חדשים לאתר שלהם. אלו לרוב בעלי עסקים שיש להם אתר שמתחדש ומתעדכן באופן קבוע (יומית, שבועית וכן הלאה) והם זקוקים לכוח עזר שיסייע להם להכניס פנימה סחורה חדשה למכירה, לעדכן מחירים, להסיר פריטים מהמלאי, להזין תכנים, להעלות תמונות, המלצות מלקוחות ועוד המון. כאן הדרישה למיומנות טכנולוגית מתבססת בעיקר על הבנת הפלטפורמה שבה מצוי האתר, כך שתוכלו לבקש מהבעלים שלו הדרכה חד פעמית פשוטה בטלפון ולנוע בקלות רבה יותר ככל שצוברים ניסיון. זו עבודה שתתאים לשילוב עם עבודה נוספת, כל עוד אתם לוקחים עבודות שיכולות להתבצע בזמן הפנוי ומקדישים להן שעות קבועות וידועות מראש.

6. הכנת מצגות מהבית

אם חשבתם שדרושה לכם תוכנה מפוצצת כדי להכין מצגות למשקיעים, לארגונים בסוף השנה או לישיבות מנהלה למיניהן, חשבו שנית. כיום ישנם אנשים שזוהי כל התמחותם והם מבצעים אותה בלא אחרת מאשר… פאוור פוינט! את הטכניקה וההיכרות עם POWER POINT תוכלו לממש דרך קורסים חינמיים, סרטוני יוטיוב וגם המון ניסוי וטעייה שיעזרו לכם לשכלל את הכישורים ולגלות עוד פונקציות אפשריות החבויות בתוך הכלי עצמו. כן חשוב להשכיל בנוגע לצבעים והתאמתם, לדעת כיצד יוצרים אינפוגרפיקה מרהיבה ולהבין קצת יותר בשכנוע קהלים ויצירת רושם אישי שנובעים מהעברת המצגת.

7. עריכת סרטונים מהבית

בעולם העריכה קיימות מאות תוכנות מקצועיות שבדומה לתחום המצגות, אפשר ללמוד לבד כיצד שולטים בהן ומתפעלים אותן. עריכת סרטונים הוא תחום עולה שמתמודד בימים אלו עם ביקוש עצום, בעיקר לאור ההבנה כי לסרטונים יש ערך משמעותי לחוויית הגלישה והם נצרכים במקרים מסוימים הרבה יותר מכל תמונה ותוכן כתוב. כל סרטון מקצועי שצולם הוא בבחינת חומר גלם שזקוק לעריכה טובה, שתשפיע על קצב העברת המסר והחידוד שלו ותדע להיפטר ממה שלא רלוונטי או לא בהכרח תורם למטרה. אם יש לכם גישה טכנולוגית ברמה טובה+ ואתם מחפשים דרך למקסם רווחים, זה יכול להיות כיוון מצוין עבורכם.

8. בניית דפי נחיתה מהבית

חלק גדול מבעלי העסקים ונותני השירותים אינם זקוקים לאתר אינטרנט אלא לעמוד בודד שבו יוכלו להציע לאחרים לבצע מטרה כלשהי בכפוף להצעה ואינפורמציה מסוימת. כדי לבנות דפי נחיתה דרוש גיוס ידע יחסית פשוט מתוך הרשת, אם כי חשוב שתהיה לכם פניות טובה לתהליך שלם מול הלקוח שלא בהכרח נגמר בהזמנה, ביצוע ותשלום. גם אתרים קיימים זקוקים לדפי נחיתה על מנת לשווק מוצר מסוים או להתניע מטרה חשובה, כך שייתכן ותרוויחו כמות לקוחות גדולה מאוד ככל שתהיו טובים ומיומנים יותר.

9. ניהול קמפיינים מהבית

ניהול קמפיינים ממומנים הוא עולם ומלואו והוא חולש על המקומות הממומנים בגוגל וברשתות החברתיות, כך שדרושה לו גם הבנה מעמיקה בתשתיות הללו ואיך עובדים איתן וגם ידע בניהול תקציבי לקוחות והמיטוב שלהם לצרכים פרסומיים. אנשי ה-PPC והקידום בפייסבוק/ איסטגרם/ יוטיוב עובדים בשוק דינמי ותחרותי מאוד, מה שיתאים בעיקר לאנשים נמרצים שמזהים את מטרות הלקוח בצורה טובה ויש להם אחלה אוריינטציה מכירתית.

אז מה עוד חשוב לדעת לפני שמתחילים לעבוד מהבית?

  1. חשבו איך יראה יום העבודה שלכם – האם חלקו יוקדש לפחות בהתחלה ללמידה מקצועית או לעבודת ניסוי וטעייה, מה צריך לעשות מידי יום ומה אפשר לבצע ברמה שבועית וחודשית, איך לארגן את סדר העבודה בהתאם לכל צורך (שיחת לקוח, תיקונים לעבודה שהוגשה, גבייה וכן הלאה) ולוודא שיש לכם מספיק זמן לבצע את הכל בצורה טובה.
  2. תמפו את כל התפקידים האישיים שלכם במסגרת הג'וב החדש – אם בחרתם להתמקצע בקידום אתרים למשל, במה עוד אתם אמורים לתת שירות? פוסטים ברשתות החברתיות למשל הם מוצר שרוב סוכנויות הקידום מציעות ואתם יכולים לבחור האם ללכת על זה בנוסף. או הצורך בהבנת דבר או שניים בעמידה מול קהל ומתן הידע ללקוחותיכם, אם אתם בוחרים לבנות להם מצגות.
  3. תגדירו את פרוטוקול התקשורת מראש – יצירת רשימת קשר מעודכנת, הגדרת האופן לתקשר עם הלקוחות ומתי ובאילו כלים, לקבוע זמנים ברורים לשיחות ושעות מענה ומתי שולחים לכם ווצאפ ומתי מייל, להבין מתי אתם לוקחים הפסקה ובאילו ימים מהשבוע אתם לא עובדים. כל אלו יאפשרו לכם להגדיר טוב יותר את הציפיות מול הלקוחות השונים.
  4. בחנו לטווח ארוך את כלי העבודה שלכם – האם יש לכם מחשב טוב לעבוד ממנו? האם צריך להגדיל את רוחב פס האינטרנט בבית? האם יש צורך בתוכנה בתשלום חודשי או ברכישה חד פעמית של כלי מסוים לעבודה? ומה לגבי מקום שקט ונוח לעבוד ממנו?
  5. היערכו מראש מול הרשויות – אל תמתינו עם פתיחת התיק במע"מ ומס הכנסה ללקוח הראשון. עשו זאת מהרגע שבו קיבלתם החלטה לצאת לדרך ולאחר שבדקתם מה דרוש לכם כדי לעבוד בתחום. זה יעזור לכם לקבל החזרים אפקטיביים על הוצאות התחלתיות בסוף אותה השנה, לערוך תיאום מס (אם אתם שכירים) וגם יאפשר לכם לענות לשאלות חשובות מאוד לבחירה לעבוד איתכם, כמו האם אתם מוציאים קבלות או האם צריך להוסיף מע"מ למחיר העסקה שלכם. תוכלו לקרוא את המדריך שכתבתי על איך לפתוח עוסק פטור.
  6. הבינו שאתם פועלים בתחום משתנה – תחום הדיגיטל זקוק לאנשים שיש להם גמישות תגובה ומזהים תהליכים כהזדמנות, מבינים התמודדויות שונות ותרחישי רשת אפשריים. עליכם לצאת לדרך מחוזקים, עם כלים איכותיים שמתאימים לעבודה בשוק משתנה ולהוביל תמיד עם הלב, מבלי לשכוח את פעילויות החיים הנוספות שלכם.

כתיבת תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)