על חנויות אינטרנטיות בטח שמעתם
חנות אינטרנטית, או בשמם הפורמלי איקומרס (eCommerce), מאפשרות לנו לעומת החנויות הרגילות שאנחנו מכירים, לבצע את הזמנת הציוד דרך הבית.
בין החנויות האינטרנטיות המצליחות בעולם בוודאי יצא לכם לשמוע על Ebay ו-Amazon וכנראה שגם שמתם לב שחנויות הבגדים שאתם אוהבים התחילו בשנים האחרונות לעשות משלוחים בפלטפורמה דומה. חנויות אינטרנטיות נהפכו עם השנים לממשק נוח מאוד לשימוש ואלטרנטיבה מצוינת לקניות במרכז המסחרי השכונתי.
מה היתרון של חנויות אינטרנטיות?
עבור הצרכן, מדובר בפתרון פשוט שחוסך לו יציאה מהבית וסיבוב מתיש בקניונים שיכול גם להסתיים בכישלון נחרץ. עבור בעל החנות, החיסכון הוא משמעותי אפילו יותר – כשמדובר בחנות אינטרנטית ללא אינטראקציה עם לקוחות, אין לבעל החנות צורך לשכור שטח בו תנוהל הפעילות. כשמדובר בעסקים קטנים הוא אפילו יכול לדאוג לפעילות של החנות ממש מסלון הבית.
קצת הגדרות בעולם האיקומרס
על מנת שאתר אינטרנט ייחשב חנות איקומרס, באתר חייבים להיות עמודי מוצרים, עמוד קופה ויכולת מובנת לבצע עסקאות מקוונות. בנוסף, החנות צריכה לעמוד בתקנות המס בנושא. החנות יכולה לפנות ללקוחות פרטיים, ללקוחות עסקיים ואפילו, לשמש כעמוד תווך בין מוכרים וקונים פוטנציאלים (כמו ב-Ebay, למשל).
מה בעצם נדרש בשביל לפתוח חנות?
ובכן, הקמת חנות היא אף פעם לא קלה. על מנת להקים חנות איקומרס, אתה צריך שתהיה לך פלטפורמה לבניית ותחזוק האתר וקשר עם גורמי עבודה רבים: אנשי שילוח, כותבי תוכן, אנשי קידום ואנשי הצפנה ואבטחה. במילים אחרות, הקמת חנות איקומרס לא רק דורשת ממך להוציא כספים אלא להקדיש זמן רב לתכנון הבנייה והתחזוקה השוטפת שלה. מצד שני, חשוב לומר שההשקעה שנדרשת ממך בפתיחת חנות איקומרס היא נמוכה משמעותית מזו שתידרש ממך בפתיחת חנות במרכז מסחרי.
אז למה בעצם כדאי לפתוח חנות?
כמו בפתיחה של כל עסק, גם פתיחה של איקומרס היא לא קלה. למרות הצורך לעבוד מול גופים רבים ולהשקיע כסף, מדובר לא פעם בהשקעה שתחזיר את עצמה. לעומת חנות רגילה, איקומרס תדרוש ממך השקעה כספית נמוכה יותר ותאפשר לך לבצע את העבודה שלך בכל מקום ובכל שעה שתבחר. בנוסף, תוכל לספק את המוצרים שלך לכל מקום בעולם ולא רק לתושבי השכונה שלך!
אז איך תפתחו חנות?
1. תחליטו מה למכור
קיים מגוון רחב של מוצרים שתוכלו למכור – החל ממוצרי מזון או יצירות אומנות שתכינו בבית ועד לדברים שתספקו מסין. הכל תלוי בראש היוזמתי שלכם, ברעיונות שיעלו לכם ובמידת ההשקעה שאתם מעוניינים לשים.
2. תבחרו את פלטפורמת המכירה
לאחר שתחליטו על תוכן החנות שלכם, חשוב שתבינו כיצד הייתם רוצים שפלטפורמת האתר תתנהל. האם יהיה מדובר במוצרים שאתם תכינו ותספקו מיידית? האם מדובר בתיווך שתעשו בין מוכר אחד לצרכן אחר? האם את המלאי של החנות תביאו ממפעלי ענק בסיטונאות או מאנשים ספציפיים בכמות מצומצמת? כל השיקולים הללו משמעותיים מאוד בהתנהלות השוטפת של החנות וברווחים להם תזכו, כאשר לכל אפשרות יש את היתרונות היחסיים שלה.
3. תצרו קשר עם אנשי מקצוע
על מנת ליצור חנות אינטרנטית מתפקדת חשוב שתיצרו קשר עם חברות השילוח, חברות האספקה מהן תרצו לרכוש את הציוד בסיטונאות, רואה חשבון, אנשי תוכן במידת הצורך ואפילו גורמים שיוכלו לסייע לכם בפתיחת האתר. נהלו את התקציב שלכם בצורה נכונה, וודאו שאתם לא מבזבזים יותר מידי כסף על שטויות. מצד שני – תזכרו שמדובר בהשקעה שהייתם רוצים שתחזיר את עצמה, אז אל תתקמצנו יותר מידי.
4. תדאגו לבירוקרטיות
בפתיחת העסק שלכם חשוב שתצרו קשר עם רשויות המע"מ, מס הכנה והמוסד לביטוח לאומי. את העיסוק בבירוקרטיות תוכלו לנהל עצמאית או בתמיכה של רואה חשבון. לקריאה על פתיחת עוסק פטור, מוזמנים להיכנס למאמר שמלמד איך לפתוח עוסק פטור.
5. תפתחו אתר
עבור רובנו שלא מתמחים בעולם התכנות, קיימות פלטפורמות רבות כיום שיאפשרו לכם להקים את האתר שלכם בעצמכם, גם ללא ליווי של איש מקצוע. בין הפלטפורמות הרלוונטיות תוכלו למצוא את אפשרות האיקומרס ב-WIX, פלטפורמת Shopify, פלטפורמת Magento של Adobe ופלטפורמות רבות נוספות.
6. תדאגו לסליקת אשראי וקבלות
על מנת שתוכלו לאפשר תשלום לקוני האתר דרך החנות שלכם, תצטרכו להוסיף פלטפורמת תשלום באתר. בשביל להוסיף אפשרות שכזו תוכלו או לדבר עם הבנק שלכם, או עם חברה שמספקת שירות דומה ונמצאת בקשר עם חברות האשראי (Paypal למשל). לאחר מכן, תצטרכו לדאוג לקשר בין האתר שלכם לחברת הסליקה או הבנק באמצעות חברת סליקה, או חברות חשבוניות שמשלבות את החשבוניות והסליקה במערכת אחודה.
לאחר שדאגתם לממשק סליקה, תצטרכו לדאוג להוצאת חשבוניות. את זה תוכלו לעשות באופן ידני דרך חשבונית ירוקה או כל חברה אחרת, או באופן אוטומטי דרך חברות שמתמחות בעניין, בינהן api. גם סליקה ב-PayPal אגב דורשת מכם להוציא קבלות, חשוב שתדאגו לזה.
7. תשווקו את עצמכם
לאחר שפתחתם את האתר שלכם, דאגתם לעניינים הבירוקרטיים ואפילו דאגתם לממשק התשלום, כל מה שנשאר לכם לעשות זה רק לדאוג שהלקוחות יצליחו למצוא אתכם. בשביל זה, חשוב שתתחילו לשווק את האתר. אז איך בכלל עושים את זה?גשו לעולם השיווק האורגני (SEO) – בשיווק אורגני תכתבו מאמרים רבים באתר שלכם עם מילות מפתח רלוונטיות לעסק, תיצרו פעילות רבה בדף שלכם ברשתות החברתיות השונות ותפתחו דף עסק בגוגל. הרציונל הוא לנצל את הפרמטרים של מנועי החיפוש והרשתות החברתיות לטובתכם ולעזור לעסק שלכם לצוץ בקלות יתרה על פני העסקים האחרים. לקריאה נוספת על היכולת האדירה של כתיבת תוכן, תוכלו לקרוא במאמר על כתיבת תוכן לעסקים.
גשו לעולם הפרסום הממומן – בין אם אתם לחוצים בזמן ובין אם אתם מעוניינים לגשת לפתרון שייתן לכם מענה מיידי, יכול להיות ששווה לכם לשלב במקביל לשיווק האורגני גם שימוש בפלטפורמות לפרסום ממומן. באמצעות תשלום סמלי תוכלו לבקש מגוגל, אינסטגרם ופייסבוק לשים פרסומות לאתר שלכם ולעזור ללקוחות שלכם למצוא אתכם בקלות.
כבר בניתם חנות אינטרנטית והיא הפסיקה למכור?
החנות האינטרנטית הפסיקה למכור? אינכם מצליחים לנפץ את תקרת הזכוכית? יכולות להיות סיבות שונות שיביאו אתכם להחלטה לחשב מסלול מחדש. אם החנות שהקמתם לא מספקת את הסחורה, יהיה עליכם לחשוב מה אתם עושים לא בסדר. הרי לא תוכלו להשאיר את הדברים בדוק באותו האופן, תהיו מחויבים לעשות פעולה מסוימת. במקרה שבו לא תעשו פעולה יזומה תמצאו את עצמכם מתקשים להשיג את המטרות שהצבתם לעצמכם. עם זאת הגדלת היקף המכירות בחנות האינטרנטית זה לא עניין של מה בכך.
יהיה עליכם לחשוב כיצד אתם תפעלו נכון כדי להפוך את החלום שלכם למציאות ברת קיימא. מהסיבה הזאת בדיוק החלטנו לתת לכם כמה טיפים שיכולים להגדיל את היקפי המכירות. חלק מהטיפים יהיו שימושיים לכם, אחרים יכולים להיות שימושיים קצת פחות. מספיק שתיקחו טיפ אחד כטיפ שימושי כדי שתוכלו להגדיל את היקפי המכירות באופן משמעותי.
כך תוכלו להגדיל את היקף המכירות
1. הגדילו את היצע המוצרים בחנות
יכול להיות שמה שמונע מכם למכור כמו בעבר זה היצע המוצרים שנמצאים בחנות. כדי להגדיל את היקף המכירות של החנות יהיה עליכם להציע עוד מוצרים. כאלה שלא היו קיימים בחנות בעבר, אך כעת אתם יכולים למכור את אותם מוצרים. ככל שכמות המוצרים תהיה יותר גדולה, כך היקף המכירות יגדל בהתאם. כמובן שיהיה עליכם למכור מוצרים שנוגעים לנישה שבה אתם עוסקים.
אם תמכרו מוצרים שלא יהיו קשורים זה עלול לפגוע בהיקף המכירות באופן דרסטי. לכן תחשבו היטב אילו מוצרים תוכלו למכור בעסק, כאלה שנוגעים לתחום שבו אתם עוסקים. בטוח שיש עוד המון מוצרים שונים שתוכלו למכור בחנות מבלי לצאת מהנישה שבה אתם עוסקים. לא יודעים אילו מוצרים תוכלו להוסיף לחנות? אנו מציעים לכם להסתכל מה המתחרים מוכרים בחנות שלהם.
2. תשדרגו את עמוד הבית של האתר
על מנת שהלקוחות ירצו לבצע רכישה יהיה עליהם להתרשם מהאתר שעליו מתבססת החנות. אם האתר לא יהיה מרשים זה יגרור לכך שכמות גדולה מהגולשים יעזבו טרם ביצוע רכישה. מה הדרך שהכי ישפיע על חוות הדעת של הגולשים שנכנסים לאתר? עמוד הבית כמובן, העמוד הראשי שאליו הגולשים מגיעים עם כניסתם לאתר.
על פיו הם יחליטו האם להמשיך לגלוש באתר או לחפש אחר חנויות וירטואליות אחרות. אם היקף המכירות צנח יכול להיות שהסיבה לכך קשורה בעמוד הבית של האתר. יהיה עליכם לנסות כיצד תוכלו לשדרג אותו, כך שהוא ישנה את הרושם הראשוני על החנות. בדיוק כמו שתרצו להשאיר רושם ראשוני טוב על הלקוחות בחנות, תרצו לעשות אותו הדבר גם באתר. אם הרושם הראשוני יהיה טוב עשיתם צעד נכבד אל עבר סגירת העסקה העתידית.
3. התאימו את האתר לגלישה מהנייד
הרוב המכריע של הגולשים ייכנסו לאתר שלכם דרך המכשיר הנייד. הרי כל מי שעשה קניות יעשה אותם דרך המכשיר הנייד שנמצא עליהם כל היום. נדיר מאוד לשמוע על גולשים שמבצעים רכישות שונות דרך המחשב הנייח. אם החנות האינטרנטית שלכם לא מותאמת לגלישה מהנייד זוהי עשויה להיות בעיה. במקרה כזה תאבדו נתח משמעותי מהגולשים שמעוניינים לבצע רכישה.
זה לא שהם לא רוצים לבצע רכישה, הם פשוט לא מסתדרים בגלישה באתר. כל מה שאתם צריכים לעשות במקרה כזה זה רק להתאים את האתר לגלישה מהנייד. ברגע שיהיה נוח לגלוש מהנייד, תוכלו לראות איך היקפי המכירות עולים בהתאם. גלישה מהנייד צריכה להיות נוחה לא פחות מאשר גלישה מהמחשב או מכל פלטפורמה אחרת. תדאגו שכל גולש שנכנס מכל מכשיר שהוא יצליח לגלוש בחנות ללא בעיה.
4. בחירה שגויה של מילות מפתח לקידום
איך הגולשים ימצאו את החנות שלכם בין שלל החנויות שנמצאות ברשת? התשובה היא על ידי קידום אורגני שאמור להביא אתכם לתוצאות החיפוש הראשונות. אך כדי הקידום האורגני יהיה אפקטיבי תצטרכו לבחור את מילות המפתח האידיאליות. אלה שנפח החיפושים בהם יהיה גדול, אך התחרות באותן מילות מפתח תהיה נמוכה. ההמלצה שלנו אליכם היא לתת למקדם אתרים לבחור את מילות המפתח בשבילכם. עם זאת יכול להיות שתבחרו חלק ממילות המפתח לבד מסיבות כאלה ואחרות.
אם בחרתם את מילות המפתח לבד, תנסו שהן יהיו הכי מדויקת והכי טוב שיש. אם לא תבחרו נכון את מילות המפתח תהיה לכך השלכה על היקף המכירות באתר. הרי לא תוכלו לצפות שהיקף המכירות באתר יעלה במקרה שבו כמות הגולשים צונחת. כדי שהיקף המכירות יעלה יהיה עליכם להביא את האתר לתוצאות החיפוש הראשונות בכל מיני ביטויים שונים. זוהי הדרך העיקרית שבאמצעותה יגיעו המון קונים פוטנציאליים אליכם לחנות.
5. הציעו עוד אפשרויות תשלום באתר
עד כה התבססתם על מבחר מצומצם של אפשרויות תשלום באתר? אם עד היום זה עבד לכם, אף אחד לא יכול להגיד כי כך גם יהיה בעתיד. כדי שכמות גדולה של גולשים יבצעו רכישה יהיה עליכם להציע מנעד רחב של אפשרויות תשלום. הרי אפשרות התשלום שתהיה מועדפת על לקוח אחד, לא בהכרח תהיה מועדפת על לקוח אחר.
ברגע שאתם מציעים את כל האפשרויות שקיימות נכון להיום, לא יהיה לאף גולש תירוץ. כל אחד מהם יבחר את האמצעי שיהיה הכי טוב והכי נוח בשבילו בדיוק באותו הרגע. יכול להיות שיהיו כאלה שיעדיפו היום לרכוש באמצעי אחד, ומחר העדפה שלהם תהיה אחרת לגמרי. בו בזמן עליכם לזכור כי כל הזמן מצטרפים עוד אמצעי תשלום חדשים ומעודכנים. התאימו את החנות האינטרנטית שלכם לכל מה שחדש כדי שלא תמצאו את עצמכם משתרכים מאחור.
6. תעבדו על התמחור של המוצרים בחנות
יכול מאוד להיות שהמחירים שאתם דורשים על המוצרים השונים הם לא מחירים ראליים. אם המתחרים שלכם מורידים את המחירים, יהיה עליכם ליישר איתם קו. עם כמה שזה נשמע לכם הזוי, תצטרכו לעשות בדיוק את הפעולה הזאת. הרי זה שהמתחרים דורשים פחות זה גורם לכך שהגולשים מעדיפים לרכוש אצלם. עם זאת יכול להיות שעל חלק מהמוצרים תוכלו לדרוש מחיר יותר גבוה ממה שאתם דורשים היום. אף אחד לא יבקש מכם להוריד את המחירים בחנות מבלי שתהיה לכך הצדקה אמיתית.
בו בזמן תזכרו כי אם היקף המכירות יגדל, שווה לכם למכור במחיר זול יותר אך בהיקפים גדולים. בשורה התחתונה הרווח שתרוויחו יהיה זהה ואפילו גבוה ממה שקורה היום. האינטרס שמנחה אתכם צריך להיות לנסות תמיד לבוא לקראת הלקוחות עם המחירים. מתי שאפשר להציע מבצעים שונים תעשו זאת ביתר שאת כדי למשוך עוד לקוחות חדשים שלא הכירו אתכם. פעם בחודש תעברו על כלל המוצרים באתר ותעדכנו את התמחור שלהם.
7. הציעו משלוחים מהירים ומשתלמים
כדי שהמוצרים שאתם מוכרים בחנות יגיעו ליעדם יהיה עליכם להציע שירות משלוחים באתר. לא כל הגולשים יוכלו להגיע לחנות עצמה על מנת לאסוף את המוצרים לאחר הרכישה. עם זאת המטרה תהיה לדעת כי אתם מציעים שירות משלוחים מהיר במחירים שווים. מעל סכום מסוים תוכלו לספק לגולשים משלוח בחינם, כך יהיה להם את הדחף להעמיס את עגלת הקניות במוצרים.
שירות המשלוחים הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הרכישה של הגולשים שמבצעים אותה. הם ירצו לדעת כי המוצרים יגיעו אליהם בהקדם האפשרי עם מינימום כאבי ראש. כמובן שתוכלו להציע עוד מנעד רחב של שירותים ואפשרויות בתוך החנות עצמה. אך המשלוחים הם אלה שעליהם תצטרכו לתת את מלוא תשומת הלב. גם אם אינכם אלה שמבצעים את המשלוח הלכה למעשה יהיה עליכם לדאוג שהוא יהיה איכותי. הלקוח מסתכל עליכם בתור אלה שאחראים על כל חווית הרכישה מא' ועד ת'.
8. תראו מה המתחרים עושים בצורה טובה
המתחרים שלכם משאירים לכם אבק כמעט בכל התמודדות? אינכם יכולים להשלים עם המציאות הזאת שנכפתה עליכם. כדי שתוכלו לתת להם פייט יהיה עליכם להבין מה הם נותנים לגולשים. תוכלו לקחת השראה מהמתחרים כדי שהלקוחות שלכם יהיו מרוצים ממה שהם מקבלים אצלכם. עם זאת תמיד חשוב להביא את הדברים הקטנים שהם ייחודיים רק לכם. זה שאתם לוקחים השראה מהמתחרים זה לא אומר שאתם צריכים לשאוף להיות כמותם.
תנסו להבין אילו דברים ייחודיים ייתנו לכם יתרון על פניהם בעיניי הלקוח. ברגע שהלקוחות יבינו כי אצלכם הם מקבלים יותר, לא תהיה סיבה שהם יוותרו על הרכישה. הם יעדיפו אתכם על פני כל המתחרים האחרים! כמובן שמדובר כאן על עבודה לא פשוטה, אך הרווח ממנה יהיה גדול ממה שאתם מדמיינים. קחו את הזמן ללמוד מה המתחרים עושים טוב ומה המתחרים עושים פחות טוב. תלמדו אותם היטב כדי שתוכלו להעניק קצת מעבר לכל לקוח פוטנציאלי.
9. הוסיפו בלוג עם מאמרים להעשרת הידע
בוודאי יצא לכם לשמוע על החשיבות של הקידום האורגני לאתר שלכם. עם זאת חנות וירטואלית יהיה יותר קשה לקדם מכיוון שכמות התוכן שמפרסמים בה היא נמוכה. עם זאת כדי להעשיר את הידע של הגולשים יהיה עליכם להפעיל בחנות עצמה בלוג שבו תפרסמו מאמרים שונים. המאמר אמורים מצד אחד לעזור לקידום האורגני של האתר, ומצד שני המאמרים יכולים לסייע גם לגולשים להכיר אתכם.
הם יבינו בדיוק את החשיבות של מה שאתם מוכרים ומה הייחודיות של החנות שלכם. ברגע שתפרסמו את המאמרים באופן קבוע תוכלו לתת להם ערך מוסף שלא קיים בחנויות אחרות. השאיפה שלכם תהיה לנסות להבליט את החנות שלכם בשונה מכל החנויות האחרות. אם כל החנויות נראות אותו הדבר, חובה עליכם לעשות משהו אחר. הכניסו קצת עניין לחנות שלכם עניין שלא קיים באף חנות אינטרנטית אחרת.
10. העמידו לרשות הגולשים מוקד טלפוני
לסיום רגע לפני שאתם יוצאים לדרך יהיה עליכם לזכור את החשיבות של הזמינות. כאשר הגולשים מבצעים רכישה או מתלבטים לגבי רכישה חשוב שתהיו שם עבורם. המוקד הטלפוני אמור להיות פעיל מסביב לשעון כדי לספק תשובה לכל שאלה. לעיתים הלקוחות ירצו לחייג בשביל לדעת כי בצד השני של החנות עומדים אנשים אמינים.
הוספת מספר למוקד טלפוני באתר מראה כי אתם עומדים מאחורי המוצרים שאתם מוכרים בחנות. מעבר למוקד הטלפוני תוכלו להציע לגולשים גם מוקד אונליין כזה שיהיה זמין דרך האתר. כל אפשרות כזאת תשפר את התדמית שלכם בעיניי הגולשים שמבצעים רכישה. מבחינתם הם ירצו לדעת שהם יכולים לסמוך עליכם בעיניים עצומות. זה שהם מבצעים רכישה באינטרנט זה לא אומר שהם חייבים לקחת סיכונים. עם מוקדי שירות שונים ומגוונים תוכלו להראות להם כי עבורכם הגולשים נמצאים בראש סדרי העדיפויות.
אז למה אתם מחכים?
הזמן הנכון לקחת את הצעד הראשון שלכם הוא כבר עכשיו. תתייעצו עם אנשי מקצוע, תעשו עבודת מחקר רצינית באינטרנט ותתחילו לעבוד. תזכרו לפעול באופן שקול ואחראי, פעולות אימפולסיביות יביאו לכם יותר נזק מתועלת. שיהיה לכם הרבה בהצלחה!