גיף עדן שרעבי
קידום אתרים » מאמרים על SEO » מה זה AMP והאם כדאי להשתמש בו לטובת קידום בגוגל?

מה זה AMP והאם כדאי להשתמש בו לטובת קידום בגוגל?

AMP (Accelerated Mobile Pages) הוא יוזמת גוגל לעידוד שיפור זמני הטעינה של אתרים שונים דרך המובייל.

האזינו לכתבה

הוא מלווה אותנו בשנים האחרונות בצורה שוטפת ואכן הביא לכך שאנחנו מקבלים כל עמוד ועמוד בנייד תוך שבריר שניה, כמעט מבלי להרגיש שבוצעה איזושהי פעולת "טעינה". אלא שיש כמה וכמה חסרונות ומגבלות שה-AMP יוצר לבעלי האתרים עצמם וגורע מהם לאמץ אותו בחום. הכנתי לכם סקירה מלאה על הנושא כולל יתרונות וחסרונות שחובה להכיר מראש.

קצת על AMP וההתפתחות שלו בשנים האחרונות

כולנו דורשים מהנייד שלנו לנהל מגוון פונקציות חכמות ולהתממשק עם כל פלטפורמה נחוצה, אבל אנחנו בעיקר רוצים לדעת שכשאנחנו שולפים את הנייד מהכיס ומבצעים חיפוש בגוגל, כל תוצאה שנלחץ עליה תוצג לנו בטיל. הרי הפונקציות השונות בנייד מאנשי הקשר ועד ווצאפ מוצגות לנו מייד. אז למה שדרך גוגל נרגיש שיש עיכובים מיותרים?

העניין הזה הוא בדיוק מה שמבסס את מיזם AMP של גוגל – הפיכת זמן הטעינה לאתרים בנייד לקצרה במיוחד, מה שמקל על הגלישה ויוצר חוויית משתמש איכותית. 

מה זה AMP והאם כדאי להשתמש בו

ב-2015 גוגל השיקה רשמית פרויקט מסוג חדש ושמו AMP – Accelerated Mobile Pages. זהו קוד פתוח שמטרתו היא לשפר את מהירויות הטעינה של אתרי מובייל, מה שיביא לחוויית משתמש טובה יותר. בעת ההשקה, גוגל ציינה שהיא הייתה רוצה לראות דפי ווב בעלי תכנים עשירים יותר, כמו גרפיקה, וידאו ואנימציות שיופעלו במקביל למודעות חכמות וטעינתם תהיה מיידית. בנוסף, האידיאל היה שאותו קוד יפעל על פני מגוון מכשירים ופלטפורמות בצורה נאותה וללא הבדל.

AMP עלה ב-2016 ואכן עמד בהבטחה. הגרסה התחילה להתפשט לפרסומות ואתרי איקומרס ולאחר מכן לכלל תוצאות החיפושים האורגניות ולתחומים נוספים כמו אתרי טיולים, בידור, פיננסיים ועוד, מה שחייב את האתרים ליצור התאמות נדרשות על מנת שלא להישאר מאחור בתוצאות החיפושים.

איך זה בעצם עובד?

  • כדי להבין את ה-AMP במלואו, צריך להתעכב על 3 מושגים מרכזיים וסופר חשובים בתרבות הגלישה, חוויית הגלישה וקידום אתרים:
  • זמן טעינה – משך הזמן שחולף מרגע שלחצתם על לינק ועד שהעמוד אליו נטען ונפתח במלואו. זהו זמן קריטי ביותר, שמשפיע על התנהגות הגולש ומבטא החלטה חשובה: האם להמתין לעמוד בכל זאת או לצאת ממנו ולהמשיך הלאה.

  • שיעור נטישה (Bounce Rate) – זהו הנתון שמצביע על כל אותם גולשים שבחרו לצאת ולהמשיך הלאה, אחרי שצפו בעמוד בודד. או במילים אחרות: כמה גולשים ראו את העמוד, לא אהבו אותו וברחו ממנו. זה קורה מעשרות סיבות, כשאחת מהן היא כמובן טעינה איטית ומסורבלת.

  • יחס המרה – כמה אנשים מתוך כל אלה שגלשו באתר ביצעו פעולה שאנחנו כיוונו אליה (השארת פרטים, רכישה, הרשמה וכד'). ככל שיחס ההמרה גבוה יותר, האתר נחשב מוצלח משום שהוא משיג תוצאות.

  • שלושת הגורמים הללו מסווגים את התנהגות הגולשים הבסיסית ביותר באינטרנט. מכיוון שבשנים 2015-2018 התרחשה האצה מטורפת בשימוש בסמארטפונים, גוגל חזתה במתרחש והגיבה מהר. היא כמובן הייתה החלוצה לדרוש מהירות גלישה משובחת אך לא היחידה: גם לפייסבוק יש גרסת AMP משלה (Instant Articles) ומאז גם למיליוני אתרים שונים ברחבי העולם.

  • משמעותו של ה-AMP היא שכאשר המשתמשים מחפשים בגוגל, ברירת המחדל של האלגוריתם היא להציג את גרסת ה-AMP של כל עמוד (ההפניה מתרחשת לעמוד אחר מעמודי האתר, שמקבל ל-URL שלו תוספת amp). באופן טבעי, הדבר מעורר לחיים את הטראפיק והלידים באותו העמוד, מה שמבטא בפועל כמות גבוהה יותר של רווחים פוטנציאליים.

  • כמובן שמדובר בסוג של יוזמה שיש בה הבטחה: היא מחזקת את כל מאמצי הקידום, הפיתוח והמחשבה שמבוצעים ברמת האתר ואכן תורמת למשתמשים הרבה מעבר למה שקיבלו עד כה.

  • ויחד עם זאת, כדי להשקיע בעמודי AMP נדרשות שעות פיתוח ותחזוקה רבות משום שצריך גם לשרת את העקרונות הרספונסיביים של האתר וגם לתחזק אותו הרבה מעבר לדסקטופ. לא כל אתר מסוגל להרשות לעצמו השקעה שכזו.

יתרונות וחסרונות המעבר ל-AMP

אז כשיש אתר שנטען טוב הכל טוב? עקרונית, כל שניה של טעינה מתורגמת סטטיסטית ל -7% ביחס ההמרה. זאת אומרת שאם האתר שלכם נטען ב-2-3 שניות מעבר למה שהמשתמשים מוכנים או רוצים (או צריכים) להמתין, הוא כבר מאבד 50% לפחות מיחס ההמרה הפוטנציאלי שלו. זה נתון איום ונורא ולזה אף בעל עסק לא יסכים. וכאן כבר אפשר להבין טוב יותר למה גוגל התכוונה – היא ביקשה להקל על הגולשים, אבל מכיוון שההכנסות שלה מתקבלות מבעלי האתרים, היא רוצה להבטיח להם הימנעות עתידית מהפסד ע"י מוצר שישכתב שוב את הערך האדיר שלה בתרבות האינטרנט.

נתחיל עם החסרונות, משום שהיתרונות הטבעיים ברורים יותר:
בגדול, AMP מקצר את זמן הטעינה ברמת שברירי השנייה לטעינה מלאה וזה כמובן מאוד משמח, אבל צריך לחכות רגע לפני שרותמים את הסוסים לעגלה ודוהרים קדימה עם השיטה. למה?למרות שאנחנו נמצאים כבר כמה וכמה שנים אחרי המהפך וצלחנו גם את 2018 שנחשבת לאבן הבוחן של תעשיית האינטרנט בכל הנוגע לשימוש בסמארטפונים ולדרישות המתחדשות של מנועי החיפושים, צריך לזכור שוב ושוב ש-AMP גורם לעיצוב די גרוע.

  • כי על מנת לקצר את זמן הטעינה, מתרחשים 3 שינויים: הראשון – שימוש בגרסת HTML5 ספציפית המכונה AMP HTML, השני – הגבלת הטכנולוגיה שהמפתח מסוגל להשתמש בה כדי למנוע אלמנטים שהטעינה שלהם מסורבלת והשלישי – אינדוקס נפרד מהאתר כך שהעמוד יוצג ישירות משרתי גוגל, מבלי להתחבר לשרתי האתר עצמו.
  • כל אלו יוצרים גרסה "רזה" ודלילה, נפרדת לחלוטין מכל העמל והטרחה שהוקדשו קודם לכן לעיצוב האתר וגם הן (בדגש על הצורך ברספונסיביות) בוצעו בהתאם להמלצות קודמות של גוגל.
  • אתרים מבוססי וורדפרס יכולים להשתמש בתוספים ל-AMP (הרחבה בהמשך) כך שאין צורך בעבודת תכנות יקרה ומורכבת, אבל גם כאן מה שמוצע הוא בסיסי לגמרי ברמת הנראות. האתר טס, אבל הוא נראה סביר ולא מעבר.
  • רעה חולה נוספת שעולה מה-AMP היא חוסר ההמשכיות שלו. הגולש הגיע לעמוד AMP והמשיך משם הלאה ואז ממתינה לו גרסת מובייל רגילה ללא אפקט המהירות המרשים וכל היתרון לפח. הדרך להתגבר על זה היא ליצור גרסת AMP אישית (בדומה לפייסבוק) וכאן כבר מעורבים עלויות פיתוח רציניות והרבה (מאוד) כאבי ראש.
  • אבל לא הכל שחור, בואו נבחן גם את היתרונות: ל-AMP יש השפעה עקיפה אבל אפקטיבית – יש גרסה מהירה ומעודכנת לכל עמוד אינטרנט שלנו במנוע החיפושים, היא נטענת ב-.0.7 שניות לעומת 22 שניות בדפים רגילים ולכן מונעת אחוזי נטישה משמעותיים שפירושם יותר מימוש מטרות באתר. זה נכון שגוגל מיהרו להצהיר שה-AMP לא מהווה פקטור ישיר לדירוגים בגוגל ושאתרים שישתמשו בו לא בהכרח יידחפו למעלה, אבל ככל שהעמוד תואם למה שהמשתמשים חיפשו והם קיבלו אותו מהר כך שאפשר "לסגור" עליהם טוב כבר תוך כמה שניות, זמן השהייה באתר ישתפר, המעבר בין דפים יבוצע כהלכה – ולמעשה העמוד ימשיך לצוף בתוצאות גבוהות יותר באורגני.

החלטתם שאתם רוצים להטמיע AMP? מעולה.

  • אם אתם עובדים על מערכת ניהול פופולרית כמו וורדפרס, התוסף הייעודי שלה -Automattic’s AMP plugin מקל מאוד על ההטמעה ואפשר להשתמש בתוספים נוספים כמו Glue for Yoast SEO כדי להתגבר על בעיות קידום פוטנציאליות (קנוניקל, תגי מטא וכיוצ"ב). אם מערכת הניהול שלכם שונה, מדובר במלאכה מורכבת שתחייב פנייה למתכנת.
  • צריך לזכור ש-AMP הם עמודים נפרדים מהאתר (לכתובת העמוד מתווסף amp) ולכן יש כאן שיקולים מאוד חשובים לגבי ה-SEO. במשך תקופה מאוד ארוכה למשל, היו מתקבלים נתוני אנליטיקס שגויים מה-AMP וכך גולש שעבר מעמוד AMP לעמוד רגיל היה נספר בדוחות האנליטיקס כשני גולשים נפרדים.
  • אני אוסיף עוד נתון רלוונטי למשתמשי וורדפרס, כי המערכת באמת מקלה ככל האפשר על המעבר ל-AMP בהשוואה לאחרים – התוסף MonsterInsights plugin שאמנם עולה די הרבה, חוסך המון מזמן ונפח ההשקעה הטכנית שהמתכנת זקוק לה בפועל. אפשר להשתמש גם בתוסףGoogle Analytics Dashboard for WordPress כדי לאפשר ל-AMP ולאנליטיקס לחבור זה לזה ולקבל נתונים אמיתיים מהשטח.
  • ובכל מקרה, לפני שמבצעים כל מעבר ל-AMP חשוב מאוד להתייעץ עם מקדם אתרים וגם עם מתכנת שאתם סומכים על דעתם המקצועית משום שזמן טעינה מרשים זה יופי, אבל יופי זה לא הכל.

אז האם כדאי לעבור ל-AMP?

בשורה התחתונה אין תשובה גורפת לשאלה הזו. מצד אחד מדובר בשיפור נוצץ של מהירות האתר, אבל מנגד בפגיעה יחסית בחוויית המשתמש המלאה ומכאן לירידה אפשרית בהמרות. אם מדובר על אתר מורכב (איקומרס בעיקר) הייתי ממליץ לעבור ל-AMP רק במסגרת של פיתוח ייעודי מושקע ומכוון מטרות. אם זה בלוג או אתר חדשות כלשהו, יהיה לו הרבה יותר קל לעבור ומהר בעזרת תוספים. גם כאן אין טעם למהר לפני ששוקלים את המראה הסופי והמבנה של האתר, מתייעצים עם מקדם אתרים ומציפים יחד איתו את כל ההשפעות שיכולות להיות כתוצאה מהמהלך.

אם מסתכלים על AMP כגורם שמפנה גולשים לאתר שלכם, הרי שכל עמוד AMP חייב להימצא באסטרטגיית קידום האתר ולכן תתבצע להם הערכה ומדידה שוטפת, כמו כל עמוד אתר אחר. 

התאמת האתר האופטימלית מסייעת לשיפור הדירוגים, להקטנת שיעור הנטישה וחשיפה לנתח גדול יותר מקהל היעד. ככל שהאתר שלכם משתמש בדרכים יצירתיות כדי להתגבר על סוגיית העיצוב והמינימליזם הטכני של ה-AMP, הוא צפוי להשאיר אצלו את היוזרים זמן רב, להניע אותם לביצוע הפעולות הרצויות ולעורר אצלם רצון לחזור בהמשך.

שאלות נפוצות על AMP

במיוחד עבורכם הכנו מאמר מפורט שבו תוכלו לראות את כל המידע על AMP. יש לגלול למעלה בכדי לקרוא יותר על הנושא.
אנו נותנים מענה לכל הנושאים של שיווק בדיגיטל ובדגש על קידום אתרים. יש ליצור איתנו קשר לגבי AMP בכדי לראות האם נוכל לעזור לכם בנושא.
במידה והשירות של AMP הוא שירות שניתן לתמחר, רשמנו מחירים מוערכים במאמר, אך לקבלת מחירים מדוייקים יש ליצור איתנו קשר.

מי כתב את המאמר על AMP?

אז מה היה לנו עד עכשיו?

להצעת מחיר על שירותי קידום אתרים מלאו פרטים או התקשרו אל 050-9595003

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

קידום אתרים באשקלון

קידום אתרים באשקלון

קידום אתרים ואשקלון – מה הקשר? באשקלון של העידן המודרני, תחרות היא לא מילה גסה. כיום ניתן למצוא מבחר אדיר של בתי עסק בשלל תחומים

קרא עוד »
שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
יש לך שאלה בנושא קידום אתרים?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)