לפני שנרד לעומקם של דברים: מה זה בכלל Shopify?
אה, טוב ששאלתם. Shopify היא הפלטפורמה שכל בעל עסק קטן חולם עליה כשהוא רוצה להקים חנות אינטרנטית בלי להתעסק עם שורות קוד מסובכות ובלי לפזר סכומי עתק על מפתחים. זאת מערכת שעוזרת לכם לנהל חנות ולהיראות מקצועיים, אבל יש לה כמה הפתעות שמגיעות עם תווית האיכות שלה.
Shopify, כידוע, נולדה בקנדה, פותחה למען אנשים שאוהבים להקים חנויות ולישון בשקט – כי כל היתרונות בולטים: ניהול מלאי קל, אפשרות להנפקת חשבוניות בלחיצת כפתור, וכלים שיווקיים שכל כך נוחים, עד שתרגישו (כמעט) מומחי שיווק בעצמכם.
הערה 1: "מחקר מילות מפתח – כי למה לנחש מה הלקוחות מחפשים כשאפשר לדעת בדיוק ולעשות את זה יותר מסובך!"
למה Shopify מתאימה לכם אם אתם מנהלים חנות, אבל לא לגמרי אם יש לכם שאיפות SEO?
1. נוחות מטורפת לניהול חנות. Shopify פותחה כדי להפוך את חוויית הקמת החנות שלכם לקלה במיוחד – הכל כאן, ממעקב אחרי משלוחים ועד תמיכה בשירותי שילוח בינלאומיים. Shopify דואגת שכל עמוד מוצר ייראה פגז, וכל מבצע ייראה כמו חגיגה, כדי שאתם תדאגו רק ללקוחות. מושלם, לא?
הערה 2: "התבניות של שופיפיי מצוינות… עד הרגע שבו תחליט שאתה רוצה שהן ייראו באמת ייחודיות. בהצלחה עם זה."
2. חיסכון בעמלות הפלטפורמה. רוצים להיפרד מ"עמלת הקניון" של הפלטפורמות הגדולות? ב-Shopify, חנות משלכם נשמעת כמו רעיון טוב. במקום לשלם עמלה על כל מוצר שנמכר, כאן אתם שולטים בעצמכם – פחות יקר מ-eBay ו-Amazon, ויותר נעים בכיס.
3. עיצוב לכל פנטזיה. חנות הבוטיק האינטרנטית שלכם יכולה להיראות בדיוק איך שתרצו – יוקרתית, צעירה, משוגעת או מרגיעה. יש המון אפשרויות עיצוב בלי ליפול על מפתחים עם דרישות של פרופסור באוניברסיטה.
4. נגישות לקידום ממומן. שלא יהיה לכם ספק: Shopify נולדה כדי להתאים לעולם המודעות והקמפיינים הממומנים. בעוד גוגל או פייסבוק יזרקו אתכם על עמוד ייעודי שאתם מקדמים, ב-Shopify הלקוח שלכם יראה רק אתכם – בלי כל המתחרים מסביב.
הערה 3: "היררכיה באתר: נשמע כמו איזה שיעור היסטוריה, אבל לגוגל זה בערך הדבר היחיד שחשוב חוץ מהשורה התחתונה שלך."
ומה הקטע עם חסרונות? כי זה לא הכל ורוד…
אההההה… אז אתם רוצים את האמת כולה, נכון? Shopify היא מערכת נהדרת, אבל היא לא מושלמת. לכל פלטפורמה יש את ה'חולשות' שלה, ו-Shopify לא יוצאת דופן.
1. אין הרבה גמישות עם כתובות URL. רוצים URL מותאם אישית עם מסר שיווקי חד-פעמי? כנראה שפה זה פחות אפשרי. אתם תקבלו כמה הגדרות מראש שאין לשנות – פשוט כי ככה Shopify רואה את העולם. זה אולי טוב אם אתם מחפשים תבנית, אבל למקדמי אתרים זה יותר "איך לעקוף את החסימה".
הערה 4: "כותרות מטא – הסיבה היחידה שאנשים באמת ימצאו אתכם. כי למה לכתוב מאמר מעולה בלי לדאוג שישימו לב שהוא קיים?"
2. מערכת סגורה: לא בדיוק גן עדן למפתחים. אם משהו לא יושב טוב בעין, קשה – מאוד קשה – לשנות. כל כך הרבה יתרונות במערכת סגורה, עד שאתם מרגישים קצת כמו "תפסתי את הדג הכי טוב, אבל אני עדיין ביבשה". אז אם יש פיצ'ר פצצה שחשבתם עליו, ואין לו תוסף קיים – כנראה שהוא יישאר בראש שלכם.
3. תלות בפלאגינים כמו תלות בקפה בבוקר. Shopify באה עם מה שבאמת צריך, אבל כל הפיצ'רים הכיפיים באמת? הם יעלו לכם תשלום נוסף, ולפעמים יידרשו עשרות תוספים כדי להשיג תוצאה אחת קטנה. הכינו את הארנק.
הערה 5: "תוספי SEO בשופיפיי: הכי קרוב שיש לקסם שחור בעולם הדיגיטלי. רק שאלה אחת – יש לך זמן וכסף לזה?"
4. מושלמת לאיקומרס, פחות לתוכן מורכב. אם תחליטו שאתם רוצים גם לכתוב קצת מאמרים ולהוסיף בלוג מושקע – אולי תחשבו פעמיים. Shopify לא בדיוק מעודדת יצירה של פוסטים אינסופיים, אז תכנים עשירים יהפכו כאן למסע מכשולים.
אז איך בכל זאת אפשר לקדם אתר שופיפיי מעצבן בגוגל?
1. מחקר מילות מפתח – כי למה לא לכתוב על מה שאף אחד לא מחפש?
הדבר הראשון שאומרים לך זה "מחקר מילות מפתח". כי ברור – אם אין מחקר, איך תדע באיזה מילים חסרות תועלת למלא את האתר שלך? הרעיון הוא למצוא את המילים שבאמת יקנו לך את כל ההצלחה המסחררת בגוגל. אם רק תמצא את מילות הקסם האלה – מילות זנב ארוך, קצר או בינוני – גוגל מיד יסתער על האתר שלך, והקונים יתנפלו בהמוניהם.
אבל האמת? גם אם תמצא מילות מפתח מעולות, זה לא אומר שתופיע בדף הראשון. כן, גוגל לא נותן הכל מהשנייה הראשונה. אל תצפה שהמחקר הזה יביא את כל התהילה, אבל זה בהחלט יעזור לך להבין מי בכלל מחפש את מה שאתה מוכר.
הערה 6: "ALT לתמונות – כי למה להשקיע בצילומים יפים אם הם לא עוזרים לקידום בכלל?"
2. כתיבת תוכן – כי אין כמו להטביע את הקונים במלל
"תוכן זה המלך!" – מכירים את זה? ובכן, תוכן בהחלט יכול לקדם אתכם בגוגל, כל עוד הוא לא רק מילים יפות שממלאות את האתר באורך אינסופי, אלא משהו שגוגל – ואולי גם גולש משועמם – ימצאו מעניין. אז כן, כדאי לתאר את המוצרים כמו שצריך – להסביר למה הכוס הזאת היא "כוס מדהימה לשתייה כל בוקר" ולא סתם "כוס".
אבל בוא נהיה כנים – אם התוכן שלכם הוא רק עוד עמוד של מילים שאף אחד לא קורא, אתם מפספסים בגדול. אז במקום לכתוב רומן על כל מוצר, התמקדו באיך אפשר לעשות את זה פשוט, קצר וחד.
3. בחירת תבנית מתאימה – כי צריך להיראות טוב גם בזמן כישלון
נכון, אחד היתרונות ב-Shopify זה שיש להם תבניות מעולות. אז ברור – תמצאו תבנית שתגרום לחנות שלכם להיראות כאילו עוצבה על ידי מעצב סופר-מנוסה (במקום על ידכם ב-5 דקות). אבל רגע… גם גוגל אוהב תבניות מסודרות, כאלו עם היררכיה ברורה.
שימו לב שתבנית לא רק נראית טוב אלא גם עוזרת לגולשים למצוא את מה שהם רוצים בלי ללכת לאיבוד ביער של מוצרים. אם הגולש לא מוצא את המוצר תוך שלוש שניות – הוא עובר הלאה. אז תשקיעו קצת מחשבה. לא כל תבנית נוצצת באמת תעבוד.
הערה 7: "קישורים פנימיים: תנו לגולשים שלכם טיול חווייתי באתר. או במילים אחרות – ככה מונעים מהם לברוח למתחרים."
4. שילוב תמונות וסרטונים – כי כוס עם וידאו היא פשוט מפתה יותר
אתם בטח שומעים שצריך "מדיה עשירה" באתר. למה? כי גוגל אוהב סרטונים ותמונות… או לפחות ככה אומרים. וידאו מוצלח שמציג מוצר יכול להעלות את הדירוג וגם להראות ללקוחות הפוטנציאליים שלכם איך הכוס הזאת תיראה על המדף שלהם במטבח.
אבל רגע, אם כבר שמים תמונה, לא לשכוח ALT! תגיות ALT הן כמו קוד לגוגל – רק תכתבו שם משהו, לא חייב להיות רציני. אם כל מה שכתבתם זה "תמונה של מוצר", גוגל בטח יבין. אבל אם תשקיעו בתגיות ALT מפורטות (ורק לא מוגזמות), זה באמת יעזור לדרוג שלכם.
הערה 8: "AMP הוא כמו לתת לאתר שלכם לשתות רד בול במובייל. יטען מהר יותר, אבל ידרוש מכם כל כך הרבה סבלנות בהטמעה."
5. היררכיה במבנה האתר – תכל'ס, רק למי שאוהב סדר בחיים
היררכיה באתר היא קריטית, הם אומרים, ואתם צריכים לסדר את הקטגוריות כמו שצריך. למה? כי ככה גוגל יודע לאן כל דף משתייך, וככה קל יותר לגולשים למצוא את מה שהם רוצים לקנות. בפועל? אם האתר שלכם נראה כמו מבוך, הגולשים פשוט לא יישארו.
הערה 9: "מפת אתר: כי לגוגל לא באמת אכפת מהשיפוצים שעשיתם באתר, אלא רק איך להגיע אליהם בצורה מסודרת."
אז תוודאו שהאתר מסודר כמו מדפים בחנות: קטגוריות ברורות, תתי-קטגוריות לכל דבר, ותפריטים שלא גורמים לך לרצות לצאת לאוויר הפתוח. הגולשים וגם גוגל יעריכו את זה.
6. קישורים פנימיים וחיצוניים – או בקיצור, אל תשמרו את כל הכיף לעצמכם
תעשו קישורים בתוך האתר שלכם לדפים רלוונטיים אחרים – גוגל ישמח לראות שאתם משתפים את הגולשים בקישורים פנימיים. לא רק שזה משאיר אותם באתר שלכם יותר זמן, זה גם עוזר לגוגל להבין מה כל דף עושה ואיך הכל מתחבר.
בנוסף, קישורים חיצוניים זה כאילו שמישהו מדבר עליך מאחורי הגב – ורק לטובה. מצאו מישהו שיש לו בלוג דומה לשלכם ושווה לכם את ההמלצה, ואולי תוכלו להרוויח קישור משם.
הערה 10: "כתובות URL זה לא המקום להראות יצירתיות. אלא אם כן אתם חושבים שגוגל נהנית לפענח כתובות סתומות."
7. התאמה למובייל – כי לאף אחד אין כוח לטעינה איטית
היום כולם גולשים מהנייד, וזה אומר שאם האתר שלכם נטען בקצב של חילזון – חבל. תוודאו שהכל מותאם לנייד, כי אף אחד לא יישאר באתר איטי.
שימו לב ש-Shopify נותן כבר גרסה מותאמת לנייד לרוב התבניות, כך שזה לא כזה סיפור. אבל כדאי לבדוק שמה שרואים על הנייד לא נראה כמו גרסה מוקטנת ומוזרה של האתר. גוגל שם לב לכמה מהר האתר עולה בנייד, ואם האתר נתקע – הוא ידחוק אותו למטה.
אז נסכם לכם ילדים
בקיצור, קידום אתר Shopify זה משחק של דיוקים, תשומת לב לפרטים קטנים, ולא מעט קישורים, תוכן ומבנה. וכל זה למה? כדי שגוגל אולי יואיל בטובו להקפיץ אתכם קצת למעלה. אם זה נראה מתיש, זה כנראה כי זה באמת כזה. אבל, אם עושים את זה נכון – יש סיכוי טוב שתתחילו לראות קצת תנועה חיובית בחנות.
הערה 11: "בלוג באתר – אם רק היינו יודעים שזה יעזור לכם להיראות כמו מקור סמכות… רגע, בעצם זה בדיוק מה שזה עושה."
אמרנו שאלות בסוף למה הפרעתם לי באמצע
1. האם באמת אפשר לקדם אתר שופיפיי בגוגל, או שאני צריך להתחיל להתפלל?
תשובה: תכל'ס, זה לגמרי אפשרי – אבל אל תצפה לנס ברגע. מדובר בעבודה איטית ומחושבת, עם הרבה תשומת לב לפרטים. אם אתה בקטע של קיצורי דרך… אז כנראה שאתה צריך להתחיל להתפלל.
2. אני לא מבין כלום ב-SEO, האם כדאי לי לקדם לבד או לקרוא לאיש מקצוע?
תשובה: תלוי כמה זמן פנוי יש לך וכמה חיבה אתה חש לאנליזות ומחקרים אינסופיים. אם זה לא הקטע שלך, כנראה שאיש מקצוע זו האופציה הפחות כואבת. אבל היי, אם אתה אוהב אתגרים – לך על זה!
3. שמעתי שאי אפשר לשנות כתובות URL בשופיפיי. זה יהרוס לי את הסיכויים?
תשובה: לא בדיוק. נכון, יש מגבלות בכתובות URL בשופיפיי, אבל זה לא סוף העולם. גוגל לא תזרוק אותך החוצה רק כי ה-URL לא נראה מושלם. יש הרבה מה לעשות גם עם מה שיש, אז אל דאגה.
4. צריך תוכן בבלוג כדי לקדם חנות בשופיפיי? מה זה קשור למוצרים?
תשובה: בהחלט קשור! בלוג זה אחלה מקום למשוך גולשים רלוונטיים ולבנות את הסמכות שלך בתחום. אז כן, גם אם אתה מוכר רק גרביים, תכתוב על אופנת גרביים, גרביים מדליקות, מה שרק אפשר.
הערה 12: "זכרו: קידום זה מרתון, לא ספרינט. אם ציפיתם לריצה קצרה ולקפיצה לראש גוגל, כנראה שהגעתם למקום הלא נכון."
5. איך אני יודע אם האתר שלי עולה בגוגל בכלל? יש דרך לעקוב אחרי זה?
תשובה: ברור. יש כלים מעולים כמו Google Analytics או Search Console שמאפשרים לך לבדוק אם האתר זז למעלה בדירוג. רק תזכור – לבדוק מיקומים בגוגל זה לא ספורט יומיומי. תן לזה זמן, ואז תתעדכן.
6. לא יצא לי לקשר הרבה לאתרים אחרים – זה נורא?
תשובה: לא נורא בכלל, אבל קישורים חיצוניים בהחלט יכולים לעזור. תחשוב על זה כהמלצות דיגיטליות – ככל שממליצים עליך יותר, אתה נראה יותר אמין בעיני גוגל. אז כן, קישור פה ושם זה טוב, אבל לא חובה מוגזמת.
7. כמה תוכן צריך כדי להופיע בדירוג טוב?
תשובה: כמה שיותר – אבל שזה ייראה טבעי. אף אחד לא רוצה לקרוא סיפור חיים בדף מוצר. אז תשקיע במה שנראה טוב ומועיל, ולא רק ארוך. גוגל לא בדיוק נמדדת בסרגל, אבל יש מינימום של 400 מילים למאמרים רציניים.
8. האם אפשר לשלב SEO עם קידום ממומן?
תשובה: בטח! קידום ממומן יכול לתת דחיפה מהירה בזמן ש-SEO עובד לאט לאט. זה כמו לשלב קפה טוב עם סבלנות – אחד מביא את האנרגיה מידית, והשני עובד לטווח ארוך.
9. אני לא מבין שום דבר בקישורים פנימיים – זה הכרחי?
תשובה: אם אתה רוצה שאתר שלך יהיה קל ונגיש, אז כן. קישורים פנימיים עוזרים לגולשים (ולגוגל) להבין לאן כל דף קשור. תחשוב עליהם כמו שילוט – הם מוודאים שאנשים לא ילכו לאיבוד באתר שלך.
10. מה קורה אם אני מקדם חנות ובסוף אף אחד לא קונה?
תשובה: אז כנראה שזה לא באשמת SEO… לפעמים צריך גם לבדוק אם המוצרים עצמם רלוונטיים, ואם מחירי המשלוחים והתמונות נראים טוב. SEO יביא לך תנועה, אבל הוא לא אחראי על מכירות!
11. לא בא לי להתעסק עם ALT לטקסטים של תמונות. זה חשוב?
תשובה: תתפלא, אבל זה ממש חשוב. אם בא לך שגוגל יבין מה התמונה הזו בכלל, תגית ALT עושה את העבודה. נכון, זה מעצבן לפעמים, אבל שווה את המאמץ הקטן.