איך לפרסם עסק קטן באופן עצמאי וחסכוני?

כל בעל עסק יודע עד כמה שיווק ופרסום הם עניינים הכרחיים. אם יש לכם עסק, אתם בוודאי גם מבינים שפרסום לא רק חושף אתכם לקהלים חדשים, אלא מתווך ומעביר את המסר שלכם אל הקהל, משמר לקוחות קיימים, שומר עם כלל הלקוחות על ערוצים פתוחים ומזרים החוצה עוד מוצרים, שירותים, רעיונות ומה לא. אז מה הבעיה? כסף. עסקים קטנים שעדיין לא הגיעו לנחלה כלכלית טובה מתקשים לממן את הפעילות הפרסומית שלהם ולעתים גם לא מזהים במדויק את המקומות המתאימים לפרסום כך שהתקציב עלול להתפזר לעשרות כיוונים מיותרים.

אז איך מפרסמים עסק קטן באופן עצמאי? באילו מקומות וכמה בדיוק זה עולה? כאן תמצאו את כל היתרונות והחסרונות של פרסום עצמאי וגם כמה וכמה רעיונות שיעזרו לכם לפרסם כמו גדולים לגמרי בחינם, או עם תקציב קטן.

פלוסים ומינוסים בפרסום העצמאי

עסקים קטנים שמתנהלים על בסיס תזרים מזומנים יחסית קטן, לא תמיד יכולים להרשות לעצמם סוכנויות וסוללת יועצים שילוו אותם בכל צעד שיווקי, מה שמותיר אותם עם החלטה די קרה ובשלב די מוקדם: לגייס מימון עתק במטרה לפרסם ולשווק באופן אגרסיבי, או ללמוד איך לבצע לבד ולנצח עם מה שיש. האופציה השנייה פותחת מעין צד נוסף לעיסוק היומיומי – בעל העסק לש ויוצק במו ידיו את החוויה העסקית שלו על כל רבדיה, לומד כיצד להשתבח ולהתמקצע מבחינת השירות, המכירות, הנראות והמיתוג העסקי וכעת יודע גם איך מנהלים קמפיין טוב בגוגל כמו מומחה.

באופן טבעי, עסקים המפרסמים בעצמם צומחים מנקודת פתיחה הרבה יותר נמוכה מאלו שישתמשו בחברות ובבעלי מקצוע מתאימים. הם יצטרכו להקדיש זמן, מאמצים, סבלנות ונכונות ללמידה ממושכת כדי להכיר מקרוב את תחום הפרסום ולתפעל אותו, אבל בסופו של דבר יקטפו פירות מדהימים. אם הם יעבדו נכון, הם ישיגו התפתחות מרשימה שתאפשר להם לשכור לאחר מכן את מי שימשיך את החזון והאידיאולוגיה האישיים שטיפחו בעמל רב וגם לוודא שהמקצוענים שנאספים סביבם עובדים כמו שצריך ולא מעגלים פינות. בתחום הדיגיטל הפרוץ שבו כל אחד מלך וכל אחד יכול להצהיר על עצמו כמקדם אתרים מקצועי או קופירייטר עם 8 שנות ניסיון, ההתמצאות האישית בשטח והיכולת לזהות את בעלי המקצוע האותנטיים הם בבחינת נכס לעסק ולרווחיו העתידיים.

בואו נדבר שניה על התקציב

כולנו כבעלי עסקים שואפים להשיג לעצמנו עוד ועוד פרסום נוצץ, אבל מה בפועל קורה בגזרת המחירים? ברמת העיקרון, חלוקת תקציב נכונה מתייחסת ל-10%-20% מהכנסות העסק שינותבו לצרכי הפרסום והשיווק שלו. זה אומר שאם יש לכם עסק מתחיל כפרילנסרים לדוגמה וכעת בחצי השנה הראשונה אתם מביאים הביתה משכורת של 12,000 ₪ – תקציב הפרסום שלכם אמור לנוע באופן אופטימלי בין 1,200-1,400. האם זה בכלל מספיק? ייתכן שכן, אבל זה ממש תלוי מהי מטרת הפרסום.

באופן סובייקטיבי אפשר להחשיב גם בניית אתר אינטרנט דנדש כמהלך פרסומי חשוב ומוצדק או תשלום על קמפיין פייסבוק שנועד להגיע ללקוחות חדשים. בשני המקרים הללו, סכום של 1,200 ש"ח יספיק רק לעשירית מכלל הפעולות הנדרשות, גם אם אתם מבצעים אותן לבד. הרי האתר דורש אחסון ותשלום על הדומיין, לפעמים גם פיצ'רים שונים ומנוי למערכת דיוור ואילו קמפיין ממומן בפייסבוק עשוי לשרוף לבדו את כל הסכום במטרה להגיע לקהל החשיפה המקסימלי. ועוד לא פזלנו בכלל לפעולות הנדרשות לביצוע שאחרי – האם יש בכלל מי שיקלוט את כמות הלקוחות החדשה? מערך טלפוני מסודר? צ'אט או אוטומציה? ג'ינגל עסקי? מערכת להשארת הודעות?

כל האינפורמציה הזו לא נועדה כדי להרתיע אתכם, אלא רק להבהיר לקראת מה אתם נכנסים. כי כאשר אתם פועלים בעצמכם גם ברמת השיווק, חשוב שתשאלו את עצמכם שאלות שמשווק מקצועי היה שואל כדי לפרסם עבורכם במקום ובזמן וגם בתקציב הנכון. משווק מקצועי בהחלט היה מברר מולכם מה היקף המענה מלקוחות שתהיו מסוגלים להתמודד איתו ומהי מסגרת התקציב שקיימת לכם כדי למקסם את הפעילות השיווקית כמה שאפשר.

ועוד דבר – יכול מאוד להיות שבתור התחלה תידרשו להתאמץ קצת יותר ולשפוך תקציב גדול משמעותית במטרה להתניע את העסק. הכל בהחלט תלוי במטרות האישיות שלכם, בסוג המוצר/ השירות וכמובן במקומות שבהם הקהל ייחשף הכי טוב למסר הפרסומי שלכם.

דרכי פרסום חינמיות

למרות ששיווק כמו כל דבר אחר עולה גם עולה, בכל זאת יש כמה דברים שאפשר לבצע ללא עלות כלל:

  1. פעולות מיצוב – כל פעולה שתעזור לאחרים לזהות אתכם כמומחים בתחומכם ולהעניק ידע מקצועי רחב תעזור לקהל הלקוחות לזהות אתכם כגורמים סמכותיים ואמינים ולהעדיף אתכם על פני המתחרים. זו יכולה להיות ניהול קבוצה מעניינת בפייסבוק שקשורה לתחום הפעילות העסקית שלכם, כתיבת בלוג מקצועי באתר, יצירת פודקאסט, אירוח כמומחים בולוגים או סרטונים של קולגות/ עסקים משיקים, צבירת המלצות אותנטיות מלקוחות ועוד.
  2. ניהול דף פייסבוק – אתם ממש לא מחויבים לשלם כדי לפתוח דף פייסבוק ואפשר ליצור דרכו קשר משמעותי עם גולשים שיהפכו לעוקבים ולצרכנים. כאן ניצול הדף חייב להתבצע באופן מושכל ובייחוד אם אתם לא מקדמים אותו כרגע בתשלום: ליצור פוסטים עם עניין אמיתי, הימנעות מהצפה של פוסטים (צרו הרגל של פרסום פעמיים-שלוש בשבוע לכל היותר), מענה לתגובות לפוסטים ובאינבוקס, לעודד אינגייג'מנט (מעורבות) ועוד.
  3. רישום לאינדקסים – אינדקסים לחיפוש בעלי מקצוע, בעלי עסקים בתחום מסוים וכד' יאפשרו לכם להירשם בחינם בחלקם הגדול ולהיחשף להמון גולשים המחפשים בעלי מקצוע רלוונטיים. זה גם יעזור לכם להתקדם ברמה הלוקאלית בגוגל.
  4. תציעו את עצמכם כמומחים לאתרים ופורטלים רלוונטיים – כל תחום מכיל זירת תוכן ייעודית ובה יש חדשות, מידע מעודכן וחשיפה לנושאים שונים ששייכים לתחום האתר. הפרסום בהם עשוי להביא לחשיפה משמעותית, מאחר ולא רק השם שלך יכול להופיע אלא גם קישור לאתר שלך שיסייע לקידום האורגני.
  5. נוכחות פעילה בפורומים – ברשת קיימות המון קבוצות דיונים ופורומים שבהן גולשים מעוניינים ללמוד, להתייעץ, לברר דברים ולתקשר עם בעלי עניין מקצועיים. הנוכחות בזירות הללו תעזור גם היא למיצוב וככל שתוכלו לספק מידע רלוונטי וענייני לכל שאלה. במקומות הללו רצוי להימנע מכל מסר שיווקי משום שהדבר יגרום לגולשים להתרחק ולעורר אי אמון. ככל שתשקפו מקצועיות רבה יותר, הגולשים כבר יבינו לבד שכדאי להם לפנות אליך.
  6. ידע בסיסי בקידום אתרים אורגני – תחום ה-SEO מתייחס לאפקטיביות החשיפה של האתר בגוגל. ככל שהאתר עולה בתוצאות החיפוש העליונות יותר, כך כמות משמעותית של גולשים נחשפת אליו וחלקה הגדול גם תיכנס פנימה, מה שיביא ליותר לידים, מכירות, הרשמה וכד'. כאן תידרשו להבין מהם הפרמטרים לקידום האתר בגוגל וכיצד לשפר אותם עוד ועוד כדי לאפשר לאתר לזנק במיקומים ולהגיע לדירוג מעולה.

    כאן זה המקום לציין שיש עסקים שתלויים לחלוטין בקידום אורגני, במיוחד בעידן הקורונה. לדוגמא, בית מרקחת הפועל באינטרנט ומעוניין לבצע משלוח תרופות או תוספי תזונה עד הבית,  לא יכול לפרסם תרופות בעזרת פירסום ממומן (עקב נהלים של משרד הבריאות), ומצד שני, לא לכל רוקח יש תקציב של אלפי שקלים בחודש למקדם אתרים מקצועי כמו שיש לאתר סופר פארם, במצב זה רכישת ידע בעולם הקידום יכולה להיות קריטית עבור בעל העסק.

דרכי פרסום בתשלום מצומצם

אוקיי, אז אי אפשר באמת לשלם מחיר סמלי על שילוט חוצות מטורף באיילון. מה מעבר לזה? תתפלאו לשמוע שישנם אפיקי פרסום זולים ואיכותיים לא פחות שאפשר לנצל לטובתכם:

  1. נטוורקינג – מפגשי הנטוורקינג הפכו לאישיו מעניין בקרב בעלי העסקים, משום שיש את אלו שמתחברים לנושא ואת אלו שמעדיפים להימנע. אם אתם מהסוג הראשון או לפחות מאלו שרוצים להתנסות, תוכלו למצוא מגוון קבוצות של בעלי עסקים שונים מאזור המגורים, מה שיעניק לכם "מעגל כוח" שבו בעלי העסקים בקבוצה מספקים אלו לאלו הפניות וכך כל אחד מהם ממליץ עליכם באופן בלעדי למעגל לקוחותיו. מדובר בתחום רחב מאוד שאפשר למצוא בו גם מפגשים חינמיים מעת לעת, אך קבוצה מקצועית שמתמקדת בסוגיית ההפניות ולא רק במיטאפים תדרוש תשלום חודשי או דמי מנוי.
  2. הרשמה למערכת דיוור – מערכות הדיוור הן כלי שיווקי נפלא, שמאפשר לבעל העסק לשלוח לרשימת תפוצה מוגדרת מראש ניוזלטר אחת לזמן מה ובו מאמרים, ידיעות, מבצעים והטבות, מכירה במהדורה מוגבלת וכל רעיון אחר שתרצו לאסוף סביב קוראי הניוזלטר שלכם באופן בלעדי. זהו אפיק שימור לקוחות מעולה, שדרכו ניתן לגייס גם לקוחות חדשים. זכרו ששליחת הגולשים מהמייל לניוזלטר וממנו הלאה אמורה להתבצע מתוך מטרה ושיקולים ברורים כדי להימנע מיצירת אנטגוניזם וסרבול. את שיווק ההרשמה לרשימת התפוצה עצמה אפשר כמובן לבצע ע"י רכישת אוטומציה לדיוור אלקטרוני, גם היא בתשלום.
  3. יצירת מועדון לקוחות – ייתכן שלקוחות המועדון הם גם אלו שמקבלים את הניוזלטר, אבל חשוב להתייחס אליהם כקהילה נפרדת שמצפה למבצעים, הטבות, ימי מכירות מיוחדות, מידע על מוצר חדש לפני כולם, מתנת יום הולדת ועוד והיא איננה מסתפקת באינפורמציה בלבד. אפשר לצרף אנשים למועדון הלקוחות בקלות דרך סמס מהנייד, פרסום בפייסבוק, הרשמה מתוך האתר שלכם, רישום פיזי באמצעות מילוי כרטיס חבר וכן הלאה. כל אלו כרוכים במאמצים תקציביים מינימליים, כאשר החשוב כאן הוא בניית המשפך שהלקוח עובר מרגע שהצטרף למועדון הלקוחות ועד לכל נקודות המגע העתידיות שלו עם בית העסק.
  4. קמפיין בתקציב קטן – אם יש לכם סכום מזערי אבל רעיון אדיר ללהיט ויראלי, כדאי להוציא אותו אל הפועל בהקדם ולהזניק קמפיין שאחרים יוכלו להגיב עליו, לתייג ולשתף. זכרו שלא תמיד יש צורך בהפקות ענק ולמעשה גם סרטון פשוט של כמה שניות שצולם מהנייד יכול להפוך לויראלי תוך כמה שעות.
  5. דיילות מכירות – זה אולד פאשן, זה שחוק וזה עובד כמו קסם. הרעיון הוא לצייד את הלקוחות הפוטנציאליים בשי קטן ופשוט עם שם העסק ופרטי ההתקשרות איתו: מגנט, מחזיק מפתחות, כדורי שוקולד ומה לא. הרעיון הוא לספק משהו פשוט שמחבר אחרים למה שאתם עושים. חשבו על רעיון יצירתי, על לוקיישן חד פעמי שיש בו תנועה משמעותית של אנשים ופשוט צאו לשווק את עצמכם דרך הרגליים.
  6. ייעוץ אסטרטגיהייעוץ העסקי יסייע לכם להתוות מאפס כל מהלך פרסומי ותכנוני בעסק ולהביא אתכם למקסום מטרות יעיל מבלי לקפח את הרווחיות ההולכת וגדלה. ייעוץ הוא מעין דובדבן על הקצפת עבור בעלי העסקים והוא זה שמתפקד כמגדלור לכל המטרות, הרצונות והפעולות העסקיות מא' ועד ת'. אם תשקיעו בייעוץ אסטרטגי איכותי, תמצאו עוד מגוון עצום של שיטות פרסום עצמאיות שמתאימות לכם ותבינו כיצד לייעל את התקציב שברשותכם כך שיספיק לצרכי הפרסום אך עדיין ישאיר אתכם עם פלוס בתזרים המזומנים.

אז לסיכום:

לפרסם עסק קטן לבד זו משימה לא פשוטה. שיווק העסק דורש השקעה רבה, מאמצים ועבודה קשה. חשוב שתישארו עקביים ומחויבים למשימות והמטרות שלשמן התגייסתם ולא תפספסו ימים, שעות ורגעים חמים שבהם התמרונים השיווקיים מוכרחים להתרחש. עשו הכל בצורה מתודית ומסודרת, קבלו את העסק כחלק בלתי נפרד משגרת יום העבודה ובסופו של דבר, תיהנו מתוצאות מעולות שיניבו עוד לקוחות ובעיקר עוד הרבה הכנסות.

כתיבת תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)