מה זה שיווק וויראלי ואיך לשווק כך בעצמנו?

קצת על שיווק ויראלי

בין אם אתם פותחים עסק חדש ובין אם אתם מריצים עסק ותיק כבר שנים רבות, כנראה שהשאלה "מאיפה באים הלקוחות", מגיעה מידי פעם. הרצון "להביא את המכה" קיים בכולנו והשאיפה בגדול היא כמובן להגיע לתודעתם של כמה שיותר אנשים. כבר יצא לי לשוחח איתכם בעבר על עולמות השיווק האורגני והממומן והצורך המשמעותי שבשימוש נכון בהם על מנת לממש את פוטנציאל ההצלחה של העסק שלכם. אבל עולם משמעותי לא פחות יהיה כמובן עולם השיווק הוויראלי.

מה זה שייוק ויראלי

מה זה שיווק ויראלי?

מקור השם "וויראלי" הוא כמובן מעולם הווירוסים (אמאל'ה קורונה) – עולם מדבק שמכניס למעגלו עוד ועוד אנשים. יכול להיות מדובר בבית עסק קטן שלפתע התחיל לשגשג ואפילו אמן אלמוני ששיריו לפתע תפסו הצלחה בקנה מידה עולמי. מדובר בשיווק שנעשה על ידי הצרכנים, הגולשים או המתעניינים ומושפע ממנו הרבה יותר מאשר השיווק שביצע בית העסק בעצמו.

דוגמאות לשיווק ויראלי:

פסיי (PSY) למשל, היה זמר אלמוני עד ה-15 ביולי 2012. שירו "גנגם סטייל" תפס תהודה בקנה מידה עולמי והכניס לו סכומים לא רעים. דוגמא נוספת לכך תהיה מותג האופנה “Shein” שכנראה הנשים שביננו מכירות – מותג זר ולא יותר מידי מוכר הפך למהפכה של ממש בקרב קהל הצרכניות הישראלי והעולמי. אז מה הפך את אלה לכל כך משגשגים? מה אנחנו יכולים ללמוד מזה?

1. שמרו על ייחודיות

בתור התחלה, אם אתם מתייחסים ספציפית לדוגמאות שהזכרתי קודם או לדוגמאות רבות נוספות – הדבר המשמעותי ביותר להצלחה של קמפיין שיווק וויראלי יהיה כמובן הייחודיות. תהיו בטוחים שהקליפ המשונה של "גנגם סטייל" לא דמה לשום דבר אחר שנראה בעולם המערבי לפני כן – הוא היה משעשע במיוחד, מתריס ומשונה למדיי.

כשמדובר בחנות האינטרנטית “Shein” הייחודיות הייתה אפילו משמעותית יותר – החנות הציעה אלטרנטיבה זולה במיוחד למותגי ההלבשה ועיצוב הבית הקיימים בישראל ובמדינות רבות בעולם. הייחודיות של אלה ושל בתי עסק רבים עוררו עניין בלקוחות וגרמו להם לרצות לשתף את הדבר המיוחד שגילו זה עם זה – ומכאן, הדרך להצלחה כבר קצרה מאוד.

2. באו בזמן הנכון

שיווק וויראלי נכון יגיע כמובן בתזמון הטוב ביותר. במידה והמותג “Shein” היה מגיע בימים בהם שוק ההלבשה ועיצוב הבית היה בארץ ובעולם זול – כנראה שלא היה למותג הזה שום ערך מוסף. דוגמא נוספת למשל תהיה עולם המשלוחים בתקופת הקורונה שתפסה אותנו – משלוחים היו פופולאריים תמיד, אבל ניסיון לשווק לאנשים משלוחי מזון, תרופות, ספרים וציוד יצליח כמובן כיום הרבה יותר מבימים בטוחים בהם אנשים לא חששו לצאת מהבית.

ואם כבר מדברים על תיזמון נכון, יש את אלו שמחכים לסרטונים וויראליים רק כדי להוציא עליהם פארודיות במהירות עוד כשהקהל חם, קחו לדוגמא את הקליפ המילולי של השיר "זהב" של סטטיק ובן אל, שזכה לקרוב ל-5 מיליון צפיות רק על פארודיה, מדובר בכמות צפיות עצומה מאוד לפארודיה (עוד דוגמא לשיווק ויראלי)

3. נוגע בלב

שיווק וויראלי לא חייב להיות בעל מטרה כלכלית אישית – יכול להיות מדובר בקמפיין גיוס תרומות, או קידום הפגנה או מחאה כזאת או אחרת. שימוש בתכנים שנוגעים ללב הגולשים משמעותי בדרך שבה אלה יעבדו אותם וכמובן – יעבירו הלאה לחבריהם. דוגמא יפה לכך תהיה פרויקט גיוס ההמונים של הצינור "תעבירו את זה הלאה" – הפרויקט שנחל הצלחה אדירה הוא דוגמא מופלאה לסולידריות של התושבים המופלאים במדינה המיוחדת שלנו וביכולת של תוכן מרגש ואישי להביא לשינוי.

אז למה דווקא שיווק וויראלי?

אני מניח שכבר הצלחתי לשכנע אתכם ששיווק וויראלי הוא מטורף, אבל הבעיה היא שבמובנים רבים הוא לא אידיאלי. שיווק וויראלי מתבסס ברובו על התעניינות הציבור בתוכן שאתם מפרסמים וביכולת והרצון שלו להפיץ אותו לקהל הרחב. ועדיין, שילוב נכון של שיווק וויראלי ביחד עם פרסום ממומן ואורגני יכול לכם להפיץ את הבשורה ובחלק מהמקרים אפילו "להביא את המכה". אז מהם היתרונות של עולם השיווק הוויראלי?

1. לא דורש תקציב

ראשית, עולם השיווק הוויראלי לא דורש מכם כסף. את הפרסומים שלכם תוכלו להעלות לגמרי בעצמכם לדפי הפייסבוק השונים, לפיד של "סטטוסים מצייצים" או לכל מקום אחר שיכול להיות רלוונטי עבורכם. כיוון שמדובר בהשקעה אישית שלכם שלא דורשת מכם בהכרח הוצאה של סכומי כסף נכבדים – אין שום סיבה שלא לנסות.

2. תלוי בלקוחות ולא בכם

דבר משמעותי אולי אפילו יותר הוא היכולת של הלקוחות להפיץ את הבשורה. כפתור ה-“Share” בפייסבוק הפך בשנים האחרונות ללא ספק לאחת הבשורות המשמעותיות ביותר בעולם הרשת החברתית. כיום, כל אחד יכול להפיץ לגמרי בעצמו בשורה מעניינת שהוא שמע, פוסט מגניב שסקרן אותו וכן – גם שירות אדיב שקיבל מחברה מסוימת. אחרי שפרסמתם את התכנים ההצלחה של הקמפיין תלויה לטוב ולרע בלקוחות שלכם ולא בכם. האם אפשר לסמוך עליהם שיפיצו את הבשורה?

שיווק ויראלי – איך זה עובד?

על מנת להנות משיווק וויראלי, צריך קודם כל להעלות את המודעות לנושא שאותו אנחנו מקדמים לגמרי בעצמנו. את זה כמובן נוכל לעשות באמצעות העלאה של פוסטים באופן אורגני פשוט או דרך שימוש בקידום ממומן רגיל. אז אלו שיקולים חשוב שניקח בחשבון בקמפיין?

1. ניצור מודעה מעניינת במיוחד

ראשית, בעיצוב המודעה או הפרסום שלנו, חשוב לוודא שאנחנו שומרים על עניין. תיעזרו במעצב גרפי שייעצב עבורכם מודעה אסתטית, תוודאו שהכיתוב שאתם משלבים בה אטרקטיבי מסקרן ומעורר השראה ותדאגו לכך שהמודעה תגיע לכמות אנשים גדולה – הבסיס לתפוצה שעוד תגיע.

2. וודאו שאתם שומרים על טיימינג

כמו שכבר יצא לי לומר, כשמדובר בקמפיין וויראלי, אחד הדברים המשמעותיים ביותר הוא לשמור על טיימינג. וודאו שהתוכן שלכם רלוונטי לתקופה ותדאגו לכך שהמסר ייגע לאנשים בלב בהתאם למצב שבו העולם נמצא. הדבר יעזור ביצירת אמון וקרבה עם המסר שלכם וכנראה יעודד אנשים ללכת ולהפיץ את הבשורה.

3. תוודאו שאתם מצליחים לשמור על ייחודיות

בין אם מדובר בהומור בועט או יכולת לגעת לגולשים בלב – ייחודיות היא המפתח כשמדובר בקמפיין וויראלי. תחשבו לא רק על הדברים שהופכים את בית העסק שלכם לכל כך מיוחד, אלא גם לדרך שבה הכי נכון להציג אותם. תהיו בוטים וישירים, תהיו רגישים ואמפתיים – תמצאו את הדרך הנכונה שלכם לעורר עניין ולשמור על ייחודיות בפני הגולשים השונים.

4. השתמשו בהגרלות ופרסים

אם אתם רוצים להקפיץ את העסק שלכם במהירות באמצעות קמפיין וויראלי, תוכלו כמובן ללכת על קיצורי דרך. תמיד אפשר להחליט לתגמל גולשים על כך ששיתפו את הפרסומים שלכם ברשתות החברתיות או להציע להם להשתתף בהגרלה נושאת פרסים. הדבר ידרבן אותם לעזור לבית העסק שלכם ויאפשר לכם להנות מתוצאות יחסית מיידיות. מגניב, לא?

שנתחיל בשיווק הויראלי?

כמו שכבר אמרתי, יצירה של קמפיין וויראלי היא אף פעם לא פשוטה ודורשת היכרות מעמיקה עם קהל הלקוחות והגולשים ועם המצב הנתון של השוק התחרותי בו בעל העסק לוקח חלק. אבל עם השקעה, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא וסבלנות – כנראה שאפשר לעשות הכל. עשו שימוש בתוכן חיובי שנוגע ללב, צרפו תמונה אטרקטיבית במיוחד, תפיצו בשאלונים ורשימות והכי חשוב – עודדו את הגולשים להגיב, לשתף ולהביע את הדעה האישית בנוגע לפרסומים ששיתפתם. שיהיה לכם המון בהצלחה!

כתיבת תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)