אז מה זה PPC?
המונח PPC הוא ראשי תיבות של “Pay Per Click”, או בתרגום לעברית – תשלום לפי לחיצה. מדובר במודל שיווקי פרסומי אינטרנטי, כיום מהפופולריים ביותר שנמצאים בשוק.
הסיבה היא פשוטה – הפלטפורמה שמפרסמת את הפרסומות לא מתחייבת לכך שהמשתמש יצפה בפרסומת, אלא רק ילחץ עליה. מדובר אגב גם בשיווק מעט פחות אגרסיבי עבור הצרכן שלא נדרש לצפות בפרסומת ארוכה ומייגעת באורך של כ-20 שניות, אלא רק להחליט אם להיכנס לפרסומת שמוצעת לו או להמשיך בחייו כרגיל.
החיסרון של שיטת השיווק הזו בא ביחד עם היתרון – מדובר במערכת שפשוט להונות על ידי בוטים או מתחרים. ולכן, המערכת הלכה והשתדרגה עם השנים – לעיתים התשלום מאותו הגורם לא ייחשב לאחר מספר לחיצות ובמרבית המערכות יש גם אמצעים לזיהוי זיופים.
אז למה ללכת דווקא על PPC?
כמו שכבר אמרתי, מודל PPC נעשתה בשנים האחרונות פופולרי למדיי ולא בכדי. מדובר במודל חזק במיוחד שעוזר גם לצד שמעוניין בפרסום וגם לצד המפרסם להפיק את המירב. אז למה שווה לכם ללכת דווקא על המודל הזה?
1. לא תשלמו סתם
לעומת אפשרויות חינמיות או מתומחרות אחרות שקיימות כיום בשוק, מודל PPC יוכלו להבטיח לכם דבר אחד – אתם לא תשלמו כשקמפיין הפרסום שלכם לא ינחל הצלחה. התשלום יקבע לפי כמות האנשים שלא רק נחשפים לפרסומת אלא מביעים בה עניין מובהק ונכנסים אליה – אם אף אחד לא יביע עניין, לא תצטרכו לשלם. תוכלו לא רק לקבוע את תקציב ההשקעה מראש, אלא לוודא שאתם לא משלמים לחינם. ואת זה כמובן, לא תוכלו להשיג בפרסום ממומן רגיל.
2. מדד טוב להצלחה
מודל ה-PPC יכול לעזור לכם להבין את מידת ההצלחה של קמפיין השיווק שלכם ולשנות את הטקטיקה שלכם בהתאם. אם למשל תראו שהרבה אנשים נכנסים לקישור עליו אתם משלמים ובכל זאת לא נוקטים בשום פעולה ומשפיעים על הצלחת העסק שכלם – סיכוי לא רע שהפרסום שלכם לא עושה את העבודה. חשוב לקשר את הגולשים לדפי נחיתה אינדיקטיביים, כאלה שיעזרו להם לקחת את הצעד.
3. קיים במגוון פלטפורמות
מודלי PPC תוכלו למצוא כמעט בכל מקום (ארחיב על כך בהמשך) ומדובר בשיקול משמעותי. הקלות והנגישות של המודל חד משמעית תורמת לרצון לבחור דווקא בה.
מה המחיר של ppc?
המחיר עבור כל לחיצה הוא לא קבוע ומשתנה לפי מספר פרמטרים, בינהם העולם התחרותי של בית העסק, מחיר הלחיצה שהמפרסם מציע לשלם ומידת ההתאמה בין הדף שאליו מופנה הגולש להשפעה בשורה התחתונה על מעשיו. למשל, הפנייה לדף נחיתה יכולה להשליך ישירות על יצירת קשר של בית העסק עם לקוח. ההבדלים בתמחור יכולים גם להיות מושפעים מהדרך בה הגולש מגיע לאתר ומילות החיפוש שמובילות אותו לפרסום. תופעה מעניינת שחשוב להתייחס אליה היא העובדה הפשוטה שתשלום גבוה יותר על כל לחיצה, לא בהכרח יוביל את מיקום המודעה לראש שורת התוצאות – הדבר תלוי בפרמטרים רבים.
מודל פרסום PPC – איפה יש?
מודל תשלום לפי לחיצה נפוץ ברחבי הרשת. בשביל לעשות לכם קצת סדר, ריכזתי עבורכם כמה מקומות שיכול להיות ששווה לכם לבחון.
1. פרסום PPC בגוגל
גוגל היא ללא ספק הקלאסית ביותר בעולם השיווק והפרסום. גוגל מציעה בין היתר שירות פרסום על בסיס תשלום לפי לחיצה או פעולה אחרת. הפופולאריות של גוגל ומגוון השירותים הרבים שהיא מציעה הופכים אותה לאפשרות אטרקטיבית במיוחד ביחס למתחרות בעולם זה. לקריאה נוספת על פרסום בגוגל, מוזמנים להיכנס למאמר שכתבתי בנושא בקישור הבא.
2. פייסבוק ואינסטגרם
התקציב החודשי שתעבירו לפייסבוק ואינסטגרם ביחס למידת האינטנסיביות של הקמפיין יהיה מבוסס בין היתר על המודל הזה. מדובר בדרך פשוטה למדוד הצלחה של פרויקט שיווקי ולוודא שהוא נמצא בדרך הנכונה. פייסבוק ואינסטגרם אגב מקושרות זו לזו ולכן עובדות ביחד גם בעולם הזה. לקריאה נוספת על עולם הפרסום הממומן בפייסבוק ואינסטגרם – מוזמנים להיכנס לקרוא את המאמר שלי על איך לעשות קידום ממומן בפייסבוק.
3. וחברות רבות נוספות
נוסף על גוגל ופייסבוק, בין המשתמשות במודל תוכלו למצוא את לינקאדין, טוויטר, אמזון, פינטרסט וחברות רבות נוספות.
ppc היא לא אפשרות השיווק היחידה בשוק
שיווק במודל PPC הוא לחלוטין מהשולטים בשוק ועדיין – לא מדובר באפשרות השיווקית היחידה. אם אתם שואלים אותי, שיווק נכון עושה שימוש בכל אפשרויות הקידום שעומדות על הפרק ויכולות למנף את העסק. אז איזה אפשרויות נוספות בכלל קיימות?
1. שיווק אורגני
שיווק אורגני היא המקבילה החינמית לכל עולם הפרסום הממומן. שיווק אורגני מתבסס על היכולת של כמות תוכן גדולה והפגנת פעילות להשפיע על נוכחות דפי העסק ברשתות החברתיות ומנועי החיפוש השונים. אמנם מדובר באמת באפשרות חינמית, אבל בסופו של דבר השקעה וכתיבת כמות תוכן גבוהה דורשת זמן שלא לכולנו יש. ולכן, בהרבה מקרים גם שיווק אורגני נעשה לא פעם על ידי אנשי מקצוע שבעלי עסקים בוחרים להעסיק. אני לא יכול להגיד לכם מה עולה יותר כסף – הדבר מושפע כמובן מפרמטרים מורכבים למדיי (עוד על קידום אתרים בגוגל).
2. מודלי תשלום נוספים
את תמחור התשלום ניתן לקבוע לא רק לפי כמות האנשים שלוחצים על הקישור, אלא גם על בסיס ביצוע של פעולות מורכבות יותר (או פשוטות יותר כמו PPV = Pay per view), כמו מילוי פרטים בדף נחיתה או יזימה של שיחת טלפון. מדובר במדידה מדויקת יותר של הצלחה של קמפיין פרסומי אבל כיוצא בזאת – תשלום על כל פעולה שכזאת יהיה משמעותית יותר יקר. אם אתם שואלים אותי, כנראה שאין לכם מה להיכנס לאופציה הזאת.
אז איך מתחילים?
יצירה של תוכן ממומן היא אף פעם לא פשוטה ודורשת לא רק סבלנות, אלא יצירתיות והתמדה. מדובר בתהליך שלא נגמר בעת פרסום המודעה, אלא ממשיך גם הרבה קדימה. בשביל לעשות לכם קצת סדר, אלו הם הצעדים העיקריים בפנייה ל-PPC.
1. בחרו בפלטפורמת השיווק הנכספת
לפני הכל, אני ממליץ לכם לחשוב על האופי של העסק שלכם – לאיזה קהל יעד הוא פונה? מה מאפיין את העסק שלכם ואת העולם שבו אתם מתמחים? האם קהל היעד שלכם צעיר או מבוגר?
כל התהיות האלה משמעותיות ביותר בבחירת פלטפורמת הפרסום האידיאלית. במידה ומדובר בקהל צעיר יכול להיות ששווה לכם לגשת לפרסום בפייסבוק או אינסטגרם ובמידה ומדובר בקהל מעט יותר מבוגר – כנראה ששווה לכם לגשת לפרסום בגוגל.
2. בחרו את דף ההפניה
השלב הבא, יהיה כמובן להחליט לאיזה דף הייתם רוצים להפנות את הלקוחות שלכם. אם אתם שואלים אותי – דף נחיתה או דף אינפורמטיבי יהיו האפשרויות הטובות ביותר. שיקול משמעותי נוסף יהיה כמובן שפה. במידה ומדובר בקהל ישראלי לכו על תוכן בעברית ובמידה ומדובר בקהל מרחבי העולם – תפנו אותם לאתר בשפה האנגלית.
3. תקבעו תקציב
אחרי שתכננתם קצת בראש את פרטי הקמפיין שלכם, נשאר רק לקבוע תקציב. אם אתם שואלים אותי, בשביל להשיג תוצאות של ממש כדאי לכם להשקיע לפחות חמישים שקלים בחודש. ועדיין גם תקציב נמוך יותר יכול לעזור.
4. רק נשאר להתחיל!
אחרי שתכננתם את הכל בראש, כל מה שנשאר לכם לעשות זה רק להתחיל בתכנון. אמנם פלטפורמות הפרסום במנועי החיפוש, הרשתות החברתיות והאתרים השונים הוא לא זהה, אבל מדובר יצירת קמפיין פרסום הוא לא תהליך מורכב. אני מזמין אתכם לקרוא את המדריכים שקראתי בנושא שיעשו לכם קצת סדר:
- למדריך לקידום ממומן בגוגל לחצו כאן.
- למדריך לקידום ממומן בפייסבוק לחצו כאן.
- למדריך לקידום ממומן באינסטגרם לחצו כאן.
פתיחה של קמפיין שיווקי הוא צעד ענק ומשמעותי במיוחד בדרך של העסק שלכם להצלחה. אני מאחל לכם המון בהצלחה בדרך המיוחדת שלכם!