קצת על קידום במנועי החיפוש
כולנו יודעים שאם העסק שלך לא ברשת, זה כאילו הוא לא קיים. לכן בעלי עסקים רבים נגררים למרדף הקידום האורגני בגוגל – אותו מסע מפרך שבו אתרך יזכה לתשומת לב, אם יתמזל מזלך. אז מהי בדיוק סוכנות קידום אתרים, ואיך הם יגרמו לך להאמין שהם ייקחו את האתר שלך לפסגה?
כולם מבטיחים מקום ראשון בגוגל – כנראה שגוגל עצמה עדיין לא קיבלה על זה הודעה.
מה סוכנות קידום אתרים באמת תעשה לאתר שלך?
שלא נשכח את שירות ה'קישורים החברתיים': אם פעם קשרים היו קשורים לאנשים, היום מדובר בלינקים שמאחדים את כל העולם במרוץ אחרי דירוג.
בוא ניכנס לעומק של מה באמת קורה מאחורי הקלעים כשמדובר ב"מה סוכנות קידום אתרים עושה". כי מעבר לכל מילות הבאז והמצגות המרשימות, יש פה מערכת שלמה שנראית כמו שיווק טהור, אבל בפועל מציאות היומיום קצת יותר… אפורה. נלך חלק אחרי חלק, ונראה מה כל אחד מהשלבים באמת אומר – מעבר לאשליה המרשימה.
כמובן, חשוב שתדע ש'בעל מקצוע טוב לא צריך לפרסם את עצמו' – חוץ מסוכנויות קידום כמובן, שממש חייבות לשכנע אותך שהן שוות משהו.
1. חקר מילות מפתח – הפנינה השיווקית של סוכנויות הקידום
חקר מילות מפתח נשמע כמו סוד מקצועי, נכון? בפועל, זה כלי שכולנו יכולים לגשת אליו בכמה קליקים. הסוכנות לוקחת ביטויים שהלקוחות שלכם אולי מחפשים – ושוזרת אותם בתוכן האתר שלכם. אז כן, יש פה מחקר, אבל הוא לרוב כולל ביטויים מאוד כלליים כמו "שירותי הדברה" או "בעל מקצוע זול" ולא בדיוק תהליך מחקר מעמיק כמו שתצפו. לרוב, מילות המפתח הן אוסף של ביטויים שמישהו טרח להכניס לאיזו טבלת Excel, ותאמינו או לא, גם אתם יכולים לעשות זאת בחמש דקות.
חקר מילות מפתח: התהליך שבו סוכנויות קידום בודקות אילו מילים אנשים מחפשים, ואז משתמשות בהן כדי להציף את האתר שלך בטקסטים שאפילו אתה לא היית קורא.
2. כתיבת תוכן "איכותי" – כשכל מילה נספרת (פעמיים)
כשהם אומרים "כתיבת תוכן איכותי", תחשבו על זה כעל הרים של טקסטים בינוניים שכוללים מילים כמו "מקצועיות", "אמינות" ו"מחויבות" בכל פסקה. הסיבה? כי התוכן לא מיועד לגולשים – הוא נכתב אך ורק בשביל לגרום לאלגוריתם של גוגל לחשוב שהאתר שלכם הוא מפעל של חוכמה טהורה. הסוכנות תשקיע בכתיבת מאות מילים על נושאים טריוויאליים, במטרה ליצור מראית עין של כובד תוכני, כשבפועל מדובר בקישוט שנועד לרצות את האלגוריתם, ולא את הקורא.
כתיבת תוכן – הרעיון הוא להעמיס את האתר שלך בכמה שיותר מלל, העיקר שהגולשים יתעייפו מספיק כדי לחשוב שהעסק שלך באמת מקצועי.
3. בניית קישורים – מלכודת הדבש של הקידום
בפועל, "בניית קישורים" היא בעצם שליחת כתבות או לינקים לאתרים אחרים כדי ליצור חיבורים. סוכנויות רבות מבצעות החלפות קישורים עם אתרים שכלל אינם קשורים לעסק שלכם. לדוגמה, אם יש לכם מסעדה, אולי תגלו שאתם מקבלים קישור מאתר שמדבר על שירותי חשמל לבית. האלגוריתם של גוגל עדיין מנסה להחליט מה הוא באמת חושב על כל נושא הקישורים, אבל סוכנויות הקידום דוחפות אתכם למערכת קשרים שלא תורמת באמת לשיווק שלכם – אלא אם כן אתם שואפים לבנות רשת של המלצות ריקות מתוכן.
4. אופטימיזציה טכנית – עוד שם מפוצץ שאומר: "תיקנו את הכותרות"
אופטימיזציה היא הבקרת איכות שנעשית אחרי שכבר העלו את התוכן. הסוכנות תעבור על כותרות ותת-כותרות, תוסיף תיאורי תמונות שגוגל לא באמת יכול לראות, ותגיד לכם שזהו. לפעמים יוסיפו פסקאות תיאוריות שיגרמו לאתר להיראות יותר "מקצועי". מהירות הגלישה, למשל, תיבדק, אבל מדובר בשינויים מינוריים שלא בהכרח יביאו תוצאות בשטח. בפועל, זה אומר שהם ממלאים שדות בסיסיים ולא דואגים לטיפול מקיף כמו שצריך.
אופטימיזציה טכנית: זה אומר שנשחק עם הכפתורים שמאחורי הקלעים, עד שלפחות משהו באתר שלך יתחיל לזוז.
5. מעקב ובקרה שוטפת – הדובדבן שבקצפת
כאן זה נעשה מעניין: אחרי כל העבודה הזו, מישהו חייב לבדוק מה קורה. אז הם מחברים את האתר שלכם ל-Google Analytics ול-Google Search Console, שזה מעולה, אבל אז תגלו שהם מתגאים בכך כעל "עבודה" בפני עצמה. גם אם אתם לא רואים שיפור דרמטי, הם יצביעו על נתוני גידול מינוריים ויבקשו מכם להמשיך לשלם על "התהליך המתמשך". זוהי אמנות ההאטה – לגרום לזה להיראות כמו התקדמות איטית, כשלמעשה זה בדיוק אותו מקום בו התחלתם.
בקרה שוטפת – אם לא הגענו למטרות, נתחיל להבטיח שתוצאות נהדרות ממש מעבר לפינה… בינתיים, נמשיך לבקר ולבדוק כל שבוע מחדש.
6. דו"חות חודשיים – כי מה יותר מרשים מטבלאות צבעוניות?
חושבים שסיימנו? כאן מגיע הדובדבן האמיתי – דו"חות חודשיים מפורטים שיראו לכם כמה הקידום מצליח. תמצאו שם גרפים מדהימים שמראים "עליות קלות" בתנועה לאתר (גם אם מדובר בחמש כניסות נוספות). הדו"חות האלה יכללו כל מיני נתונים שנשמעים חשובים: כמו אחוזי Bounce Rate (כמה מהר אנשים בורחים מהאתר) או אחוזי קליקים, כשבפועל מדובר במסמכים שנועדו לגרום לכם להרגיש שאתם "בידיים טובות".
זמינות מלאה לשאלות שלך – אבל באמת, מי שואל שאלות? הרי הכול 'מוסבר' בדוח החודשי של 10 עמודים שאתה בקושי פותח.
רגע אז ממה מורכב בכלל הדרעק הזה של סוכנות לקידום אתרים?
1. כותב התוכן – המפציץ בקלישאות
הכותב הוא כנראה הגיבור השקט של סוכנות הקידום, המוציא לאור של הררי מילים שמתאימות בדיוק לגוגל. כותבי התוכן נדרשים לייצר מאמרים של 500 מילה על נושאים מרגשים כמו "היתרונות של דשא סינטטי" או "למה כדאי להחליף מנעול פעם בשנה". בואו נודה בזה, הם נמצאים שם כדי לפזר מילות מפתח בכמות מספיקה כך שהמאמר ייראה כמו משהו חשוב, גם אם בפועל הוא משעמם, עמוס קלישאות ולא מרגש אף אחד חוץ מהאלגוריתם של גוגל.
לרוב, הכותב יקבל רשימה מוכתבת של ביטויים ("מנעולן מומלץ בתל אביב", "דשא מלאכותי בזול") שהוא צריך לשלב בתוכן באופן טבעי. למרבה הפלא, הכותב מצליח לעשות זאת, גם אם אחרי כמה פסקאות אתם מתחילים להרגיש שאתם קוראים את אותו משפט שוב ושוב. כותב התוכן הוא אומן בז'אנר הקידום – כותב בדיוק מה שגוגל אוהב לשמוע, אבל לא בהכרח מה שהגולשים ימצאו בו ערך.
קידום לוקאלי – כי למה לא לשלם עוד כדי לוודא שהלקוחות מהשכונה לפחות יראו אותך בגוגל.
2. בונה הקישורים – המתווך הבלתי נראה
אולי יצא לכם לשמוע על האיש המיוחד הזה, זה שמחבר אתכם לאתרים שאף אחד לא שמע עליהם. בונה הקישורים הוא האיש מאחורי הקלעים שאחראי לכל הלינקים ה"סופר איכותיים" שיובילו אל האתר שלכם. מה זה אומר? זה אומר שהוא מחפש כל אתר אפשרי שמוכן להחליף קישור בעבור סכום לא גבוה או תוכן קצר ומתחנף. האיכות לא תמיד חשובה – העיקר שתהיה "קישוריות", כלומר, שמישהו איפשהו ישלח מבקרים לכיוונכם.
מהות התפקיד: למצוא מקומות נוספים שמוכנים לפרסם אתכם. ההשפעה? נו, אפשר להתווכח. בונה הקישורים הוא כזה שאף פעם לא נגלה מה הוא עושה בדיוק. בסוכנויות מסוימות אפילו מעדיפים לשמור אותו במסתור, אולי מתוך פחד שמא מישהו יגלה כמה כל הסיפור הזה מקרי ופחות "אסטרטגי" ממה שמספרים.
3. המנהל הטכני – רופא האופטימיזציה
המנהל הטכני הוא זה שיסביר לכם שמבנה האתר שלכם לא נכון, שהתמונות לא מתואמות והכותרות לא מושכות מספיק. הוא יישב שעות עם המפתחים או ישלח לכם המלצות באורך הגלות על "ייעול המהירות" ו"הגדרת מטא נכונה", למרות שאתם לא בטוחים בכלל מה זה אומר. בפועל, התפקיד שלו הוא לבצע מקצה שיפורים שכמעט כל אחד עם עכבר ומקלדת יכול היה לבצע בכוחות עצמו.
המנהל הטכני הזה יוסיף אולי פסקה אחת חדשה עם כמה מילים שנשמעות מפוצצות, כמו "ארכיטקטורת URL" או "שיפור נתוני מטא" ויגיד לכם שהאתר שלכם עומד לעוף. אבל בפועל? מדובר בפעולות מינימליות שלא ממש תורמות לרוב לחוויית המשתמש, אלא בעיקר משאירות את הלקוח בתחושה שסופסוף קורה משהו.
4. מנהל הפרויקטים – המאמן המוטיבציוני
הוא האיש שיתקשר אליכם בכל חודש להציג את הדו"ח עם כל הנתונים המבלבלים – מספרי קליקים, "שהות ממוצעת באתר", ועוד נתונים שרק מעצבים אתכם כי הם לא נראים כמו שיפור אמיתי. מנהל הפרויקטים הוא כמו מאמן אישי שמגיע להרים לכם את המורל, להראות לכם "התקדמות מדהימה" של 0.5% ולוודא שאתם ממשיכים לשלם את החשבונות בזמן.
המומחיות שלו היא לדבר הרבה ולהסביר מעט. תמצאו אותו עובר על טבלאות וצבעים שונים במצגת מושקעת – הסימנים לכך שהמיקוד הוא בעיקר ביצירת הרושם ש"העסקים מתקדמים" אפילו אם אתם רואים אפס תוצאות מהקידום בפועל. הוא שם כדי לתת לכם תחושת ביטחון, גם אם בתכלס, לא ברור מה באמת זז.
בסוף כל התהליך, תזכור – הדוח המלא על הקידום שלך יהיה מרשים יותר מכל תוצאה אמיתית.
5. אנליסט הדאטה – האיש עם המספרים
כל סוכנות קידום שמכבדת את עצמה חייבת איש דאטה שיכיר כל פיפס של מספרים. האנליסט אחראי לנתח את הדו"חות של גוגל אנליטיקס ולהפוך כל גרף קטן למסקנה מרעישה. הוא יפרש כל תזוזה באחוזים, ירכיב תחזיות וינתח באילו ימים יש לכם יותר כניסות – ויעניק לכם "המלצות אובייקטיביות" על הדרך לשיפור.
למעשה, רוב הנתונים הם מידע שמתקבל אוטומטית מהמערכות הדיגיטליות, והאנליסט מוסיף את הפרשנות כדי לספק תחושת מקצועיות. אם יש ירידה בתנועה, זו "ירידה טבעית"; אם יש עלייה, זה "הישג מדהים". הכל כמובן מגיע עם ניתוחים שנראים חשובים – אבל לרוב גם אתם תוכלו לראות את אותם המספרים בלי להזדקק לתיווך שלו.
מבטיחים ליווי צמוד? אז כנראה שלסוכנות יש יותר יועצים מאשר מקדמים בפועל. אנחנו כאן כדי להסביר… ולחזור שוב על אותם ההסברים.
6. מנהל המדיה – המלך של הפרסומות
יש מישהו בסוכנות שאחראי רק על הפייסבוק והאינסטגרם שלכם, ואולי גם על פרסומות בגוגל. הוא המומחה בהגדרות קמפיינים ממומנים ובשמירה על נוכחות בפלטפורמות החברתיות. רוב העבודה שלו היא לבחור "קהל יעד מתאים" ולעדכן אתכם עם כמה קליקים קיבלתם על הפרסומות. אל תצפו ממנו ליותר מזה – מנהל המדיה נמצא שם כדי לוודא שיש פעילות ברשתות ולא הרבה מעבר.
שיקום מוניטין – רק תוודא שאנשים באמת זוכרים שהיה לך מוניטין לשקם.
בסופו של יום, כל תפקיד נשמע מפואר יותר ממה שהוא באמת – כל עובד תורם את חלקו ביצירת תחושה של מערך משומן ומקצועי. אבל מאחורי הקלעים, התפקידים האלה מסתכמים בפעולות פשוטות שאפשר בהחלט להגדיר כפעולות בסיסיות. כל אחד במערכת נותן הופעה של יעילות ופעילות מתמדת, כשהמטרה האמיתית היא להמשיך לשדר ללקוח שהשירות יקר הערך שלו מקדם את האתר – גם אם לפעמים, התוצאה נשארת בדיוק במקום שבו התחלתם.
אז למי סוכנות קידום אתרים בכלל יכולה להועיל?
אז למי באמת סוכנות קידום אתרים יכולה להועיל? שאלה טובה! כי בין כל הגימיקים, התארים וה"תחזיות" הדמיוניות, יש בכל זאת מצבים שבהם אפשר לצאת עם משהו מהסיפור. בוא נראה מי עשוי למצוא תועלת בעבודה עם סוכנות קידום אתרים (בזהירות רבה, כמובן):
1. עסקים שאין להם זמן או כוח להתעסק בזה
אם אתם עסוקים בלנהל מסעדה, חנות או קליניקה ואין לכם רגע לנשום בין ניהול עובדים לטיפול בלקוחות, כנראה שתשמחו שמישהו אחר ייקח את הטיפול באתר שלכם. סוכנות קידום יכולה להיות פתרון מתאים, בעיקר כי היא תשמור על איזו פעילות שוטפת – תוודא שהתוכן באתר מתעדכן, תבנה קישורים בצורה כלשהי, ותבצע "בקרה" על הדירוג שלכם (מילה יפה למעקב אחרי גרפים). במילים אחרות, אם אין לכם זמן לעבור על כל פרט קטן של אסטרטגיית השיווק, סוכנות יכולה להכניס קצת סדר ונראות דיגיטלית – גם אם לפעמים זה יותר פסאדה ממאמץ אמיתי.
2. עסקים שאין להם הבנה דיגיטלית ורוצים להיראות "על זה"
יש לא מעט עסקים שבאמת אין להם מושג איך עובד עולם הדיגיטל. בשבילם, הקמת אתר זה כבר הישג, והם מחפשים רק מישהו שיגיד להם מה עוד צריך לעשות כדי שגוגל יאהב אותם. סוכנות קידום יכולה לסייע כאן, כי היא תדע לנסח הסברים (מורכבים ככל האפשר, כמובן) ולפחות תדאג לכך שהאתר שלהם ייראה עם תוכן כלשהו, קישורים כלשהם, ואולי כמה המלצות מלקוחות מרוצים. מדובר במצב שבו האסתטיקה והנראות הן העיקר – והניסיון להראות שהעסק הוא חלק מעולם הדיגיטל.
3. עסקים גדולים עם תקציבים גבוהים שרוצים "רק את הכי טוב"
יש עסקים גדולים שמחפשים פתרונות יקרים ויוקרתיים כי הם רוצים שיציגו להם גרפים, יעברו על סטטיסטיקות ויראו שהשקיעו את התקציב בנקודות שיווקיות. סוכנות קידום היא בחירה מתאימה כאן, כי היא מציעה צוות רחב של "מומחים" בתחומים שונים, תוכניות עבודה ברמה של מצגות שבועיות ודיווח על כל פיפס. למעשה, מה שהעסק משלם עבורו הוא השירות והליווי מסביב לשעון – לאו דווקא התוצאות בפועל.
4. מותגים בתחילת דרכם שצריכים לוגו וסיפור רקע מתוקתק
אם יש לכם מוצר שאתם מאמינים בו ואתם רוצים לעשות קצת רעש סביבו כדי להגיע לקהל ראשוני – זה יכול להתאים. סוכנויות קידום הן מצוינות בלהכין השקות, לפמפם פוסטים במדיות החברתיות ולבנות עבורכם קמפיין מרשים. זה טוב בעיקר למי שזקוק לרושם הראשוני ולהתנעת תהליך מיתוגי בסיסי.
5. עסקים שמחפשים שירותי שיקום מוניטין ברשת
אם מישהו הפיץ עליכם ביקורות שליליות או שיש ברשת כמה תוצאות חיפוש לא מחמיאות (בלשון המעטה), סוכנות קידום יכולה לעזור. זהו תחום רגיש שבו נדרשת עבודה שוטפת על יצירת תוכן חדש ודחיקה של התכנים השליליים לאחור. הסוכנות תדאג ליצור עבורכם תכנים חיוביים, לפתוח פרופילים במקומות נבחרים, ובאופן כללי – להטות את הכף לטובתכם. מדובר במצב שבו סוכנויות יכולות באמת לעזור לכם, אבל חשוב לזכור שזה תהליך ממושך שדורש סבלנות – ומעקב צמוד אחרי "מה עושים עם הכסף שלכם".
6. עסקים לוקאליים שרוצים להשיג מוניטין באזור הגאוגרפי שלהם
לעסקים מקומיים כמו מסעדות, מספרות, קליניקות ועוד, יש הרבה מה להרוויח מקידום לוקאלי איכותי. אם אתם צריכים שהלקוחות הפוטנציאליים ימצאו אתכם במפה או יקבלו אתכם כאופציה ראשונה ב"גוגל מפות", סוכנות יכולה לעבוד עבורכם על דירוג במנועי חיפוש מקומיים. היא תעבוד על ביקורות, אזכורים, ותוודא ששם העסק מופיע בתוצאות הראשונות של האזור.
בקיצור, סוכנויות קידום אתרים עשויות להיות שימושיות למי שצריך פעילות שוטפת, שיקום מוניטין או פשוט קצת רושם. אבל – כמו בכל דבר – חשוב לבדוק היטב מה אתם מקבלים, לוודא שהפעולות נעשות עם ערך אמיתי, ולא ליפול לשירותים "נוצצים" בלי תוכן של ממש מאחוריהם.
שאלות נפוצות על סוכנויות קידום אתרים
1. האם סוכנות קידום אתרים באמת תביא לי תוצאות?
שאלה מצוינת! התשובה היא… תלוי את מי שואלים. אם תשאלו את הסוכנות, הם כמובן יבטיחו הרים וגבעות, עם מילים גדולות כמו "דומיננטיות דיגיטלית" ו"השגת יעדים". בפועל? ייתכן שתראו תוצאות מסוימות, אבל כדאי להיות עם ציפיות ריאליות ולא לצפות למקום ראשון תוך שבועיים.
2. למה אני צריך סוכנות אם אני יכול לקדם את האתר שלי בעצמי?
שאלה לגיטימית! אם יש לך זמן, אנרגיה וסבלנות ללמוד את כל המורכבויות של עולם הקידום, אתה בהחלט יכול לנסות לבד. מצד שני, אם אין לך מושג איך אפילו לבדוק באילו מילות מפתח אנשים מחפשים את העסק שלך – סוכנות יכולה להיות דרך מהירה להכניס קצת סדר.
3. מה בעצם ההבדל בין סוכנות קידום למקדם עצמאי?
בקצרה? גודל צוות ומבנה מחירים. סוכנות תציע לך צוות שלם – או לפחות תיצור את הרושם שזה המצב – בעוד שמקדם עצמאי יעבוד איתך באופן אישי ועם הרבה פחות בירוקרטיה. התוצאה? תלויה במיומנות של כל אחד, ולאו דווקא בגודל העסק.
4. איך אני יכול לדעת אם הסוכנות עושה עבודה טובה?
תצטרך להיות די מיומן בהבנת דוחות קידום ולהקדיש זמן לביקורת אמיתית. אם הסוכנות שולחת לך דוחות מלאים בגרפים מרשימים ושורות של נתונים, זה יכול להיראות טוב, אבל כדאי לבדוק מה באמת התוצאות בפועל ומה השפיע עליהם. שאל את עצמך: האם האתר באמת מתקדם?
5. האם כדאי לסגור חוזה לטווח ארוך עם סוכנות קידום אתרים?
סוכנויות מאוד אוהבות חוזים ארוכים – כי למה להתחייב לתוצאות אם אפשר להתחייב ללקוח? האמת, כדאי לבדוק את השטח עם התחייבות קצרה או חודשית, ורק אם אתה רואה שיש התקדמות ממשית, לשקול התחייבות ארוכה יותר.
6. האם כל סוכנות מציעה את אותם השירותים?
בערך. כולן מציעות חקר מילות מפתח, כתיבת תוכן, בניית קישורים, ואופטימיזציה. השאלה היא איך כל סוכנות מבצעת את השירותים האלה ומה הערך המוסף שלה. זה עלול להישמע אותו דבר, אבל איכות הביצוע היא שעושה את כל ההבדל – וחשוב לבדוק אותה.
7. איך לבחור סוכנות קידום?
שאלה חשובה! קודם כל, אל תתפתו רק להבטחות. בקשו לראות תיק עבודות אמיתי, דוחות ביצוע מלקוחות קודמים, ושוחחו עם כמה מהם. אם הסוכנות מתחמקת מהסברים מדויקים או מעיפה הצהרות מתוחכמות אבל ריקות – זהו דגל אדום.