מה זה בכלל קידום אתרים לעסק קטן?
אז יש לכם עסק קטן. איזה יופי! כל מה שנשאר עכשיו זה לגרום לעולם לדעת שהוא קיים. ולא, אני לא מדבר על לחלק פלאיירים בפינת הרחוב או להסתמך על קרובי משפחה שיפרסמו אתכם בפייסבוק. אנחנו בשנת 2024, חברים. היום, כולם נמצאים ברשת – מתעדכנים בחדשות, עוקבים אחרי החברים, לומדים איך לתקן לבד את הברז הדולף – והכי חשוב, מחפשים אנשי מקצוע.
בעולם שבו דפי זהב הפכו לאטרקציה היסטורית, יש רק דרך אחת לוודא שהלקוחות ימצאו אתכם כשיחפשו: קידום אתרים בגוגל. אז נכון, יש כאן הרבה דברים שאפשר לסבך – אלגוריתם, מילות מפתח, תחרות בלתי נגמרת – אבל בשביל זה אתם כאן. ובשביל זה גם אני פה, לעזור לכם להבין איך עושים את זה נכון.
מתי כדאי להתחיל לעבוד עם חברת קידום אתרים?
אתם בטח חושבים, "אולי ננסה לבד קודם, נראה איך הולך." תחשבו שוב. הזמן הוא האויב הכי גדול שלכם בקידום אתרים. כל דקה שאתם מבזבזים על ניסיון לעבור קורסים ביוטיוב או לקרוא מדריכים באינטרנט, היא עוד דקה שבה המתחרים שלכם מטפסים בתוצאות החיפוש ומשאירים אתכם באבק.
אם אתם באמת רוצים תוצאות, כדאי לפנות לחברת קידום אתרים מוקדם ככל האפשר. מהרגע שהאתר שלכם באוויר, הוא כבר יכול להתחיל לטפס בגוגל – אם תדאגו לקדם אותו נכון. תחכו יותר מדי? ייתכן שתמצאו את עצמכם משקיעים הרבה יותר רק כדי לעקוף את מי שהיה חכם מספיק להתחיל בזמן.
כמה כל העסק הזה הולך לעלות לי? (רמז – מלאנתלפים כסף)
אה, השאלה הגדולה. תראו, אני לא הולך להטיף לכם ש"קידום זה לא הוצאה, זה השקעה" – למרות שזה נכון. בואו נהיה תכל'ס: המחיר של קידום אתרים משתנה בהתאם למה שאתם צריכים ולמה שאתם מצפים לראות. אתם יכולים למצוא חברות שיתחילו ב-2,500 ש"ח לקידום בסיסי ויכולות להגיע גם ל-5,000 ש"ח לקידום רציני וכולל.
אז כן, זה לא "חינם" כמו לבקש מחבר שיעשה לכם טובה. מצד שני, בואו נהיה ריאליים – כמה פעמים הצלחתם לקדם את העסק שלכם עם טובות מהחברים? קידום איכותי זה מה שמביא לכם לקוחות ומגדיל את החשיפה, והכסף הזה? הוא יחזור אליכם בענק. אז מה תעדיפו, לשלם על קידום יעיל או להמשיך לחלום שהלקוחות ימצאו אתכם לבד?
למה קידום אתרים הוא חובה לעסקים קטנים?
1. חשיפה? לא בדיוק החוזקה שלכם
הבה נודה באמת – לעסק קטן אין הרבה דרכים להגיע ללקוחות. טלוויזיה ורדיו הם חלום רחוק (וגם אם תשקיעו שם, הסיכוי שזה יוביל ללקוח אחד הוא נמוך). עם קידום אתרים אתם מקבלים חשיפה מותאמת לעסק שלכם, ולא רק זה – אלא כזו שגם תחזיר את ההשקעה.
2. השקעה שמחזיקה הרבה יותר מכמה ימים
פרסומות בטלוויזיה זה נחמד, אבל ברגע שהן נגמרות – הלכה החשיפה. קידום אורגני לעומת זאת? זה כמו לשתול עץ. תטפלו בו נכון, והוא ימשיך לצמוח ולהביא פירות גם הרבה אחרי שאתם כבר שכחתם מהעבודה הראשונית.
3. גישה לקהל איכותי
כן, כל אחד יכול לשלם על מודעה ממומנת, אבל קידום אורגני מוצלח מביא לקוחות שמחפשים אתכם בצורה טבעית. מדובר באנשים שבאמת צריכים את השירות שלכם ולא סתם נגררו למודעה. עם קידום אורגני, אתם מקבלים לקוחות שפשוט יודעים מה הם רוצים – ואתם שם כדי לתת להם את זה.
איך מתחילים? המדריך המעשי לקידום עסק קטן באינטרנט
1. קודם כל, פתחו אתר – עמוד פייסבוק זה לא מספיק
אז יש לכם עמוד פייסבוק? יופי, אתם כמו כל העולם. אבל אם אתם רוצים להיראות מקצועיים באמת, תצטרכו אתר. אתר זה המקום שבו תוכלו להציג את כל מה שייחודי לכם, להסביר למה כדאי ללקוחות לבחור דווקא בכם, ולהשאיר להם מקום להשאיר פרטים וליצור קשר. אתר מוצלח עושה רושם טוב, מייצג אתכם בצורה מכובדת ומעלה את הסיכוי שהלקוחות יבחרו בכם.
2. תהיו פעילים ברשתות החברתיות – כי כולם שם
אם אתם לא שם – אתם לא קיימים. ברצינות. פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר – כל אחד מהם הוא מקום מצוין ליצור קשר עם לקוחות, לפרסם עדכונים ולבנות קהילה. אנשים אוהבים להרגיש שהם מכירים אתכם, ורשתות חברתיות הן המקום המושלם לגרום להם להרגיש את זה.
שילוב רשתות חברתיות – כי למה לא להפוך את העסק ל"מדבר לעצמו"? פייסבוק, אינסטגרם, וכל השאר הם אחלה מקומות לשווק, אם אתם מבינים את הכוח שלהם. אה, חשבתם שזה רק "שיתוף תמונות"? כדאי לחשוב שוב.
3. תפתחו דף עסקי בגוגל – כי זה חינם
לא תאמינו, אבל גם גוגל רוצה לעזור לכם – והיא עושה את זה בחינם! עם דף עסקי בגוגל, אתם לא רק מופיעים בתוצאות החיפוש אלא גם בגוגל מפות, והלקוחות יכולים למצוא אתכם בקלות ולראות את כל המידע שהם צריכים. אפילו טיפ קטן – קישורו את דף העסק לאתר שלכם. כן, זה פשוט כמו שזה נשמע, ומביא תוצאות יפות.
חשבתם שדף נחיתה לבד יספיק? כן, כי בטוח כולם רק מחכים שתזרקו לינק לאתר שלכם וכולם יסתערו. תתחילו להכיר בעובדה שזה דורש קצת יותר מחשבה ומאמץ.
שיווק אורגני מול קידום ממומן – קרב האדונים
1. חשיפה בלתי מוגבלת (כמעט)
קידום ממומן זה אחלה, אבל מה קורה כשנגמר התקציב? הפרסומות נעלמות, כאילו לא היו שם מעולם. לעומת זאת, קידום אורגני מביא לכם חשיפה שנמשכת לאורך זמן – כל עוד אתם משקיעים נכון ושומרים על האתר שלכם.
2. בטווח הארוך – זה זול יותר
נכון, קידום אורגני לא זול. אבל בניגוד לממומן, שאתם ממשיכים לשלם עליו לנצח, קידום אורגני זו השקעה חד פעמית שמחזירה את עצמה. ועם הזמן, האתר שלכם יכול להתחיל לעבוד בשבילכם, במקום שאתם תמשיכו לעבוד בשבילו.
מתי רואים תוצאות? כנראה לא מחר. אם יש לכם סבלנות לקידום אורגני, אתם בכיוון הנכון. אם חשבתם שזה קורה תוך שנייה, אז יש לנו חדשות בשבילכם – זה יותר כמו מרתון ופחות ספרינט.
3. טבעי וטוב לעסק
אנשים לא מתים על פרסומות, נכון? קידום אורגני מציב אתכם בתוצאות הרגילות ולא במודעות, וזה משדר ללקוחות שהאתר שלכם אמין וטבעי יותר. אף אחד לא רוצה להרגיש שמוכרים לו בכוח.
אז פשוט קידום ממומן וזהו? בטח, תשקיעו בממומן כל יום עד סוף חייכם או שתשקיעו בקידום אורגני, שבאמת יתפוס לאורך זמן. כי מה יותר כיף מלשלם בלי סוף, נכון?
איך עושים קידום אורגני לעסק קטן – שלב אחר שלב
כמה זה עולה? אה, חשבתם שהשקעה של 10 דקות וקצת שקלים בודדים תביא אתכם לראש התוצאות? בואו נדייק – זה ייקח זמן, עבודה והכנה. כי דברים טובים לא קורים בלחיצת כפתור (לפחות לא בגוגל).
1. מחקר מילות מפתח – aka "להבין איך הלקוחות שלך מחפשים שטויות בגוגל"
כולם מדברים על "מילות מפתח" כאילו זה איזה כישוף סודי. בפועל, זה בעיקר לשבת מול מסך, ולנסות להבין באילו מילים טיפוסי ה"גולשים האידיאליים" שלך משתמשים כשהם מנסים למצוא אותך. לא, הם לא מחפשים "העסק הכי איכותי ברמה הגבוהה ביותר במזרח התיכון". הם מחפשים משהו הרבה יותר פשוט כמו "אינסטלטור ברמלה" או "איך לעזאזל אני מתקן את הברז במקלחת".
אז מה עושים? יושבים על כלי מחקר, כמו Google Keyword Planner, מכניסים כמה מונחים בסיסיים ומקבלים רשימה של כל הביטויים שאנשים מחפשים. כן, חלק מהם יהיו הזויים, אבל לך תדע – אולי תמצא את הלקוח הבא שלך דרך ביטוי כמו "צבעי זול בלי קטשופ".
עוד מילות מפתח? בטח חשבתם שמספיק לזרוק את שם העסק שלכם בכותרת וזהו. לא, מילות מפתח הן הנשק הסודי, ובלי זה – בהצלחה שימצאו אתכם איפשהו בעמוד 12.
2. כתיבת תוכן איכותי – "היי גוגל, תראה כמה אנחנו מבינים"
אז עשינו רשימה של מילות מפתח, מה עכשיו? הגיע הזמן לכתוב עליהן תוכן. אה, חשבת שזה קל? לא. כאן מתחילה עבודת הסיזיפית של "לגרום לזה להיראות טבעי", כשכל מה שאתה באמת רוצה זה לזרוק מילות מפתח לכל עבר.
למשל, אם העסק שלך הוא חנות פרחים, אתה לא יכול פשוט לכתוב "פרחים" עשרים פעם ולצפות שהגולשים ירגישו כאילו הגיעו לגן עדן של מילים. לא, אתה צריך להכניס את המילים האלה לתוך תוכן שנראה כאילו מישהו אשכרה יוכל לקרוא אותו בלי להתגרד.
איפה מפרסמים את התוכן הזה? אה, קל. בבלוג באתר שלך, כמובן, שכבר ברור לנו שאף אחד לא יקרא אותו באמת. אבל אל תדאג, גוגל יקרא. וזה מה שחשוב, לא?
תוכן זה באמת המלך. לא סתם כולם אומרים את זה. כן, זה מצריך השקעה אמיתית, אבל תוכן איכותי ימשוך אליכם לקוחות לאורך זמן. לא, זה לא אומר שתכתבו משהו פעם אחת וזהו.
3. בניית קישורים – "כי כולנו זקוקים להמלצה טובה"
השלב הזה פשוט, נכון? כל מה שצריך לעשות זה לשכנע אתרים אחרים לקשר אליך, כאילו יש להם אינטרס מיוחד שתצליח. תחשוב על זה כעל למצוא אנשים שיספרו עליך לחברים שלהם בלי שאתה צריך לשלם להם על זה (רק שלפעמים כן תצטרך לשלם, אבל נדבר על זה אחר כך).
אז איך מוצאים את הקישורים הנחשקים האלה? אפשר להתחיל בפנייה לבלוגים, אתרי נישה, שותפים עסקיים וכל מי שיש לך סיכוי קלוש שיקשר אליך. ברור שלא כולם יענו, וברור שלחלקם תצטרך ללקק בקטנה, אבל היי – מי אמר שקידום זה כיף?
למה גוגל אוהב קישורים? כמו שבחיים האמיתיים אנחנו אוהבים המלצות מחברים, ככה גם גוגל אוהב כשאתרים אחרים "ממליצים" עליכם. כן, זה מצריך קצת מאמץ (או חברים טובים), אבל זה לגמרי משתלם.
4. אופטימיזציה לאתר – "נו, שיהיה נוח גם לגוגל וגם ללקוחות"
גוגל אוהבת אתרים מסודרים ונוחים לשימוש. גם הלקוחות שלך, אגב. אז כשמדברים על אופטימיזציה לאתר, מדברים על לסדר אותו כך שגם גוגל תבין מה קורה בו וגם הלקוחות שלך ימצאו את הידיים והרגליים (או יותר נכון את הדף המתאים).
מה זאת אופטימיזציה בכלל? כאילו, זה לא סתם לזרוק תוכן, נכון? אם אתם לא מבינים למה האתר צריך "לעבור סידור וניקיון", כנראה שעוד לא הבנתם איך גוגל עובד.
איך עושים את זה? דואגים שהאתר ייראה כמו מדרגות – מהעמוד הראשי יורדים לעמודים ראשיים נוספים, ומשם לדפים ספציפיים יותר. הכל צריך להיות מסודר יפה, כמו מחברת מתמטיקה בתיכון, רק עם כותרות ומילות מפתח בפנים. אה, כן, ואל תשכח להוסיף כותרות ברורות ותיאורים לתמונות – כי בגוגל לא רואים תמונות, הם רק קוראים מילים.
5. תוכן שיווקי אותנטי – "כי אנשים כבר לא מאמינים לשום דבר"
נכון, היית רוצה להמציא ביקורות נוצצות כמו בסרטים? טוב, זה עובד רק בהוליווד. האמת היא שאנשים היום חשדניים, וגם אם תכתוב ביקורות מהללות, זה כנראה יעורר ספקות. במקום זה, תתחיל לאסוף ביקורות אמיתיות – כאלה שמספרות את הסיפור האמיתי של העסק שלך, בלי מסכות.
עיצוב מדהים בלי תוכן זה כמו אוכל בלי מלח. נכון, תמונות יפות זה אחלה, אבל אם לא כתבתם שום דבר מעניין לצד התמונות, גוגל ימשיך לעבור עליכם כאילו אתם שקופים.
אם יש לך לקוחות אמיתיים מרוצים – בקש מהם לכתוב עליך בפייסבוק, גוגל או כל פלטפורמה אחרת. לא רק שזה יגרום לאנשים להאמין לך יותר, אלא גם יהפוך אותך לאדם אמיתי בעיני גוגל. ומי יודע, אולי הם אפילו יגידו דברים טובים עליך.
6. בקרה שוטפת – "נו, מי אמר שקל בחיים?"
תהליך הקידום הוא קצת כמו לשתול גינה. אתה זורע את הזרעים ומחכה לפרחים, אבל אתה חייב לעקוב כל הזמן ולוודא שהם באמת פורחים ולא נשארים כקוצים. אז כן, גם אחרי שהתחלת את הקידום, העבודה לא נגמרת – עכשיו מתחילים לעקוב ולמדוד.
מה זה אומר? לבדוק את הדירוגים שלך בגוגל, לראות מאיפה מגיעים אליך גולשים, ולוודא שדברים באמת עובדים. אם רואים תנועה – אחלה, ממשיכים. אם לא רואים כלום, אז צריך להתחיל לחשוב איך לשנות גישה.
ובוא נדבר רגע תכלס – זה החלק שבו רוב האנשים מבינים שהחיים הם לא סרט הוליוודי ושאין תוצאות קסם. לפעמים לוקח זמן עד שגוגל מחליט לשים אותך בקדמת הבמה. לכן חשוב מאוד לעשות את זה נכון, להתאזר בסבלנות, ובעיקר – לא להתייאש.
בקרה זה לא מילה גסה. זה שהתחלתם עבודה קידום לא אומר שזהו. צריך לבדוק, למדוד ולשפר. סלחו לנו, אבל אם אתם חושבים שאפשר להשאיר את האתר ולחכות לניסים, אולי כדאי שתתחילו לתכנן מחדש את הציפיות שלכם.
ועכשיו נענה על שאלות מטופשות שחלקכם עלולים לשאול
שאלה: אז אפשר פשוט לכתוב כמה מילים באתר ולצפות שגוגל יקפיץ אותי לראש התוצאות, נכון?
תשובה: ברור! כמו שאם תשתול גרעין של אבוקדו באדמה ותשב עליו, יצמח לך עץ תוך שנייה. במציאות? זה תהליך ארוך ומורכב. צריך תוכן, צריך אסטרטגיה, צריך סבלנות. גוגל לא מתרשם ממאמץ חד-פעמי.
שאלה: למה צריך בכלל מחקר מילות מפתח? אני מכיר את העסק שלי מצוין.
תשובה: נכון, כי ברור שכל העולם חושב בדיוק כמוך ומחפש בגוגל את המוצר שלך באותן מילים שאתה היית מחפש. ספוילר: לא. מחקר מילות מפתח עוזר להבין מה הלקוחות שלך באמת מחפשים – ולא, זה לא תמיד מה שאתה חושב.
שאלה: כמה זמן לוקח לראות תוצאות? אפשר משהו כמו… שבוע?
תשובה: בשאיפה? כן. במציאות? יותר כמו כמה חודשים של עבודה עקבית. גוגל לא נופל מהרגליים בשביל אף אחד, אז תתכונן להשקיע קצת סבלנות – אנחנו לא בטריילר של סרט אקשן פה.
שאלה: מה זה אופטימיזציה? אני חייב את זה?
תשובה: רק אם אתה רוצה שגוגל יצליח להבין על מה האתר שלך מדבר ושלקוחות יצליחו למצוא את מה שהם מחפשים בקלות. אחרת? לך על זה, תשאיר את האתר מבולגן. אנחנו פה רק כדי להמליץ, כן?
שאלה: למה צריך קישורים? אנשים לא יכולים פשוט למצוא אותי לבד?
תשובה: האמת, זה כמו לשאול למה צריך המלצות. קישורים עוזרים לגוגל להבין שאתה אתר ראוי ואמין, קצת כמו ש"פה לאוזן" עוזר בעולם האמיתי. אז אם בא לך שגוגל יחשוב שאתה מישהו חשוב, כדאי לך להתחיל לאסוף קישורים.
שאלה: אני לא יכול פשוט לשים כמה תמונות יפות ולהגיד שזה התוכן שלי?
תשובה: ברור, תמונות הן אחלה – במיוחד אם אתה רוצה שגוגל יתעלם ממך לגמרי. גוגל לא יודע מה יש בתמונות, אלא אם כן יש להן תיאורים נכונים ואפילו טקסט טוב שמסביר מה הולך שם. ככה שאם אתה בעניין של קידום, תן קצת יחס גם לטקסטים.
שאלה: אפשר לדלג על כל העניין של פוסטים בבלוג ולגשת ישר למכור?
תשובה: בטח, אם אתה אוהב לקפוץ למים בלי בריכה. פוסטים בבלוג עוזרים למקם את האתר שלך ברשומת תוצאות החיפוש, יוצרים לך מוניטין ומושכים גולשים. אבל היי, זה לגמרי תלוי בך אם בא לך להסתמך רק על מזל.
שאלה: למה גוגל בכלל צריך את כל המידע הזה? לא עדיף פשוט לשלם להם וזהו?
תשובה: בהחלט אופציה – אפשר לשלם לגוגל על פרסום ממומן ולהופיע בראש התוצאות… עד שנגמר הכסף. אבל אם אתה בעניין של תוצאות קבועות שמחזיקות מעמד לאורך זמן, כדאי לשקול קצת תוכן אורגני איכותי, במקום פשוט לקוות שארנק שמן יעשה את העבודה.
שאלה: איך אפשר לדעת שהקידום עובד?
תשובה: זו באמת שאלה טובה. בשביל זה קיימים כלים כמו Google Analytics ו-Search Console, שמראים לך כמה גולשים מגיעים לאתר שלך, מאיפה הם באים וכמה זמן הם נשארים. אז כן, צריך לעקוב ולבדוק תוצאות. זו לא מדע טילים, אבל גם לא קסם.