מה זה דומיין?
כשאתם ניגשים לבנות את אתר העסק, הבלוג האישי או החנות האינטרנטית הראשונה שלכם, אחד הצעדים המשמעותיים ביותר יהיה כמובן, לרכוש את הדומיין האישי שלכם.
דומיין בסופו של דבר, הוא כתובת ה-URL שתחתיה שמור אתר האינטרנט שלכם ודפי האתר השונים. במילים אחרות, מדובר בכתובת בסיסית שמשמרת את האתר שלכם, שדרכו יגיעו הגולשים. כנראה שלכולכם יצא לראות דומיינים כאלה ואחרים:
- https://edensharabi.co.il/ – אתר האינטרנט שלי.
- https://www.google.com/ – מנוע החיפוש גוגל שמוכר לכולנו.
- https://www.ebay.com/ – אתר הקניות איביי.
תחת הכתובת הראשית של האתר שלכם, יהיו כתובות משניות לדפים שיופיעו תחתיו, שיסמונו בסלאש ("/") או אמצעי הפרדה אחר. דומיין של אתר ניתן לשכור לשנה או כמה שנים ומדובר באמצעי הבסיסי שבלעדיו אתר פשוט לא יכול להתקיים.
קצת על עולם הדומיינים בישראל
בעולם המודרני של היום, בחלק משמעותי מהמדינות המערביות תוכלו למצוא תחרות בשוק הדומיינים. בישראל זה קצת שונה ,כיוון שקיים פיקוח על ההתנלות הגוף והוא מאוגד תחת "איגוד האינטרנט הישראלי". מדובר בגוף שמבצע נורמליזציה על מחירי הדומיינים ועושה בקרה על פעילותם. כאן כמובן, מדובר בבתי עסק שיאפשרו לכם לרכוש לשנה (או יותר) דומיין עם סיומת ישראלית. מחיר של דומיין בישראל ינוע בין 50-100 ש"ח לשנה.
קצת על הסיומות
בבחירת הדומיין המושלם עבורכם, חשוב שתכירו את כל האפשרויות הרלוונטיות. אז אלו אפשרויות פופולאריות בקהל הישראלי?
- co.il – מדובר בסיומת הישראלית הקלאסית שמתאימה לכל האתרים.
- org – מדובר בסיומת שמתאימה לגופים ללא מטרות רווח, כמו אוניברסיטאות ומאגרים מידעיים.
- net – יתאים לגופים שעוסקים בטכנולוגיית תקשורת במקור, אבל יכולה להתאים גם למקרים אחרים.
- com – מדובר בסיומת הקלאסית הבינלאומית שכולנו מכירים. במידה ובית העסק שלכם פונה לקהל הרחב העולמי ולא רק לקהל הישראלי – כנראה מדובר בסיומת בשבילכם.
- ישנן עוד אינספור סיומות, אבל אלו כמובן הנפוצות שבהן
אז איזה שיקולים צריכים להנחות אתכם בבחירת הרשם?
ב"איגוד האינטרנט הישראלי" אושרו לא פחות משלושה עשר רשמי דומיינים מורשים שיוכלו למכור לכם דומיינים ישראלים, ועוד אלפי רשמים עולמיים שיתנו לכם לרכוש דומיינים עם סיומת בינלאומית. האמת היא שבמרבית המקרים אין יותר מידי הבדלים בין הרשמים השונים, אבל בשביל לעשות לכם קצת סדר, אלו הם כמה שיקולים שחשוב שתקחו בחשבון.
1. ממשק ניהול דומיינים
החשוב ביותר, יהיה כמובן נוחות הממשק של רשם הדומיין. הרשם הרלוונטי ישמש אתכם לעוד שנים ארוכות וילווה אתכם עוד תקופה משמעותית. במידה ותלכו על רשם עם ממשק לא נגיש שיהיה קצת יותר זול – זה כנראה יתנקם בכם. שימו לב לנקודה הזאת.
2. מחיר
בחלק מהמקרים, במיוחד כאשר מדובר בדומיינים בינלאומיים, יכול להיות שוני משמעותי בין המחירים שיציעו הרשמים השונים. כשאתם מחפשים את הרשם הנכון, תשוו בין האלה השונים ותוודאו שהמחירים נעים סביב אותו המחיר.
3. רמת שירות
הרשם “Godaddy”, למשל, לא זכה למוניטין זוהר בשנים האחרונות. מדובר בשרת שמציע ללקוחותיו אחרי רכישת השירות שירותים רבים נוספים ומעיק על אלה עם ספאם ופרסומות. תחפשו חוות דעת על השרתים השונים כשאתם מתלבטים בין האפשרויות שעומדות על הפרק.
איך בוחרים את הדומיין הנכון?
נקודה משמעותית במיוחד שחשוב לי לציין – כתובת האתר שלכם לא משמעותית בשום אופן בשיווק האורגני של העסק או בקידום האינטרנטי שלו. הכתובת לא תעזור לעסק שלכם לזנק בין התוצאות השונות ולא תשכנע את גוגל להבליט אתכם בצורה לא רגילה. ועדיין, מדובר בדרך מצוינת נוספת לתת ללקוחות שלכם רושם ראשוני על העסק שלכם.
אז איך תבחרו את הדומיין הנכון?
1. דומיין שיתאים לעסק שלכם
הדומיין הטוב ביותר, יהיה כמובן אחד שמתייחס לעיסוק של בית העסק שלכם, או לבעל העסק. למשל, כתובת אתר הבלוג שלי מבוססת על השם האישי שלי, כותב הבלוג. במידה ומדובר בקורס פסיכומטרי תוכלו לגעת לא רק בשם העסק אלא גם בשירות הלימוד שאתם מציעים ובמידה ומדובר במסעדה או בית קפה – תוכלו לציין את זה גם בכתובת.
2. דומיין קצר ולעניין
קצת סותר אולי את מה שאמרתי קודם – כתובת טובה, תהיה בסופו של דבר כזו ששומרת על פשטות. אל תבחרו בכתובת ארוכה שיהיה קשה ללקוחות להזין או למצוא. חשוב שיהיה מדובר בכתובת שתוכלו להעביר בשיחת טלפון או על פתק ובכך לסייע ללקוחות הפוטנציאליים שלכם למצוא אתכם ביתר קלות.
3. במחיר המתאים
בעיקר בעולם הדומיינים העולמי, ישנן כתובות שיהיה לכם קשה להשיג. מדובר בכתובות מבוקשות ופופולאריות שערכן יכול לעמוד על סכום כסף גבוה. כתובת האתר שלכם לא חייבת להיות הכתובת הכי טובה בעולם – תוכלו להסתפק בכתובת הכי טובה בשבילכם.
4. לא יעשה שימוש בעברית
אמנם בשנים האחרונות עולם הדומיינים הלך והשתכלל וכיום ניתן לבחור בדומיין עם כתבים בעברית – אבל האמת היא שאני לא ממליץ לבצע שימוש באפשרות הזאת. הם יקרים יותר, לא יותר מידי נגישים כיום לשימוש ונתפסים כמעט משונים, במיוחד כשמעתיקים לינקים שלהם ומקבלים 5 שורות שמלאות בג'יבריש והכל יוצא מכוער אז בקיצור – חכו עם זה כמה שנים, אולי ימצאו לזה פיתרון נוח יותר.
סיומת ישראלית או בינלאומית?
האמת היא שזאת שאלה מצוינת. הבחירה של הסיומת לאתר שלנו לא רק משפיעה על הדומיין, אלא כמובן גם על הרשם – כתובת ישראלית נוכל לרכוש רק דרך החברות שמשתפות פעולה עם האיגוד.
במילים פשוטות, כתובת ישראלית תתאים במידה וקהל היעד שלכם הוא ישראלי בלבד וכתובת בינלאומית תתאים במידה וקהל היעד שלכם נמצא גם במדינות זרות ורחוקות. תוכלו ליצור אתר אחד שפונה לקהל הישראלי ואחר שפונה לקהל הבינלאומי – הכל תלוי בכם.
איזה רשמים יש?
במידה ואתם מעוניינים לרכוש דומיין ישראלי, האפשרויות שלכם מצומצמות לשלושה עשר רשמים, כשהאהובים עלי מבינהם הם “Box” ו-“דרוביט רייד בע"מ”. לרשימת הרשמים המלאה, מוזמנים להיכנס לדף הרלוונטי של איגוד האינטרנט הישראלי.
כשמדובר ברשמים לדומיינים בינלאומיים, המבחר כצפוי גדול הרבה יותר. בין הרשמים החזקים תוכלו למצוא את “Bluehost”, "HostGator" ורשמים רבים נוספים.
אני ממליץ לכם לקרוא חוות דעת על הרשמים ולהתרשם מביקורות לקוחות העבר לפני שאתם בוחרים את האחד שמתאים לכם, בשביל לעשות לעצמכם קצת סדר.
מה עכשיו?
רכישת דומיין היא ללא ספק הצעד המשמעותי הראשון בבניית האתר האישי שלכם. טיפ אישי שלי – כשאתם מתלבטים בין הכתובות השונות שעומדות על הפרק, תתייעצו עם החברים ואולי גם עם המשפחה. מדובר בצעד הראשון בבניית האתר האישי החדש שלכם, קחו את הזמן.
השלב הבא יהיה כמובן לרכוש אחסון (במידה ועוד לא עשיתם את זה) ולהתחיל בעיצוב ובניית האתר האישי שלכם. בתהליך הבנייה תוכלו להיעזר באיש מקצוע מוסמך, או להתפתח בדרך האישית שלכם. במידה ותבחרו לבצע את התהליך עצמאית, אני מזמין אתכם לקרוא את המאמרים שכתבתי בנושא שיעזרו לכם לעשות את זה כמו שצריך: