אז החלטתם שהגיע הזמן לפרסם את העסק שלכם. אתם יודעים – שיגיעו לקוחות חדשים, שתראו קצת יותר תנועה באתר, אולי שיחת טלפון פה ושם. כמובן, רציתם גם לעשות את זה בלי לשלם – למה להוציא כסף כשיש כל כך הרבה "אפשרויות חינמיות" ברשת? תנו לי לנחש – חשבתם לקדם את העסק בחינם, להסתפק בכמה פוסטים בפייסבוק, להופיע בפורומים, ואולי אפילו לבקש מחבר קרוב שיכתוב עליכם בבלוג האישי שלו.
בואו נדבר על זה רגע. אתם באמת רוצים להגיע למקומות הראשונים בגוגל, לתפוס קהל, ובחינם? חלום יפה, האמת. מציאות קצת פחות. אז מה אפשר לעשות באמת עם פרסום חינמי, ומה הסיכוי שזה ישנה לכם את העסק?
"רגע, אתם באמת מצפים שאיזה פוסט בפייסבוק יהפוך אתכם לאימפריה? חכו שתגלו כמה אנשים באמת רואים אותו…"
מתי באמת כדאי לנסות לפרסם בחינם? (כן, יש גם את הצד הזה)
בואו נשים את הקלפים על השולחן. אם אתם בשלב שבו אין לכם שקל על התחת ותקציב שיווק הוא בגדר פנטזיה – סבבה, נסו את האפשרויות החינמיות. אבל בואו נזכור שפרסום חינמי הוא כמו דיאטה ללא גלוטן בלי קמח – זה קיים, אבל כל כך הרבה יותר קשה. אז אם אתם רוצים לדחוף את העסק קדימה באמת, אולי תבינו שבשלב מסוים אין ברירה אלא להשקיע קצת כסף.
מחשבה על פרסום בתשלום מרגישה כמו ויתור? בדיוק – ויתור על החלומות הריקים לפרסום בחינם
אז מה באמת קורה עם כל ה"פרסום החינמי" הזה?
טוב, נתחיל עם העובדה הפשוטה: אין באמת דבר כזה פרסום חינמי. כלומר, בטח שמעתם שזה אפשרי, אולי אפילו קראתם מדריכים זוהרים כמו "איך לקדם את העסק שלך בלי לשלם שקל!" – אשליות שנראות יפה באינטרנט, אבל בפועל? לא מחזיקות מים. בואו נעבור על כמה שיטות פרסום "חינמיות" ונראה איך הן באמת פועלות.
התקציב שלכם קטן? אל דאגה. הוא ירגיש עוד יותר קטן כשמבינים מה באמת מקבלים
1. קידום אורגני בגוגל: תכינו את עצמכם לאולימפיאדה של סבלנות
כולם יודעים שקידום אורגני בגוגל יכול להביא תוצאות. אבל אם חשבתם שזה חינמי, תשכחו מזה. כאן מדובר בעבודה יומית, סיזיפית, כמעט עינוי – כתיבת תכנים, מחקר מילות מפתח, שיפור מבנה האתר, תכנון היררכיה, אופטימיזציה, ניהול קישורים פנימיים וחיצוניים… אם זה נשמע כמו עבודה במשרה מלאה, זה כי זה בדיוק מה שזה.
אתם בונים על ויראליות? נכון, כולם בונים. לכו תספרו את זה למנהל הבנק
עכשיו, כל זה לוקח חודשים על גבי חודשים, ואם יש לכם חלום להגיע לעמוד הראשון בלי להוציא שקל – תגידו לי, למה שגוגל תיתן לכם מתנה כזאת? אלא אם כן אתם מקדישים את כל הזמן שלכם לזה, הסיכוי שתראו תוצאות שואף לאפס. אז כן, חינמי… בערך כמו חבילת פופקורן חינם עם כרטיס לסרט שעולה 100 שקל.
2. פורומים ובלוגים: בטח, תהיו מעורבים… אם יש לכם שבועות פנויים
למי יש זמן להתיישב בפורומים ולחפש דיונים רלוונטיים? אתם באמת חושבים שאנשים קונים את המוצרים שלכם כי אתם כתבתם תגובה בשרשור של מישהו ששאל על הנושא? אולי במקרה אחד מתוך אלף. אבל מצד שני, זה נותן לכם את התחושה שאתם עושים משהו כדי לקדם את העסק, אז… יש בזה אולי קצת ערך פסיכולוגי?
אפשר לדחוף תוכן לפורומים וקבוצות – רק אל תתפלאו אם אף אחד לא מתעניין. חכו שתשקיעו קצת באמת
אם יש לכם שפע של שעות פנויות ורצון בלתי נגמר לשכנע זרים באינטרנט שהמוצר שלכם הוא הדבר הכי טוב מאז שפרסו לחם, בהצלחה עם זה. אבל לא בטוח שכמה תגובות בודדות פה ושם יביאו אתכם לפריצת הדרך הגדולה שאתם מחפשים.
3. הרשתות החברתיות: כן, פתיחת דף עסקי זה חינם… אבל לא חינמי
עבודה עצמית תגרום לכם להרגיש על גג העולם… ואז להיזכר כמה כלום אתם רואים בתוצאות
הרשתות החברתיות הן אשליה משעשעת. כולם אומרים ש"הכוח בידיים שלך" וש"זהו כלי שיווקי חזק שיביא לך לקוחות", אבל אף אחד לא מספר לך שהחשיפה שלך שווה פחות מ-10% אם אתה לא שם כסף על קידום ממומן. נכון, פתחת דף עסקי – ומה עכשיו? העלאת פוסטים, יצירת תוכן ויזואלי, צילום תמונות, כתיבת טקסטים מעניינים, אינטרקציה עם הגולשים… הכל בחינם, על הנייר.
אם אתם חושבים שאתם עומדים להגיע לחשיפה מטורפת בלי לשלם, תחכו רגע. האלגוריתם של פייסבוק (וגם של אינסטגרם) בנוי על קידום תכנים ממומנים. כל מה שהוא רואה זה פוסט יפה שאולי 5 אנשים (מהחברים הקרובים שלכם) יראו במקרה. כל השאר? יראו רק אם תפתחו את הארנק. אז האם אתם באמת עושים פרסום חינמי? או שאתם פשוט מעבירים זמן בלשכנע את עצמכם?
בואו נהיה כנים: עלויות הפרסום הן כמו מיסים. כל עוד אתם לא מתחמקים, כולם בסדר עם זה
4. דפי אינדקס חינמיים: גן עדן לעסקים… שמחפשים מחבוא
אז יש לכם אופציה לרשום את העסק שלכם בדפי אינדקס חינמיים. מי לא רוצה לקבל עוד קישוריות לעסק ולהופיע לצד עשרות (או מאות) עסקים אחרים באותה קטגוריה? הבעיה היא שאף אחד לא באמת נכנס לדפים האלו. זה אולי ישפיע על הקידום האורגני שלכם אם תצליחו להשיג קישורים חיצוניים ממקומות מכובדים, אבל בדפי אינדקס? למי זה עוזר?
זוכרים שכולם מדברים על "נוכחות דיגיטלית"? אז ככה – נוכחות ללא אסטרטגיה זו פשוט נוכחות ריקה
למעשה, הסיכוי שמישהו ימצא אתכם באינדקסים האלו קטן יותר מהסיכוי למצוא מחט בערימת שחת. בינתיים, אתם יושבים ומקווים שמשהו יתממש – למרות שלפעמים, אינדקסים כאלו יכולים גם לפגוע במוניטין שלכם אם הם לא באמת איכותיים.
5. יוטיוב: בטח, תבנו ערוץ ותהיו כוכבים… או שתחכו לנצח
יוטיוב הוא כלי נהדר… אם יש לכם את הזמן, הידע והמשאבים לייצר סרטונים על בסיס קבוע. הסרטון הראשון כנראה לא יקבל יותר מדי צפיות אלא אם השקעתם בהפקה או בתוכן מקורי ומעניין באמת. ותסלחו לי על הספקנות, אבל אם אתם חושבים שאתם הולכים לייצר סרטונים ויראליים ולהפוך לכוכבים בן לילה בלי שקל – כנראה שאתם חיים באשליות.
בא לכם לשפוך קצת תקציב? בואו נתחיל בלא פחות מ-100 שקלים. מה קורה מעל זה? ניסים
במציאות, יצירת תוכן איכותי ליוטיוב לוקחת זמן, כסף ומאמץ. ואם אין לכם את הכוח או הכישרון להיות פרזנטור כריזמטי שמרתק אנשים למסך, הסרטונים שלכם עלולים להיטמע בין אינספור התכנים שכבר קיימים שם.
אז למה בעצם עדיף לשקול פרסום עסק בתשלום?
אה, סוף סוף אנחנו מדברים על פרסום בתשלום – הדבר שאנשים שונאים לשמוע, אבל מתים לראות עובד. כי בואו נודה באמת, אם יש משהו שכמעט כל בעל עסק רוצה, זה לקוחות עכשיו, מיד, ומהר. אבל איכשהו, כולם ממשיכים לקוות שאפשר להשיג את זה בלי לשלם. אז הנה קצת אמת מרה אבל מצחיקה: לפעמים, פשוט צריך לפתוח את הארנק ולשלם.
שיווק חינמי זה כמו פסטיבל עגבניות בחינם: נשמע טוב, עד שמבינים מה איכות התוצאה
1. תוצאות כאן ועכשיו: לא רוצה לחכות שנה? פרסם בתשלום!
אם יש דבר אחד שפרסום בתשלום יודע לעשות, זה לחתוך את הזמן כמו לייזר. נגיד שפתחתם את העסק שלכם, אבל הלקוחות עוד לא זורמים. אתם יכולים להיכנס לפורומים, לכתוב בלוגים, לצלם סרטונים ליוטיוב… אולי בעוד שנה יתחילו לשים לב אליכם, אולי. או שאפשר פשוט לשלם לפייסבוק או לגוגל ולעקוף את כל הפקקים. קמפיין ממומן מאפשר לכם להופיע מול לקוחות פוטנציאליים ברגע זה ממש, במקום לחכות שיום אחד מישהו יחליט שבא לו להקליק על הקישור שלכם בגוגל אורגני.
גם אחרי שתשקיעו 50 שקלים, אולי לא תהפכו לסיפור הצלחה תוך לילה, אבל לפחות תרגישו שזה בכיוון
2. כיוונון לייזר: במקום לירות לכל הכיוונים ולקוות
תשמעו, זה לא שיווק – זה גולף. כשאתם עושים פרסום ממומן, אתם יכולים להחליט בדיוק מי יראה את המודעה שלכם. בני 20-30 בתל אביב, נשים שמתעניינות ביוגה ובאוכל טבעוני, גברים עם זקן שמתעניינים בכובעי קש? אין בעיה. בעזרת קמפיין ממומן, אתם יכולים לשים את העסק שלכם בדיוק מול העיניים של הלקוח שלכם. כל אופציית שיווק חינמית, מה שלא תהיה, היא זריקת חץ בעיניים עצומות. פרסום בתשלום? זה מיקוד מדויק שמביא את מי שחשוב באמת.
אה, חשבתם לפרסם על אפס תקציב ולקבל שטיח אדום? זה, אה… לא יקרה
3. שליטה מוחלטת: רוצים עוד לקוחות? פשוט מעלים את התקציב
נמאס לכם לחכות בחסדי גוגל שיטרידו כל היום באלגוריתם שלהם ויוחלט שאתם אולי, באיזשהו גלגול רחוק, תופיעו במקום הראשון? כי בפרסום אורגני, זה מה שקורה. עם פרסום ממומן, אתם מחזיקים את השלט. צריכים עוד קליקים? מעלים תקציב. פחות קליקים? מורידים תקציב. אתם בשליטה מלאה. אף מנוע חיפוש לא יחליט מה המיקום שלכם ברשימה – הכסף שלכם מחליט. נקודה.
החלום להיות ויראליים הוא בדיוק זה – חלום. תזכרו שלייקים זה לא כסף
4. החזר השקעה מדיד (ROI): סוף סוף אפשר לדעת אם זה באמת עובד
עם כל הכבוד לאחלה פוסט שכתבתם בפורום – כמה בדיוק הוא מכניס לכם? אף אחד לא באמת יודע. וזה היופי בפרסום ממומן: אפשר למדוד אותו עד השקל האחרון. אתם יודעים בדיוק כמה אנשים לחצו, כמה התקשרו, כמה השאירו פרטים, כמה בכלל לא שמו עליכם – והכל בשקיפות מלאה. פתאום, כל אגורה יכולה להיות מתועדת. זה לא ענן קסום של "אולי יום אחד זה יקרה" – זה חישוב מדויק. שילמתם 500 שקל? אתם יודעים כמה החזיר לכם כל שקל.
5. מוניטין של מותג שמכבד את עצמו: כי מי רציני היום ולא משקיע בפרסום?
בואו נהיה רגע אמיתיים – כמה אמין נראה העסק שלכם אם כל השיווק שלו מבוסס על המלצות מהאחות של החבר? כל עסק מצליח שאתם מכירים היום מפרסם בתשלום, בין אם זה בגוגל, פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, איפה לא. אם אתם רוצים להיתפס כרציניים, זה הזמן להפסיק לחפש טריקים חינמיים ולהתחיל להשקיע. הרי גם הלקוחות שלכם לא טיפשים. אם כל מה שהם רואים זה תוכן בקבוצות פייסבוק חינמיות – טוב, בואו נגיד שזה לא מצביע על אמינות.
לא, הכסף הוא לא פתרון קסם, אבל היי – לפחות איתו הסיכויים שלכם קצת יותר טובים
6. חוסך לכם זמן, עצבים, ושיערות לבנות
זוכרים את כל השיטות "החינמיות" מהחלק הקודם? כן, אלה שגזלו מכם שעות שלמות ולא באמת הביאו תוצאות? פרסום בתשלום חוסך את כל זה. אין יותר טחינת מים בניסיון להשיג לקוחות בפורומים או בבלוגים נידחים. הפרסום בתשלום משיג את מה שצריך – ועושה את זה מהר. ברגע שאתם מתחילים לשלם, אתם חוסכים את כל הזמן המבוזבז ויכולים להתרכז בעבודה עצמה, במקום בנסיונות להביא את הלקוח הראשון.
כמובן, תוכלו להשקיע 0 שקלים ולקבל 0 תוצאות. משוואה פשוטה, נכון?
7. תשכחו מהקלישאה ש"זה ייקח קצת זמן לראות תוצאות"
בפרסום ממומן יש רגע שממש מזכיר הקסם של קבלת תשלום: זה מיידי. רוצים לראות תוצאות? הפרסום מתחיל עכשיו. אפשר לדעת אם זה עבד כבר תוך כמה ימים או אפילו שעות, תלוי כמה השקעתם. שום צורך בלקוות שהתוכן שכתבתם ייראה כשתיים בלילה ע"י גולש נלהב – אתם יכולים לדעת מה קורה, מיד.
בטוחים שהפרסום הזה לא יבלע בתוך ים של פוסטים על חתולים ותמונות של אוכל?
אז בואו נדבר על התקציב שלכם – בקטנה, רק כדי שלא תיבהלו יותר מדי
מכירים את זה שאתם חושבים על פרסום ומיד מדמיינים איך השטרות עפים לכם מהכיסים כמו בסרט מצויר? ובכן, אתם לא רחוקים מהמציאות. אבל רגע, לפני שאתם בורחים מהשיחה הזאת כמו מאש – בואו נדבר על איך תכלס מתכננים תקציב פרסום מבלי להשתגע לגמרי. כן, יש דרכים לעשות את זה נכון, אבל קודם צריך ליישר קו עם העובדה שכסף לא צומח על העצים, ואם רוצים לפרסם, כדאי שתתחילו לחפש אותו באיזשהו מקום.
כמה להשקיע? השאלה הנצחית
אז השאלה האמיתית היא: כמה אתם אמורים להשקיע בפרסום כדי שזה באמת יביא תוצאות? תיאורטית, כולם יגידו לכם משהו אחר. המומחים (והשואפים להיות מומחים) ימליצו להקצות 10%–20% מכלל ההכנסות שלכם לפרסום ושיווק. במילים אחרות – כל סכום שמרגיש לכם גבוה ולא הגיוני כרגע כנראה יהפוך להוצאה קבועה אם תחליטו ללכת בכיוון הזה. אבל אתם יודעים איך זה – כל שקל שתשקיעו בפרסום עלול באמת להחזיר את עצמו ובגדול… כלומר, כל עוד לא תשקיעו אותו ב'עוד סטורי חמוד'.
ומה התקציב אומר בפועל?
נגיד שיש לכם עסק קטן שמתחיל להתרומם, ואתם מצליחים לגרד הכנסה חודשית יפה של 12,000 ₪. לפי החישוב הזה, התקציב האידיאלי שלכם לפרסום יעמוד על 1,200 ₪ – 2,400 ₪ לחודש. וזה עוד במחירים של מבצע. מה אפשר לעשות עם זה? לא הרבה – בערך כמו שתקנה פיצה משפחתית או שתיים, תקבל כמה לייקים בפייסבוק, ומי יודע, אולי אפילו טלפון או שניים.
החיים קשים כשאתם לא ממש יהלום של עסק עם מליונים בבנק, נכון? כל שקל שאתם משקיעים בפרסום הוא שקל שפחות נשאר לכם לכסות את החשבונות של המכולת, המים, או האינטרנט (כי אי אפשר בלי האינטרנט, נכון?).
תתכוננו לעוד הוצאות שיגיעו בעקבות התקציב הזה
אם חשבתם שהתקציב הוא רק עניין של כמה מאות שקלים לפרסום בפייסבוק או בגוגל, אז יש לי חדשות בשבילכם – כי תקציב פרסום הוא כמו דלת מסתובבת שלא תפסיק להוציא אתכם החוצה לרכוש עוד ועוד תוספות. נניח, עשיתם קמפיין מעולה ופתאום יש התעניינות. אבל רגע, האם יש לכם מערך טלפוני שיכול להתמודד עם מבול הפניות? צ'אט באתר? אולי מערכת להשארת הודעות? שלא לדבר על ג'ינגל עסקי, מערכת דיוור יוקרתית או דיילות מכירות עם חליפות נוצצות.
פרסום זה לא רק להוציא כסף ולצפות לתמורה מיידית; זה להוציא עוד יותר כסף, כי הפרסום המוצלח מתחיל לחשוף אתכם לכמויות גדולות יותר של לקוחות – ומכאן מגיעות הדרישות הבלתי נגמרות לשדרוג.
האם אפשר להישאר עם תקציב נמוך ולשרוד?
כן… בערך. אפשר לשחק את המשחק עם תקציב זעיר ולתת פייט למתחרים, כל עוד אין לכם בעיה להוריד ציפיות ולהשלים עם העובדה ש'פרסום חינמי' יכול להיות השם האמצעי שלכם. קמפיין ממומן רציני כנראה יעלה לכם יותר מכל משכורת ממוצעת, ולא בטוח שאתם באמת מוכנים לזה כרגע.
אבל רגע, אל תלחצו – אפשר להוציא את התקציב המינימלי ועדיין להישאר עם חיוך, בתנאי שאתם מוכנים להשקיע הרבה זמן ומאמץ כדי ליצור תוכן מהלב, לנפח את האינסטגרם, ולשכנע את החברים שלכם לעשות לכם לייק בכל פוסט אפשרי.
בקיצור, תקציב פרסום הוא משחק של כסף ושל עצבים – האם אתם מוכנים להקריב כמה משניהם?
פלוסים ומינוסים בפרסום עסק בצורה עצמאית
אז החלטתם ללכת על שיווק עצמאי, ככה, בלי תקציבים גדולים ובלי להכניס חברת פרסום לתמונה. מצד אחד, כל הכבוד על הרוח היזמית שלכם. מצד שני, קחו נשימה עמוקה כי אתם הולכים לפגוש את שני הצדדים של המטבע – היתרונות והחסרונות שמגיעים יחד עם ההחלטה הנועזת הזו.
פלוסים (כן, יש כמה כאלה):
1. לא תשלמו לאף אחד!
החלק הכי כיפי – אתם לא משלמים אגורה לאיש פרסום עם שם כמו "מייק" או "ג'יימס" (כן, מסתבר שכל מקדמי הפרסום בעולם נדבקו לשמות האלה). לא צריך לחשוש ממחירים נפוחים או הצעות שמישהו מעלה רק כי הוא משוכנע שאתם עשויים מכסף. הכל בידיים שלכם ובחינם! ברור, מלבד הזמן, האנרגיה, והקפה שכנראה תשתו ב-3 בלילה בזמן שאתם מחפשים את הפוסט המושלם לפרסום.
2. אתם לומדים על הדרך!
זה היתרון החבוי בתוך כל העסק הזה – בסוף, אתם הופכים לאשפי שיווק (או לפחות זה מה שתספרו לעצמכם). עם הזמן, תגלו שאתם מבינים איך לכתוב כותרות, לעצב פוסטים בפאוורפוינט כאילו אין מחר, ולתפעל עוקבים כאילו נולדתם לזה. אז כן, בסוף אתם יוצאים משווקים של ממש – רק בלי התואר, הניסיון או הזמן לחיות חיים נורמליים.
3. שליטה מוחלטת – אתם הבוס!
מה שמפרסמים בתשלום אוהבים להציג כ"מיקוד", אתם מקבלים במלוא הדרו בתור שליטה טוטאלית. רוצים לעשות קמפיין? אין בעיה. מתי? מחר בבוקר? הלילה? עכשיו? הכל תלוי בכם. אתם הבוסים, העורכים, היוצרים, והמנהלים של כל מה שקורה. מתחשק לכם לשים חתול במרכז הקמפיין? למה לא. כל החזון הפרסומי בידיים שלכם – וזה אחלה אם אתם מאמינים בגישה ה"מיוחדת" שלכם.
מינוסים (והרבה מהם)
1. זמן, זמן, ועוד קצת זמן
בזמן שחברים שלכם מבלים, אתם מבלים עם… דף הפייסבוק העסקי שלכם. כדי שפרסום חינמי באמת יראה תוצאות, אתם צריכים להשקיע. וכל זה קורה אחרי שעות העבודה, או במקום זמן האיכות שלכם עם הספה. אכן, חיים זוהרים של יזם. בואו נגיד שאם רציתם ללמוד לחיות ללא חיי חברה, אז פרסום עצמאי לגמרי יאפשר לכם את זה.
2. תוצאות? אולי מתישהו…
ככה זה עם פרסום עצמאי – אתם יורים לכל כיוון, בתקווה שמשהו בסוף יתפוס. אתם עושים סטורי באינסטגרם, מפרסמים פוסט בפייסבוק, אולי אפילו מעדכנים את הסטטוס בלינקדאין. והתוצאה? יש מצב שתראו אותה בעוד שנה, במקרה הטוב. אף אחד לא מבטיח תוצאות, ואתם עלולים להסתפק באפס. פשוט אפס. והכי גרוע – תגיעו ל"האח הגדול" של עולם הפרסום העצמאי: עוד פוסט שלאף אחד לא אכפת ממנו.
3. קל ליפול לטעויות שיווק מביכות
אז החלטתם לעשות הכל בעצמכם. אין בעיה. אבל בלי שום ליווי מקצועי, אתם עלולים ליפול על כל טעות שיווקית שנחשבת מביכה במיוחד. אולי פרסמתם בטעות פוסט שלא מתאים למותג שלכם? אולי הגבתם ללקוח בפומבי בצורה שמבריחה את כל שאר הלקוחות? או אולי סתם בחרתם סלוגן ששכנע את כולם שאתם מסעדה, כשאתם בכלל עוסקים בהדברה. שיווק עצמאי הוא לפעמים כמו לרוץ עם עיניים מכוסות – כל שגיאה קטנה עשויה להיראות בסוף היום כמו אסון תקשורתי.
ככל שתשקיעו, תגלו כמה אפשרויות פרסום ייפתחו… וגם כמה חשבונות תיאלצו לשלם
4. קשה לזכות במראה מקצועי באמת
הביטו על כל פרסומת מקצועית בפיד שלכם. סרטון פרסומת מעוצב, פוסט שנראה כמו מיליון דולר, הכל מדויק ומרשים. זה מה שלקוחות מצפים לראות. כשאתם עושים הכל לבד, המותג שלכם עלול להיראות כמו משהו שהוכן בתנאי שטח עם דבק מסקינגטייפ. כי בואו נודה, בלי המעצב הגרפי, הכותב והאסטרטג – הפרסום העצמאי נוטה להיות קצת פחות מלוטש. אולי תצליחו לשדר אותנטיות, אבל מקצועיות עלולה להיות טריקית, בלשון המעטה.
5. סיכון בהתמכרות ל"משחקי פרסום"
כשהכל עליכם, קל מאוד להתחיל לחפש את הפתרון הבא – אתם עוברים בין קבוצות פייסבוק, רואים מה כולם עושים, ומנסים לעשות גם. אבל זה כמו רדיפה אחרי הזנב שלכם – במקום להתמקד במאמצים ממוקדים, תגלו שאתם עסוקים באינספור גימיקים ושטיקים כדי לבלוט, ובינתיים המותג שלכם מתפספס בין כל הניסיונות.
פרסום חינמי טוב לבוסט קטן באגו – אבל לא בטוח שהוא יעבוד גם לבנק שלכם
6. לא תמיד מחזיק לאורך זמן
כן, יש הצלחות פה ושם. פתאום פוסט שלכם הופך לוויראלי, או שהמלצה מגיעה משום מקום – ואולי יראו כמה לקוחות חדשים. אבל בלי גיבוי של תקציב וקמפיינים ממומנים, השיווק העצמאי עלול לדעוך מהר. זה כמו לכבות שריפה עם כוס מים – אולי עובד לרגע, אבל מה יקרה כשיגמרו הטריקים החינמיים?
בקיצור, פרסום עצמאי הוא כמו רומן סוער – יש בו עליות ומורדות, דרמה והמון השקעה אישית. זה יכול לעבוד לזמן קצר, אבל אם אתם מחפשים תוצאות יציבות ואפקטיביות לאורך זמן, כדאי להוציא את הארנק ולהתחיל לשקול פרסום בתשלום. כי כן, לפעמים עדיף להשקיע בעסק במקום לקוות שהאינטרנט יעבוד בקסם.
בואו נדבר רגע על תקציב: כמה שקלתם להוציא? תחשבו על הכפלת זה פי שלוש, ותתחילו לראות תוצאות
שאלות נפוצות (ותשובות ציניות כרגיל)
1. האם אפשר לפרסם עסק בלי להשקיע כסף בכלל?
טכנית, כן. אבל בואו לא נשכח – בלי להשקיע כסף, גם התוצאות יגיעו בהתאם. אולי חבר של אמא יראה את הפוסט בפייסבוק וייתן לכם לייק. רוצים תוצאות אמיתיות? תוציאו את הארנק.
2. כמה צריך להשקיע בפרסום כדי לראות תוצאות?
זה תלוי כמה רחוק אתם מוכנים ללכת. התקציב המומלץ הוא 10%–20% מההכנסות שלכם. אם אתם מרוויחים כמו משרתים של עסק בינלאומי ענק, זה יספיק. אם אתם רק מתחילים? אל תצפו לנס.
3. מה היתרונות והחסרונות בפרסום חינמי?
היתרון הוא שזה לא עולה לכם שקל. החיסרון? אתם מבינים שאתם כנראה תראו בעיקר לייקים של חברים, אולי איזו דודה ואולי אפילו איזה לקוח תועה אחד פה ושם. ציפיות נמוכות הן שם המשחק כאן.
4. פרסום עצמאי או לקחת מקצוען?
תלוי אם בא לכם לשחק אותה מקדמים עצמאיים בקטנה או שאתם רוצים תוצאות שאשכרה יכניסו לקוחות חדשים. למקצוען אולי תצטרכו לשלם, אבל היי, הוא לפחות יעשה את העבודה מבלי להיכנס לכם לראש יותר מדי.
כמו עם דייטים – זה יעלה יותר משתכננתם, אז קחו את זה בחשבון
5. איך מחליטים מה היעד של הפרסום?
הכל תלוי במה שבא לכם להשיג. אם אתם רק רוצים כמה לייקים ותגובות, אולי זה מספיק. אבל אם היעד שלכם הוא כסף אמיתי, כמות לקוחות גדולה או יצירת מוניטין – אולי כדאי לחשוב על פרסום ממומן ברצינות.
6. אפשר להצליח בפרסום גם בתקציב ממש קטן?
ברור, בערך כמו שאפשר להתפנק על קפה קטן מאוד כשכל הכסף שלך זה 5 שקלים. זה ייתן טעם טוב לדקה, אבל ההשפעה תתנדף תוך שנייה. השקעה מינימלית אולי תניב תוצאות מינימליות – זו האמת.
7. מה עושים אם יש התעניינות בעקבות הפרסום, אבל אין לי מערך לקוחות טוב?
אוי, הגענו לנקודה הכואבת. עדיף שתהיה ערוך לכל הצפה, קטנה ככל שתהיה, כי אנשים זוכרים רק דבר אחד – האם נתתם להם מענה בזמן. לא ערוכים? תשקלו גם להשקיע במערך לקוחות.
8. כמה חשוב להיעזר במדיה החברתית?
מאוד, עד שתרגישו שאתם מנהלים דף רק כדי להשיג כמה לייקים ומדי פעם גם פנייה של לקוח פוטנציאלי. כלומר, חשוב, אבל רק אם אתם יודעים איך לנצל את זה בצורה יעילה.
9. איך אני בונה תקציב פרסום?
בונים אותו מתוך הבנה ברורה של המטרות, תוך כדי התמודדות עם המציאות הכואבת של תשלומים שרק ימשיכו להגיע. התחילו ממה שאתם יכולים להוציא ואז נסו לדייק כל שקל כך שישרת אתכם ולא יעוף סתם.
10. מה יקרה אם לא אשקיע בפרסום בכלל?
במילים פשוטות: כלום. כנראה שגם אמא שלכם לא תזכור מה העסק שלכם עושה.