סטוריטלינג – איך זה יכול לעזור לעסק שלכם?

אם המילה "סטוריטלינג" מצפצפת לכם באוזן כבר הרבה מאוד זמן, אבל אין לכם מושג למה בדיוק הכוונה, פשוט נסו לזכור את ארנולד פיטרס.

פיטרס עשה היסטוריה קטנה בשנת 1995, כשנבחר לגלם את הסבא המיתולוגי בפרסומת הבריטית לסוכריה ורטר'ס אורגינל. גם אם נולדתם אחרי אותה שנה, בטוח שמשהו בפרסומת הזו דבק בכם, או לפחות מהדהד לכם בעומק הנוסטלגיה: סב חייכן, אדיב ויודע כל, שנזכר איך סבו נהג לתת לו כילד את הסוכרייה בעלת הטעם המתוק, הקרמי ומעלה החיוך, שגרמה לו להרגיש כמו מישהו מיוחד. כעת כשהוא סבא בעצמו, גם הוא נותן לנכדו את סוכריית הורטר'ס, משום שגם הוא מישהו מיוחד.

הפרסומת באורך 30 שניות בסך הכל, התפרסמה בכל רחבי העולם והופצה בגרסאות, שפות ואינספור וריאציות, כולל מאות פארודיות ומחוות מכל הסוגים. היא הפכה סוכריה אחת פשוטה וקטנה לאחד הממתקים המפורסמים והנמכרים ביותר בעולם עד עצם היום הזה. טעמה לא השתנה כלל (אתגר מרשים כשלעצמו) והיא נחשבת למעין ממתק "סודי" שכל סב מחזיק במגירה.

הפרסומת הזו לא רק חיברה בין המותג והמוצר, אלא הלחימה אותם. היא עומדת כל כך חזק במבחן הזמן, כך שבפעם הבאה שיבקשו מכם לתת דוגמה לסטוריטלינג מנצח, כל שעליכם לעשות הוא לחייך ולומר בביטחון – ארנולד פיטרס.

סטוריטלינג - איך זה יכול לעזור לעסק שלכם

מהו סטוריטלינג ולמה צריך את זה בכלל?

סטוריטלינג זו היכולת לספר סיפור, אבל סיפור מדויק. כזה שכל הפרטים הקטנים והגדולים שבו תורמים לאותו נרטיב שתכננו לייצר. סטוריטלרים טובים לא מחזיקים בסתם מיומנות, אלא בכישרון אמיתי, ביצירתיות וביכולת להבין מה האימפקט הדרוש ולשזור בו את כל הדוגמאות והתיאורים שמקימים אותו לחיים. ליצור רצף אירועים טהור, אבל נטול אג'נדה ונטול פרשנות.

אז מדוע משתמשים בסטוריטלינג?

קודם כל, אנשים קונים מתוך רגש ואמוציות. וכשאני כותב "קנייה", זו לא בהכרח תמורה כספית, כך שגם הרשמה לניוזלטר שלכם, שיתוף בפייסבוק או יצירת ביקורת לעסק באים בחשבון. אם חיברתם את הקהל שלכם למסר או הרעיון, יהיה קל יותר לרתום אותו לעשייה.

בנוסף, סטוריטלינג הוא דבר מאוד זכיר. אנשים זוכרים מראה, קול, תנועה, צבע, ריח, תחושות ותובנות. אם עוררתם אחד מהם לפחות במהלך הסטוריטלינג, סימן שהפכתם לזכירים יותר. אנשים תמיד מתקשרים לדברים שריגשו אותם, הצחיקו אותם, אפילו הגעילו או הפחידו אותם.

ומעל לכל – ברגע שתדעו לזקק את המסרים שלכם, לא רק שהלקוחות יקלטו טוב יותר את המסר, אלא גם לכם יהיה הרבה יותר קל למכור. ברגע שיש לכם סיפור טוב לשווק החוצה, אפשר לגבש באמצעותו אסטרטגיה, להניע מכירה, לפתח את ליין המוצרים באתר וכמובן ליצור לעצמכם בידול.

אז איך מיישמים סטוריטלינג?

סטוריטלינג מותח קו מנחה ורגשי. הוא יוצר אווירה, אמונה או תחושה שאפשר לעקוב אחריהם ולהפוך לרגישים לטוויסטים או להפתעות שצצים במהלך הסיפור. במצב כזה המטען הרגשי עשוי להשתנות, אבל את הסיפור אף אחד לא ישכח.

אם אתם מספרים סיפור לטובת מטרות עסקיות, התנאי הראשון הוא להבין איך הסיפור שלכם יסתיים. מה הפואנטה? מה רציתם לשדר? מה תכננתם להטמיע בתובנות של קהל היעד כדי לעורר אותו לפעולה? ככל שהחשיבה על כך תהיה עמוקה יותר, כך תצליחו לעניין ולרתק יותר, לגעת באחרים, לספק השראה ולהניע לפעולות רצויות.

את הסיפור עצמו תהיו חייבים לספר סצינה-סצינה, כאילו הוא מסופר ממש כאן ועכשיו. השתמשו בכמה שיותר חושים כדי לעשות זאת ותדאגו להצליב בין מראה, צליל, טעם, ריח או תחושה. כשפרטי הסיפור מתקשרים לתחושות הללו, נוצרת חוויה ומתעורר הרגש.

שילוב הסטוריטלינג במרחב הדיגיטלי

כבר אמרנו שסטוריטלינג טוב הוא מקדם מכירות מצוין ועכשיו זה הזמן להבין איך בדיוק תיישמו אותו בדיגיטל ובשיווק הדיגיטלי שלכם: באתר שלכם, בפייסבוק, באינסטגרם ובכל מקום וירטואלי אחר.

אז כמובן שכאן המכירה צריכה להיות מתוחכמת בהרבה. זהו לא ניסיון להרוויח לקוחות מתוך הבטחות מכירה למיניהן, אלא דרך לגרום לאנשים להתחבר אליכם ברמה הרגשית. מכיוון שהם לא יכולים לשמוע, להריח, לחוש או לטעום את המוצרים שלכם דרך העולם הדיגיטלי, כל שנותר לכם לעשות הוא לבסס את הסטוריטלינג בעיקר על קוגניציה (היגיון) ורגש.

נסו לחשוב על המוצר שאתם מוכרים כסיפור:

שעון יד חכם הוא סיפור על חדשנות, הצלחה או שדרוג בחיים.

משחק הילדים שפיתחתם הוא סיפור על עולם צבעוני שבו ילדים מגשימים חלומות

ייעוץ שינה הוא סיפור על לקיחת אחריות ויצירת הרגלי חיים איכותיים לכל הבית

ועוד אלפי סיפורים שאפשר ליצור!

ואם יש לכם כמה שירותים או מוצרים – זכרו שאת הסטוריטלינג יוצרים כמעטפת כללית למותג, העסק או האתר שלכם והוא לא אמור להתבצע על כל אחד מהמוצרים שלכם בנפרד.

האם חוקר פרטי או רואה חשבון יכולים לשלב סטוריטלינג בעסק?

אין ספק שליצור סטוריטלינג מדהים ומרתק לאתר התחפושות שלכם יהיה משימה קלה בהרבה לעומת סטוריטלינג לאתר מוקפד ומעונב כמו ראיית חשבון או עורך דין למשל. אלא שלמילים יש הרבה מאוד כוח וגם כאן, המעטפת צריכה ללוות את כל הנוכחות הדיגיטלית, גם בדמות סיפור הרבה יותר אותנטי.

לדוגמה – אם רואה החשבון הוא אדם שבעבר נקלע למצב כלכלי קשה, הסיפור שלו יוכל להתבסס על עזרה לאנשים שסובלים מיוקר המחייה, או מהתנהלות פיננסית לקויה. חוקר הפרטי יוכל לספר סיפור מדהים לא פחות על חשיבותה של האמת. משרד האדריכלים יוכל לספר על ציור שהופך למבנה המושלם ועוד.

בשורה התחתונה, זכרו שסטוריטלינג יתאים לכל עסק, ללא תנאים מגבילים. העניין הוא רק למצוא את הסיפור הנכון שתוכלו להתחבר אליו ושיקלע במדויק גם לקהל היעד שלכם.

שימוש בבלוג

הבלוג שלכם באתר הוא מקום שנשפכות אליו מאות אלפי מילים. זהו מקור כוח לסטוריטלינג שלכם, שבו אפשר לשלב במדויק את הסיפור שלכם: לכתוב בכל פעם על נושא פופולרי בתחום שלכם תוך שימוש בשפה או באירועי הסיפור, לחדד את המסרים שלכם במאמר על השירות החדש, להציף שאלה או עדכון חדשים אם הסטוריטלינג שלכם מספר סיפור על חדשנות ועוד.

הרעיון הוא למצוא לעצמכם כמה שיותר דרכים מקוריות להמשיך לספר את הסיפור, מבלי לחזור על עצמכם שוב ושוב. זו עבודה קשה, אבל עם הזמן היא קוטפת את הפירות הנכונים, מעמיקה את הבידול מהמתחרים ואוספת קהל שרוצה להמשיך להישאר נאמן לכם (תוכלו לקרוא כאן בהרחבה על איך פותחים בלוג באינטרנט).

דף האודות

באופן אישי אני ממליץ להפסיק את השימוש במילה הגנרית "אודות" ולהכניס במקומה מלל אחר כמו: "הסיפור שלנו" או "מה אני עושה". מעבר לעובדה שזה כבר נכנס לתחום של חוויית משתמש (ונושא אחר לבלוג הזה בפני עצמו), הוא נותן במה אמיתית לסיפור שיצרתם as is כך שאנשים יוכלו להתחבר אליכם, למסרים והרעיונות שלכם דרכו.

אנשים שמגיעים אליכם לאתר רוצים לדעת מה אתם עושים, למה אתם עושים ומה הערך שאתם מעניקים להם. זה לא תמיד חייב להיות בנאלי ואפשר להשתמש גם בטון קליל, הומוריסטי ובגובה העיניים. אני לדוגמא קיבלתי לא מעט על הדף הלא שגרתי שלי בבלוג "קצת עליי" – מוזמנים להציץ.

הטמעת הסטוריטלינג בעיצוב האתר ובמיתוג

הלוגו, הגרפיקה וכל השפה העיצובית מקימים לחיים את הסיפור שתספרו והם לוקחים חלק מהמיתוג העסקי שלכם באופן כללי. הם עוזרים לאנשים לראות איך מתחברים המסרים שלכם לחוויית השימוש באתר ולשירות שאתם מציעים ולהעניק תחושה כלשהי שביקשתם לעורר: סמכותיות, רצינות, שעשוע ופנאי, אמפתיה ועוד.

סיפור העסק דרך וידאו

סרטונים הם דרך אטרקטיבית ואינטראקטיבית לתקשר עם הקהל שלכם באופן קבוע ודרכם אפשר להעביר סיפורים בצורה מוחשית וסופר אפקטיבית. אם למשל הקמתם מיזם בתחום איכות הסביבה, אפשר לצלם ולשתף סרטונים שמתעדים פרויקטים של ניקיון סביבתי, היכרות עם אקטיביסטים שלוקחים חלק במיזם, ראיונות עם גורמי מפתח רלוונטיים (תאגיד המחזור, עמותת צלול, רשות הטבע והגנים וכד'). אם יש לכם אתר שעוסק בביקורות טלוויזיה, תוכלו להעלות סרטונים שמתמקדים בכל פעם בביקורת על סרט או תוכנית כלשהי. אם זהו אתר של סטייליסטית או מעצבת אופנה, אפשר לצלם מייקאוברים ללקוחות, או סרטון בחנות אופנה שהסטייליסטית ממליצה עליה.

אין צורך שתהפכו לדוגמנים יפים ומפוסלים כדי לצלם סרטונים. למעשה, תוכלו לעשות את זה אפילו דרך גימיקים שמתקשרים לסיפור שלכם, כמו למשל סרטונים עם קריינות בלבד, עם צילום של אנשים אחרים ששיתפו איתכם פעולה וכד'.

עטיפת המוצר או נציגות השירות

גם כאן חשוב ואפילו קריטי לשלב את הסטוריטלינג שלכם בכל אספקט: כתיבת תסריטי מכירה שיבהירו למה כדאי לרכוש מכם, עיצוב שקית או אריזה שמתכתבת עם צבעי המיתוג ומבטאת רעיון או נרטיב מתוך הסיפור שלכם, אפילו צירוף כרטיס ביקור או דף נלווה שיחשפו בקצרה את הסיפור ויתנו לאחרים להבין מה אתם עושים ואיך.

ולסיכום

סטוריטלינג הוא אמנות מכירה שמעניקה יתרון יחסי מדהים. היא מורכבת מרגשות, תחושות, מחשבות וגם עלילה, שנועדו לחבר אחרים אליכם ולהניע אותם לפעולה. ככל שתטמיעו אותה באופן מקצועי ומדויק יותר בתוך כל האלמנטים בעסק, כך תוכלו ליצור סביבכם עניין וסקרנות מוגברים, לאפשר לאחרים להבין מי אתם ומה אתם מציעים, לעורר הזדהות, להישאר בתודעה הצרכנית ולסחוף אחריכם קהל יעד גדול שמוכן ורוצה לרכוש מכם.

כתיבת תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)