אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני
מראה חיצוני של בן אדם יכול להביא לידי ביטוי חלקים משמעותיים באישיות שלו, ויכול להשפיע על יחסי האנוש שלו עם הסביבה.
באמצעות הלבוש שלו, שפת הגוף ואפילו טון הדיבור, ניתנת לאנשים שפוגשים אותו לראשונה הזכות להבין אותו קצת יותר לעומק, בחלק מהמקרים מבלי שאפילו יודעים את שמו. אחרי שגיבשו דעה מסוימת לגביי אותו האדם, כשם גורלו נחרץ – שינוי אותו הרושם במקרים בהם הוא הועבר באופן מוטעה יכול הרבה פעמים להיות מורכב למדיי.
הדבר דומה גם כשמדובר באתרי עסק ואפילו באופן שבו אתר העסק מוצג ביחס לתוצאות החיפוש האחרות בגוגל. CTR, משמעו היחס בין כמות הגולשים שרואה אתר כזה או אחר בתוצאות החיפוש בגוגל לבין אלה מתוכם שבחרו לגשת אליו ולהרחיב בו יותר. למדידה המיוחדת הזאת משמעות רבה ביכולת של עסק להצליח יותר או פחות – רושם ראשוני לא אטרקטיבי מספיק לא יעורר בגולשים עניין ובסופו של דבר, לא יעודד אותם לבוא ולהיכנס לאתר.
מה תכלס משפיע על CTR?
אמנם בסופו של דבר, הרלוונטיות של המודעה או דף האתר שנפרסם בגוגל הם המשמעותיים ביותר בבחירה של הגולשים להיכנס או לא להיכנס לאתר שלנו, אבל בפועל ישנם נתונים רבים נוספים. CTR הוא למעשה יחס המרה וניתן למדוד אותו בקלות. (למאמר מורחב על יחס המרה).
בשביל לעשות לכם קצת סדר, אלו הם הדברים שכדאי לכם לקחת בחשבון כשאתם בוחנים את יחס ה-CTR של האתר שלכם.
1. מיקודיות החיפוש
עניין מיקודיות הוא ללא ספק מהגורמים המשמעותיים ביותר בבחינת הרלוונטיות של הבדיקה שלכם. אם למשל, אתם מציעים שירותי אינסטלציה בשכונה ספציפית בתל אביב ובמסע השיווק האורגני שלכם הצלחתם לעלות חזק בחיפושים שנוגעים לשירותי אינסטלציה בכל הארץ, כנראה שלא תנחלו יותר מידי הצלחה במדד הספציפי הזה. מצד שני, אם תתמקדו ספציפית בתחום העבודה שלכם, באזור שבו אתם מציעים כנראה שתוצאות המדד דווקא יראו לכם יותר נחמדות. בבחירת מילות המפתח הרלוונטיות ומיקוד ההישג, חשבו על החיפוש הגנרי ביותר שסביר שלקוחות יעשו כשינסו למצוא אנשים כמוכם – זהו החיפוש המעניין. לקריאה נוספת על מחקר מילות מפתח.
במאמר מוסגר אני מוסיף את העובדה שגוגל לפעמים נותנת את התשובה למחפש עוד בדף החיפוש, מה שמוריד את אחוז ה – CTR בצורה מאוד משמעותית, קחו לדוגמא את המונח "New york time" שבו האלגוריתם של גוגל מניח שאתה רוצה לדעת את השעה בניו יורק, ולכן הוא מציג לך את מה שחיפשת כבר בדף החיפוש.
במצבים כאלו, לגולש אין מה להמשיך ולהיכנס לתוצאות מאחר והוא קיבל את התשובה למה שהוא חיפש.
שימו לב שהמילים עליהן אתם מתחרים – הן מילות חיפוש שהתשובות והמענה עליהן צריך להיות קצת יותר מורכב מזה מה שיגרום לעלייה משמעותית באחוזי ה- CTR שלכם.
2. התזמון
תקופה בשנה או בחודש יכולה להיות משמעותית בעניין ה-CTR. התזמון יכול להיות מושפע ממזג האוויר, מהמצב הבטחוני בשטח, מההשקעה השיווקית של המתחרים שלנו ואפילו מתקופות בשנה כמו משחקי היורוליג. כשאתם מבצעים מחקר CTR תקחו את העניין הזה בחשבון ותחשבו לעצמכם – האם היה מדובר בשינוי שעשיתם, או דווקא בשינוי טבעי שבא עם התקופה אליה נכנסנו?
3. מיקודיות התוכן
ביחד עם המיקודיות של החיפוש, משמעותי לא פחות יהיה עניין המיקודיות של התוכן. שימו לב שהתוכן שלכם ממוקד ברמה שתואמת את החיפושים שדרכם הייתם רוצים שיגיעו אליכם.
מה יכול לשפר CTR?
1. מיקום בגוגל
אין מה לעשות, תוצאות שקופצות גבוה בתוצאות יראו לגולשים אטרקטיביות בהרבה מאשר אלו שנמצאות בתחתית העמוד. מצד שני – במידה ומדובר במודעה ממומנת של גוגל, בהרבה מקרים הדבר עשוי דווקא לפגוע ב-CTR. דאגו לשיווק אורגני ברמה גבוהה – זה לגמרי יעזור לכם בעניין.
2. הכותרת
כותרת רחבה מידי, כותרת ממוקדת מידי, כותרת שכתובה בשפה גבוהה או דווקא בשפה נמוכה – כל אלה משמעותיות מאוד בצמצום או הגדלת הכניסות לאתר שלכם. תנסו להיות ממוקדים, ישירים ואפילו שנונים – תצאו מהקופסא. כמה טיפים זריזים שיכולים לעזור לכם – תשלבו את שם אזור השירות שלכם, שלבו שאלות והשתדלו להתבלט.
קחו לדוגמא צילומי מסך של 2 עמודי חיפוש, ואתם תחליטו איפה הכותרות מושכות יותר ללחיצה עליהן.
צילום מסך של כותרות בהזמנות חותמות
צילום מסך של כותרות בקידום אתרים
ניכרת העובדה כי במונח קידום אתרים מדורגים אנשי שיווק שמבינים את המשמעות של CTR ואת החשיבות של הכותרת, הם לא עושים כותרות גנריות ומשעממות כמו כולם – אלא כל אחת בצבע.
הם משלבים מספרים, אחוזים, מחירים (ולאחרונה גם אימוג'ים) ומנסים לסקרן את המחפש.
3. הסבר הכותרת
שתי שורות הפירוט שנמצאות תחת כותרת האתר שלכם (נקרא גם Meta Description) בתוצאות החיפוש יכולות להיות משמעותיות מאוד ולהשפיע על הגולשים שמתלבטים אם להיכנס לאתר שלכם או לא. אם עוד לא דאגתם לזה – תדאגו לערוך את ההסבר הקיים ולכלול בו פרטים שיעוררו עניין בגולשים ויגרמו להם לרצות להיכנס.
4. הצעה אטרקטיבית
אם אתם מחפשים דרך פשוטה להעלות עניין בגולשים, תוכלו כמובן ללכת על השיטה הפשוטה – להציע להם משהו! בכותרת האתר או ההסבר שנלווה לה, תוכלו לפרט על מבצע מיוחד שהאתר האישי שלכם מציע או שוברי מתנה שתוכלו להשיג דרכו. כך תעוררו בגולשים עניין ותשכנעו אותם שהאתר שלכם מתבלט בדרכו המיוחדת על פני האחרות.
5. תוסיפו שאלות ותשובות
פיצ'ר שצץ בגוגל לפני כמה שנים הוא היכולת של אתר לספק מתחת לתוצאת החיפוש שלו מענה לשאלות שונות שיכולות לעלות לראש הגולשים. ניקח למשל את עולם קורסי הפסיכומטרי. התלמיד הממוצע שיחפש את הקורס המתאים עבורו ישאל את עצמו כמה קורס כזה עולה. יכולת של אתר לספק לתלמיד את התשובה לשאלה עוד לפני שנכנס אליו יכולה חד משמעית לסייע ולעורר בו עניין. קורס קידום החליט ללכת על הפיצ'ר המגניב הזה והתוצאה נראית כך:
6. שנו כיוון
תוצאות CTR נמוכות לא בהכרח מעידות על תוצאת חיפוש ברמה נמוכה. יכול להיות שאתם מחפשים את עצמכם במקום הלא נכון – תוודאו את מחקר מילות המפתח שלכם ותבחנו אם הן נוגעות לקהל היעד הרלוונטי ביותר. במידה והחיפושים דרכם הייתם רוצים שהגולשים ימצאו אתכם רחבים מידי – סביר שהדבר יבוא לידי ביטוי ב-CTR נמוך וגם כמובן, בהיעדר הצלחת הקמפיין.
7. פופולאריות ומיתוג
בתכלס, בשביל לשפר את יחס ה-CTR של האתר שלכם צריך קצת יותר מכותרת אטרקטיבית. מותגים עם שם מוכר, פופולריות ומוניטין הם אלה שיימשכו בסופו של דבר את הגולשים להיכנס אליהם. בשביל זה צריך כבר קצת יותר מלשדרג את הלינק שלכם בגוגל. בשביל לשפר את התוצאות על אמת ולעורר עניין תצטרכו להביא לתהודה – תעוררו פעילות ברשתות החברתיות, תשווקו את עצמכם דרך חברים ותצרו לעצמכם שם. משם, התוצאות כבר יתחילו לדבר בעד עצמן…
איך בכלל בודקים CTR?
בשביל לבדוק את יחס ה-CTR של האתר שלכם בתוצאות החיפוש השונות לא נדרש יותר מידי. כל מה שאתם צריכים זה משתמש בגוגל סרץ' קונסול. שם תוכלו לראות כמה קליקים קיבל כל עמוד ביחס לכמות ההופעות שקיבל בדפי התוצאות השונים. בשביל להיכנס לפיצ'ר מדידת ה-CTR כל מה שצריך לעשות זה להיכנס לגוגל סרץ' קונסול, לבחור בקטגוריית "ביצועים" בסרגל הימני ושם להגיע ל"דפים". בחרו בקוביית "שיעור קליקים (CTR)" ותתחילו להריץ את החיפושים.
מה בתכלס תהיה תוצאה טובה בבדיקת CTR?
בדיקת יחס ה-CTR היא משמעותית בבחינת הצלחת קמפיין האתר אבל היא ממש לא חד משמעית. אין לי פתרון פלאים לתת לכם או נוסחה לתוצאת CTR מוצלחת. בחנו את התוצאות לאורך חלופת הזמן, תראו את ההתקדמויות עם הצעדים השונים שאתם עושים ותראו מה עובד ומה לא. אם בא לכם בכל זאת לראות מה סדר הגודל הסטנדרטי, הנה הם הנתונים שגוגל אדס תספק לכם בנושא:
אז מה הבדיקה הזאת יכולה לתת לנו?
בשורה התחתונה, CTR יכול הרבה פעמים להרגיש כמו משהו שכמעט בלתי אפשר לשפר אם כבר שינינו ושדרגנו את הכותרות והתיאורים. ועדיין, מדובר באחלה דרך לראות אלו הזדמנויות עולות על הפרק ובאלו מקרים, היו הזדמנויות שיצא לכם לפספס. בהצלחה!