חלק גדול מאוד מהציבור הישראלי מגדיר את עצמו כשומר שבת. מדובר באחת המצוות החשובות ביותר ביהדות וישנם גם רבים מהמגזר החילוני שמכבדים אותה ושומרים על השבת במלואה.
במהלך 25 שעות השבת נסגרים כל מוסדות השירות, החנויות והתחבורה הציבורית ולכן נשאלת השאלה – מה דינם של כל האתרים שממשיכים "לצוף" ברשת במהלך השבת? (מבחינת קידום האתר בגוגל)
אפשרויות קידום לאתרים שומרי שבת
אם עד היום חשבתם שאתרים שומרי שבת הם מיתוס, חשבו שנית. מדובר בעניין מקובל מאוד בעיקר באתרים גדולים ומסחריים, שבעליהם או העוקבים שלהם משתייכים לציבור שומר השבת. אתרים אלו פועלים במתכונתם הרגילה לאורך השבוע, כאשר לפני כניסת השבת הם עוברים שינוי כלשהו בהתאם להחלטת בעל האתר:
- הורדת האתר מהאוויר במהלך שעות השבת.
- הפנייה זמנית של כל אחד מעמודי האתר לעמוד "כשר"
- הודעה המבשרת על השבת ושמירתה באתר זה, כך שהוא איננו פעיל זמנית (סטטוס 503)
- השבתת חלק מעמודי האתר באופן מסוייג
- הפניית האתר לעמוד 404 ייעודי
- באנר המורה לגולשים להימנע מגלישה במהלך השבת
- חסימת אפשרויות רכישה, צפייה בפרסומות או גישה לאזורים מסוימים.
עד כמה קידום האתר נפגע במהלך השבת ומה עושים עם זה?
מה לגבי ה-SEO? ובכן, אם מדובר באתר שנסרק בתדירות די גבוהה מצד גוגל, אכן יהיו השלכות על הקידום. האלגוריתמים של גוגל לא פועלים על בסיס הפרדה בין שבת ויום חול, אלא על פי דפוסי שימוש וגלישה. מסיבה זו חשוב להקדיש מחשבה עמוקה לשינוי שמתרחש במהלך השבת והאופן שבו הוא מיושם בתוך האתר.
אופציה נוספת היא לקבל חוות דעת הלכתית לאתר שלכם מאת רב ולהחליט בנוגע למתכונת המתאימה. הדת איננה אוסרת בגדול על החזקת אתר בשבת על ידי אדם שאיננו שומר שבת (למשל שותף בחו"ל) ולכן לא תמצאו מוסד דתי כלשהו בישראל שנוהג לסגור את האתר בשבת. מה שכן חשוב, הוא לוודא שהגולשים של אתרים בבעלות דתית ייתקלו במהלך שבתות וחגים בדף פתיחה המודיע כי זהו זמן שבת ובשל קדושתו, יש לדחות את הכניסה אליו למוצאי השבת או ליום ראשון בבוקר. גישה זו מתמקדת בעיקר בקידוש השם, אך אין לה ביטוי הלכתי.
אם התרחשה מכירה במהלך השבת באתר כך שהתקיים רווח, רבנים רבים ממליצים לראות בו כ"סגולה להצלחה" ולתרום אותו (אחרי ניכוי ההוצאות המתאימות) למטרות שמקדשות ושומרות את השבת: בית כנסת, רב מסוים, קהילה מהממסד הדתי ועוד. זוהי המלצה ולא חיוב, אך ישנם גופים שנוהגים בו.
דרכים לסגירת האתר בשבת מבלי לפגוע ב-SEO
1. הדרך המומלצת: סטטוס 503
אז אתם מעוניינים שהאתר יופעל כשומר שבת אך רוצים למזער ככל האפשר את הפגיעה בקידום האורגני בגוגל. כמובן שתוכלו לבצע הפניית JavaScript מתוך כתובת האתר לדף חיצוני, כך שלמעשה הכניסה תיספר לאתר שלכם, אך הגולשים לא יגיעו אליו בפועל. הבעיה עם זה, היא שמדובר בפעולה עם חיסרון משמעותי מאוד: גוגל עשוי לזהות את הפעולה כחשודה (Sneaky redirect) או כהפניית 301 שתשפיע על כל האינדוקס הנוכחי בדפי האתר. (לאלו שלא מבינים מה זה אומר לאנדקס בגוגל)
אז איך מתגברים על זה? באמצעות http status code 503. לפי גוגל, אתרים שומרי שבת שרוצים פעולות ידידותיות ל-SEO יצטרכו להשתמש בקוד 503 המבשר כי האתר ירד מהאוויר זמנית לצורך עבודות תחזוקה. אפשרות זו מאותתת לבוט של גוגל להימנע מסריקה באותו הרגע ולשוב מאוחר יותר. האתר לא נסרק ולא מאונדקס במהלך השבת, כאשר קיימת אפילו האפשרות לאותת לגוגל מתי חוזר האתר למצבו התקין באמצעות Retry-After header.
קוד 503 מכיל עוד כמה אפשרויות וביניהן הצגת פופ אפ המכסה את מסך האתר ובו המסר: "אתר זה אינו זמין עד יציאת השבת" או הורדה זמנית והצגת עמוד שגיאה מותאם שמבקש מהגולש לחזור במוצאי השבת.
שימו לב – חשוב מאוד לבדוק בצאת השבת (או ביום ראשון כששבים לפעילות רגילה) שהאתר חוזר לסטטוס 200 ומפסיק לתת את סטטוס 503. אם מסיבה כלשהי האתר ימשיך לתת לגוגל 503 במשך שבוע שלם, גוגל יסיק שהשגיאה הזו קבועה ויתחיל להסיר מתוצאות החיפוש את דפי האתר.
2. הדרך שאינה מומלצת: סגירת השרת במהלך השבת
גם אם אתם מאמינים שהצלחתו של האתר לא תלויה בכוחותיו של גוגל אלא באמונתכם, עדיין עליכם לזכור שהאחריות לחשיפת האתר והדירוג שלו נתונות בפני חברה אמריקאית שאיננה מבדילה בין קודש לחול ולכן לא מספקת שום הנחות במקרה הזה, או בכל מקרה אחר במדינות העולם. אתר שנותר בלתי זמין במשך כמה ימים או יותר, הופך בעיניה של גוגל לתוצאה בלתי טובה עבור הגולשים שלו ולכן יפסיק להציע אותו בתוצאות החיפושים.
כמובן שגוגל עצמם מודעים היטב לנושא האתרים שומרי השבת וחשיבותם, אבל האלגוריתם שלהם מתוכנת לעבוד במתכונת בלתי פוסקת כך שתהיו חייבים למצוא פתרונות אחרים מלבד לסגור את האתר/ השרת לחלוטין.
3. אפשרות שתתאים לחלק מהאתרים: השבתת האתר באופן חלקי
- אתרים שיושבתו חלקית יסגרו בפועל רק חלק מהעמודים שלהם. עמודים אלו בדרך ככל הם אלו שאפשר להיכנס אליהם רק באמצעות כניסה לחשבון האישי, או באזורים שיש בהם פרסומות ובאנרים, שמתחלפים במהלך השבת ברקע לבן. הדבר נפוץ מאוד באתרים מסחריים בעלי מודל של רווחים מפרסומות, אך את סוגיית ההשבתה של דפים נגישים ע"י שם משתמש וסיסמה תוכלו לפגוש במגוון עצום של אתרים, מחנויות וארגונים ועד עמותות ובתי ספר.
- ההשבתה החלקית לא משפיעה על הקידום והדירוג של האתר, אך חשוב להימנע מהשבתה "כמעט" מלאה, משום שבמצב כזה בהחלט יהיו השלכות. רק כדי שתבינו במה מדובר – אם יש לכם אתר גדול מאוד, גוגל נוהג לסרוק אותו פעם ביום ולפעמים אפילו מספר פעמים ביום. ברגע שתשביתו חלק גדול מאוד מהאתר, גם הדפים המושבתים ייסרקו, גוגל יבין שיש פה בעיה ויסיר אותם.
- אם מדובר באתר קטן יותר שהסריקה שלו מבוצעת בתדירות נמוכה יותר, הדבר הכי גרוע שיקרה הוא שגוגל יגיע לסרוק שוב ושוב בדיוק בזמן שההשבתה מתרחשת וכך תחול צניחה דרסטית בדירוגי האתר. כדי להתגבר על זה, חשוב לבדוק מהי תדירות הסריקה ומהם הסיכונים המדויקים שנכונים לאתר שלכם. אם אתם לא בטוחים כיצד לאבחן את הסיכונים הללו, חשוב שתפנו ליועץ לקידום אתרים או לסוכנות קידום מקצועית.
4. האפשרות שתתאים לתקופה מוגבלת בזמן: הפניות לעמודים חיצוניים או 404
אתם יכולים ליצור בכל פעם הפניות משתנות לאתר שלכם במהלך השבת, אבל גם כאן הפתרון לא מוצלח במיוחד, משום שגוגל תזהה עם הזמן את ה"בלוף" ותבין שבפועל נמנעת הכניסה לאתר ופעם אחר פעם הגולשים שלהם מופנים לעמוד אחר.
אז מה נכון לעשות בכל הנוגע לקידום אתר שומר שבת?
בסופו של דבר, לא קיים נכון להיום פתרון יעיל והרמטי לנושא האתרים שומרי השבת ברמת הקידום האורגני ובכל אחד מהפתרונות שהצעתי כאן קיים גם אלמנט של סיכון.
- האפשרויות האידיאליות שלטעמי יהיו הכי מוצלחות וגם פירטתי עליהן כאן, הן לייצור סטטוס קוד 503 עם הודעה על השבתה זמנית של האתר. האופציה הזו תכסה בצורה די טובה את ההבהרה הנדרשת לגולשים ולגוגל והיא מתאימה לעוד מקרים שבהם אתרים חווים יציאה זמנית מפעילות, כמו שדרוגים או תיקונים המבוצעים באתר.
- האפשרות הנוספת היא הצגת פופ אפ או באנר שמודיע על סגירתו של האתר בעקבות השבת וחזרתו לפעילות מלאה במוצאי השבת. כאן תוכן העמוד נותר זהה ולא מונע מגוגל לבצע עליו סריקה.
- אבל יש אבל – צריך לזכור שכאשר מופיעה ההודעה הזו, היא עשויה להרתיע. היא קופצת על המסך כשהעמוד המקורי נמצא מאחור, כך שהדבר נראה כמו חסימה יזומה, אתר מזיק או סינון מערכתי יזום שמנסה להתריע בפניכם לפני שתיכנסו. בנוסף, כאשר נחסמת הגישה לגלישה, גוגל עשוי לחשוב שמדובר בסקריפט מזיק ולכן יסנן את האתר בתוצאות החיפושים שלו.
- כדי להימנע מכל סיכוי שבו הגולשים מתקשים וגוגל מזהה בעיה או סכנה מתוך האתר, מומלץ שתבחרו בגישה שבה אתם מבקשים להימנע מכניסה לאתר בשל השבת, או לחסום באופן חלקי עמודים מסוימים.
- אני רוצה להזכיר לכם שוב שאין שום מניעה הלכתית להשאיר את האתר פתוח ופעיל ולכן גם אם ישנם חילוניים או גולשים ממדינות אחרות שנכנסים אליו במהלך השבת, תנועתו וההישגים שלו לא ייפגעו במהלך ימי השבוע ויאפשרו לבעלי העסק להמשיך להתפרנס ללא כל פגיעה.