מה זה איקומרס? (חנות אינטרנטית)

על חנויות אינטרנטיות בטח שמעתם

חנות אינטרנטית, או בשמם הפורמלי איקומרס (eCommerce), מאפשרות לנו לעומת החנויות הרגילות שאנחנו מכירים, לבצע את הזמנת הציוד דרך הבית. בין החנויות האינטרנטיות המצליחות בעולם בוודאי יצא לכם לשמוע על Ebay ו-Amazon וכנראה שגם שמתם לב שחנויות הבגדים שאתם אוהבים התחילו בשנים האחרונות לעשות משלוחים בפלטפורמה דומה. חנויות אינטרנטיות נהפכו עם השנים לממשק נוח מאוד לשימוש ואלטרנטיבה מצוינת לקניות במרכז המסחרי השכונתי.

מה היתרון של חנויות אינטרנטיות?

עבור הצרכן, מדובר בפתרון פשוט שחוסך לו יציאה מהבית וסיבוב מתיש בקניונים שיכול גם להסתיים בכישלון נחרץ. עבור בעל החנות, החיסכון הוא משמעותי אפילו יותר – כשמדובר בחנות אינטרנטית ללא אינטראקציה עם לקוחות, אין לבעל החנות צורך לשכור שטח בו תנוהל הפעילות. כשמדובר בעסקים קטנים הוא אפילו יכול לדאוג לפעילות של החנות ממש מסלון הבית.

קצת הגדרות בעולם האיקומרס

על מנת שאתר אינטרנט ייחשב חנות איקומרס, באתר חייבים להיות עמודי מוצרים, עמוד קופה ויכולת מובנת לבצע עסקאות מקוונות. בנוסף, החנות צריכה לעמוד בתקנות המס בנושא. החנות יכולה לפנות ללקוחות פרטיים, ללקוחות עסקיים ואפילו, לשמש כעמוד תווך בין מוכרים וקונים פוטנציאלים (כמו ב-Ebay, למשל).

מה בעצם נדרש בשביל לפתוח חנות?

ובכן, הקמת חנות היא אף פעם לא קלה. על מנת להקים חנות איקומרס, אתה צריך שתהיה לך פלטפורמה לבניית ותחזוק האתר וקשר עם גורמי עבודה רבים: אנשי שילוח, כותבי תוכן, אנשי קידום ואנשי הצפנה ואבטחה. במילים אחרות, הקמת חנות איקומרס לא רק דורשת ממך להוציא כספים אלא להקדיש זמן רב לתכנון הבנייה והתחזוקה השוטפת שלה. מצד שני, חשוב לומר שההשקעה שנדרשת ממך בפתיחת חנות איקומרס היא נמוכה משמעותית מזו שתידרש ממך בפתיחת חנות במרכז מסחרי.

אז למה בעצם כדאי לפתוח חנות?

כמו בפתיחה של כל עסק, גם פתיחה של איקומרס היא לא קלה. למרות הצורך לעבוד מול גופים רבים ולהשקיע כסף, מדובר לא פעם בהשקעה שתחזיר את עצמה. לעומת חנות רגילה, איקומרס תדרוש ממך השקעה כספית נמוכה יותר ותאפשר לך לבצע את העבודה שלך בכל מקום ובכל שעה שתבחר. בנוסף, תוכל לספק את המוצרים שלך לכל מקום בעולם ולא רק לתושבי השכונה שלך!

אז איך תפתחו חנות?

1. תחליטו מה למכור

קיים מגוון רחב של מוצרים שתוכלו למכור – החל ממוצרי מזון או יצירות אומנות שתכינו בבית ועד לדברים שתספקו מסין. הכל תלוי בראש היוזמתי שלכם, ברעיונות שיעלו לכם ובמידת ההשקעה שאתם מעוניינים לשים.

2. תבחרו את פלטפורמת המכירה

לאחר שתחליטו על תוכן החנות שלכם, חשוב שתבינו כיצד הייתם רוצים שפלטפורמת האתר תתנהל. האם יהיה מדובר במוצרים שאתם תכינו ותספקו מיידית? האם מדובר בתיווך שתעשו בין מוכר אחד לצרכן אחר? האם את המלאי של החנות תביאו ממפעלי ענק בסיטונאות או מאנשים ספציפיים בכמות מצומצמת? כל השיקולים הללו משמעותיים מאוד בהתנהלות השוטפת של החנות וברווחים להם תזכו, כאשר לכל אפשרות יש את היתרונות היחסיים שלה.

3. תצרו קשר עם אנשי מקצוע

על מנת ליצור חנות אינטרנטית מתפקדת חשוב שתיצרו קשר עם חברות השילוח, חברות האספקה מהן תרצו לרכוש את הציוד בסיטונאות, רואה חשבון, אנשי תוכן במידת הצורך ואפילו גורמים שיוכלו לסייע לכם בפתיחת האתר. נהלו את התקציב שלכם בצורה נכונה, וודאו שאתם לא מבזבזים יותר מידי כסף על שטויות. מצד שני – תזכרו שמדובר בהשקעה שהייתם רוצים שתחזיר את עצמה, אז אל תתקמצנו יותר מידי.

4. תדאגו לבירוקרטיות

בפתיחת העסק שלכם חשוב שתצרו קשר עם רשויות המע"מ, מס הכנה והמוסד לביטוח לאומי. את העיסוק בבירוקרטיות תוכלו לנהל עצמאית או בתמיכה של רואה חשבון. לקריאה על פתיחת עוסק פטור, מוזמנים להיכנס למאמר שמלמד איך לפתוח עוסק פטור.

5. תפתחו אתר

עבור רובנו שלא מתמחים בעולם התכנות, קיימות פלטפורמות רבות כיום שיאפשרו לכם להקים את האתר שלכם בעצמכם, גם ללא ליווי של איש מקצוע. בין הפלטפורמות הרלוונטיות תוכלו למצוא את אפשרות האיקומרס ב-WIX, פלטפורמת Shopify, פלטפורמת Magento של Adobe ופלטפורמות רבות נוספות.

6. תדאגו לסליקת אשראי וקבלות

על מנת שתוכלו לאפשר תשלום לקוני האתר דרך החנות שלכם, תצטרכו להוסיף פלטפורמת תשלום באתר. בשביל להוסיף אפשרות שכזו תוכלו או לדבר עם הבנק שלכם, או עם חברה שמספקת שירות דומה ונמצאת בקשר עם חברות האשראי (Paypal למשל). לאחר מכן, תצטרכו לדאוג לקשר בין האתר שלכם לחברת הסליקה או הבנק באמצעות חברת סליקה, או חברות חשבוניות שמשלבות את החשבוניות והסליקה במערכת אחודה.

לאחר שדאגתם לממשק סליקה, תצטרכו לדאוג להוצאת חשבוניות. את זה תוכלו לעשות באופן ידני דרך חשבונית ירוקה או כל חברה אחרת, או באופן אוטומטי דרך חברות שמתמחות בעניין, בינהן api. גם סליקה ב-PayPal אגב דורשת מכם להוציא קבלות, חשוב שתדאגו לזה.

7. תשווקו את עצמכם

לאחר שפתחתם את האתר שלכם, דאגתם לעניינים הבירוקרטיים ואפילו דאגתם לממשק התשלום, כל מה שנשאר לכם לעשות זה רק לדאוג שהלקוחות יצליחו למצוא אתכם. בשביל זה, חשוב שתתחילו לשווק את האתר. אז איך בכלל עושים את זה?גשו לעולם השיווק האורגני (SEO) – בשיווק אורגני תכתבו מאמרים רבים באתר שלכם עם מילות מפתח רלוונטיות לעסק, תיצרו פעילות רבה בדף שלכם ברשתות החברתיות השונות ותפתחו דף עסק בגוגל. הרציונל הוא לנצל את הפרמטרים של מנועי החיפוש והרשתות החברתיות לטובתכם ולעזור לעסק שלכם לצוץ בקלות יתרה על פני העסקים האחרים. לקריאה נוספת על היכולת האדירה של כתיבת תוכן, תוכלו לקרוא במאמר על כתיבת תוכן לעסקים.

גשו לעולם הפרסום הממומן – בין אם אתם לחוצים בזמן ובין אם אתם מעוניינים לגשת לפתרון שייתן לכם מענה מיידי, יכול להיות ששווה לכם לשלב במקביל לשיווק האורגני גם שימוש בפלטפורמות לפרסום ממומן. באמצעות תשלום סמלי תוכלו לבקש מגוגל, אינסטגרם ופייסבוק לשים פרסומות לאתר שלכם ולעזור ללקוחות שלכם למצוא אתכם בקלות.

אז למה אתם מחכים?

הזמן הנכון לקחת את הצעד הראשון שלכם הוא כבר עכשיו. תתייעצו עם אנשי מקצוע, תעשו עבודת מחקר רצינית באינטרנט ותתחילו לעבוד. תזכרו לפעול באופן שקול ואחראי, פעולות אימפולסיביות יביאו לכם יותר נזק מתועלת. שיהיה לכם הרבה בהצלחה!

כתוב/כתבי תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)