איך פותחים עוסק פטור?

מה זה בכלל עוסק פטור?

עוסק פטור (או בשמו הנוסף עוסק זעיר) כשמו כן הוא, הוא עוסק שפטור מתשלום מע"מ. אדם שצריך להצהיר על עצמו כעוסק פטור מחויב כחוק לענות על שני קריטריונים עיקריים:

  • מידת הכנסה כחוק – עוסק פטור הוא אדם שההכנסה השנתית שלו לא עולה על הסכום שמוגדר בחוק (נכון ל-2020 הסכום המוגדר הוא 100,491). במידה וההכנסה הצפויה שלכם גבוהה יותר – תיאלצו לפתוח עוסק מורשה.
  • עיסוק במקצועות של עוסק פטור – ישנם מקצועות ספציפיים שקבועים בחוק כשל עוסק מורשה, בלא קשר למידת ההכנסה. בין המקצועות – פסיכולוגיה, רפואה, אדריכלות ורבים נוספים.

במידה והגעתם להבנה שאתם עונים על הקריטריונים, חובתכם היא לדווח על עצמכם כעוסק פטור ולנהל פנקסי חשבונות.

איך פותחים עוסק פטור

קצת סדר בבלגאן…

התמודדות עם בירוקרטיות היא אף פעם לא כיפית במיוחד, אבל אם עושים אותה בדרך הנכונה, אפשר לסיים את תהליך פתיחת העסק שלכם ביום בודד בלבד. פתיחה של תיק עוסק פטור תיעשה מול ביטוח לאומי, מס הכנסה ומע"מ (למרות שהעסק שלכם יהיה פטור מתשלום מע"מ). בשביל לעזור לכם בביצוע התהליך, ריכזתי עבורכם את כל המידע שאתם צריכים לדעת על תהליך פתיחת העסק שלכם. בהצלחה!

פתחו תיק במע"מ

הגוף הראשון שאיתו חשוב שתצרו קשר בפתיחת העסק שלכם, הוא מע"מ. למשרדי מע"מ תגיעו עם כמה דברים:

  • צילום של תעודת הזהות שלכם.
  • טופס פתיחת תיק במע"מ – תוכלו להדפיס ולמלא בקישור הבא.
  • חוזה רכש או שכירות של מקום העסק – במידה וקיים.
  • אסמכתא לקיום חשבון הבנק שלכם – תוכלו להוציא באפליקציית או אתר הבנק שלכם.

לאחר שריכזתם את כל המסמכים, נשאר לכם רק למצוא את סניף המע"מ הקרוב לביתכם (בקישור הבא) ולקפוץ אליו.

פתחו תיק במס הכנסה

לאחר שביקרתם במע"מ, תצטרכו לפתוח תיק במס הכנסה. לעומת מע"מ, כאן מדובר דווקא בתהליך שתוכלו לעשות במחשב בבית שלכם. מלאו את טופס 5329 לרישום במס הכנסה, צרפו צילום של תעודת הזהות שלכם ושל החוזים שנוגעים למיקום העסק שלכם (שכירות או רכש) במידה ויש, ושלחו אותם לפקס או למייל של רשות המיסים. תוכלו כמובן גם לפנות למס הכנסה ישירות ולהעביר להם את הטפסים פנים אל פנים.

פתחו תיק בביטוח לאומי

על מנת לפתוח תיק עצמאי בביטוח לאומי, תצטרכו למלא ולשלוח טופס 6101.

תחזוק שוטף של העסק

  • תעדו את ההכנסות שלכם – לאחר שפתחתם את העסק והתחלתם לעבוד, חשוב שתעדו את הפעילות שלכם. יש חברות אינטרנטיות רבות שיאפשרו לכם במחירים מצחיקים ליצור קבלות משלכם, בינהן חשבונית ירוקה ו-Invoice4U. מרבית ממשקי החשבוניות יאפשרו לכם לתעד את ההוצאות וההכנסות שלכם בצורה מסודרת – אל תתעצלו בנושא הזה, זה חשוב!
  • תעדו את ההוצאות שלכם – חלק מההוצאות שלכם יחשבו כהוצאות מוכרות שמנוקות ממס הכנסה. תיעוד של ההוצאות ובדיקת ההגדרה שלהן בסופו של דבר יחסוך לכם כסף.
  • הגישו את הדו"חות השנתיים למס הכנסה – תגישו את הדו"חות שנדרשים מכם בזמן ובייעוץ רואה חשבון במידת הצורך. כניסה לפורמט הדו"ח של שנת 2019 בקישור הבא.
  • שלמו לביטוח לאומי – לאחר פתיחת התיק, ביטוח לאומי יעבירו לכם פנקס עם פירוט מועדי התשלום החודשיים. חשוב שתדאגו לשלם במועד שנקבע עבורכם בשביל לא לגרור ריבית. תשלום לביטוח לאומי תוכלו לבצע באתר הבא.

*בכל האמור לעיל אין כוונה של ייעוץ או תחליף לייעוץ משפטי ומומלץ בחום להתנהל מול רואה חשבון, שיהיה בהצלחה!

כתוב/כתבי תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)