אז מה באמת הופך אתר מכירות לאגדה?
תחשבו רגע על חנות פיזית מושלמת – הכל מסודר, מוצרים יושבים על המדפים כאילו הם הדוגמנים של הקטלוג, והמוכרים? חייכנים כמו בפרסומת. עכשיו בואו נביא את כל זה לעולם הדיגיטלי. כן, לבנות אתר מכירות זה קצת כמו לנסות לדחוס חנות פיזית למסך של 5 אינץ' ולהעמיד פנים שזה אותו הדבר. אבל אל דאגה, זה לגמרי אפשרי!
רשתות חברתיות – כדאי להשתמש בהן גם לפרסום וגם לשיווק. מצד שני, פרסום מרובה מדי יוביל לאפקט ההפוך – הקהל יתחיל להתייחס אליכם כמו לטרול מעיק. (אחמ… אשך נפוח)
למה בכלל לטרוח בבניית אתר מכירות איכותי?
כי בינינו, אפשר להסתפק גם בדף פייסבוק מפוקפק, עם תמונות חובבניות וטקסטים שגובלים בייאוש, נכון? תאמינו או לא, בניית אתר מכירות איכותי היא ממש לא עניין של מותרות בימינו. אם אתם באמת רוצים למכור ולא רק לספור לייקים, כנראה שצריך להשקיע קצת יותר.
ניווט ברור באתר – אל תכניסו את הלקוחות שלכם למבוך. כולם יודעים שהם כבר יצאו משם בלי המוצר ועם פחות סבלנות לקנייה הבאה.
אז למה כדאי לבנות אתר כמו שצריך?
- רושם ראשוני – רגע, זה אתר או נגרייה?
אתר טוב נותן תחושה של "הגעתם למקום הנכון", בעוד שאתר בנוי חובבני נותן תחושה של "מה זה, דף הבית של 1998?" אם הגולשים מרגישים כאילו הם נכנסו למחסן דיגיטלי מאולתר, עם צבעים זוהרים ומבנה סתום – הם יברחו מהר יותר משאתם יכולים להגיד "עגלה נטושה". אתר איכותי יוצר רושם מקצועי, נותן ביטחון וגורם לגולשים לחשוב: "וואו, אולי באמת כדאי לי לקנות פה." והאמינו לי – זה שווה כל שקל. - אחסון משכנע, מדפים מסודרים – וגם הבטחה לאיבוד הכסף שלכם חוויית משתמש באתר מכירות איכותי היא לא פחות ממדעי הרוח, הפיזיקה והכימיה של השיווק הדיגיטלי. תחשבו על זה ככה: באתר טוב, הגולש יודע בדיוק לאן ללכת, איך להוסיף לעגלה ואיך להכניס את כרטיס האשראי בלי לחשוב פעמיים. לעומת זאת, באתר חובבני יקרה בדיוק ההפך – הלקוחות ילכו לאיבוד בדפים מיותרים, יתייאשו מהטעינה האיטית ויברחו מהר למקום הבא ברשימת גוגל.
- כיסים מרוצים – הסיבה האמיתית שבגללה אנחנו פה
אז בואו נדבר על הסיבה האמיתית – כסף. כן, השורה התחתונה היא תמיד מכירות, רווחים, ו… שימו לב, תזרים מזומנים. אתר מכירות שבנוי כמו שצריך עושה בדיוק את זה: ממיר יותר מבקרים לרוכשים בפועל. כי בסוף היום, זה כל העניין – לגרום לגולשים לרצות לקנות את המוצרים שלכם, ולא רק לעיין בהם כאילו הם בתערוכה לאומנות דיגיטלית.
אתר רספונסיבי זה לא המלצה, זה שריד של אינסטינקט הישרדותי. היום כמעט כל קנייה מתבצעת תוך כדי גלילה בנייד, אז אם האתר שלכם נראה כמו טטריס משנות התשעים על מסך קטן, מישהו פה לא ישרוד.
בקיצור, בניית אתר מכירות איכותי היא לא רק עוד סעיף ברשימת המטלות שלכם; זו השקעה חכמה שתתממש בעקביות בכל קנייה שתבוא. כי אתר איכותי לא רק מוכר – הוא מדבר ישירות לכיס של הלקוח.
אז איך לעזאזל בונים אתר מכירות כמו שצריך?
תשמעו, כל אחד יכול להקים "אתר מכירות". אבל להקים אתר מכירות שנראה, מרגיש ומתנהג כמו מקום אמיתי שבו אנשים רוצים לקנות? זה כבר סיפור אחר. הנה כמה שלבים שיעזרו לכם לעבור מ"שוק אינטרנטי מאולתר" ל"חנות שאשכרה מוכרת":
פרוטוקול HTML עדכני? זה נשמע מורכב, אבל תחשבו על זה ככה: בלי זה, האתר שלכם מתנהג כמו רכב במוסך כשכולם כבר נוסעים ברכב חשמלי.
- טיוטה רעיונית – AKA מה בכלל אתם מנסים למכור פה? לפני שמתחילים לתכנת כאילו אתם יודעים מה אתם עושים, כדאי לעצור לרגע ולחשוב על הרעיון הכללי של האתר. בואו נתכנן: מה אתם רוצים שיהיה באתר? בלוג על איך לגדל עציצים? חנות שכולה מוצרים שלא ברור למה מישהו קונה? אולי עמוד מפואר שמסביר למה אתם קיימים בכלל? אז תפסו עט וכתבו רעיונות, כי אין דבר גרוע יותר מאתר שכל דבר בו אומר "איבדנו כיוון" – כן, בדיוק מה שגוגל לא אוהב.
- ישר קו עם הסטנדרט – לא HTML מ-1999, בבקשה בואו נגיד את זה ככה: העולם התקדם, וגם HTML. תוודאו שאתם משתמשים בגרסה הכי עדכנית – HTML5. אם האתר שלכם כתוב בקוד שמזכיר תקופת באג 2000, כנראה שהמבקרים ירגישו כאילו נחתו בטעות במוזיאון לאומנות דיגיטלית עתיקה. גוגל לא תראה בעין יפה אתרי שנות התשעים, והלקוחות שלכם? הם יתייחסו לזה כאילו ניסיתם למכור להם ווקמן.
- ריספונסיביות – כי אין לכם מושג על איזה מסך יסתכלו עליכם אם האתר שלכם לא עובד כמו שצריך במובייל – אתם חיים בסרט. לא, האתר לא מיועד רק למסך רחב ומרובע. היום כל אחד נכנס לאתר מהטלפון, טאבלט, או מסך בגודל מקרר. אז מה עושים? דואגים שהאתר יהיה רספונסיבי, כלומר שיראה וירגיש נהדר מכל מכשיר, ולא כאילו מישהו לחץ על כפתור "זום" והפיל את כל הדפים על הראש.
- קידום אורגני – הכירו את הדרך להיחשף לעולם בלי לשלם על זה כל חודש בואו נדבר על קידום אורגני, AKA הדרך להגיע לגוגל בלי לשפוך עליו את כל התקציב. קידום אורגני נכון אומר לכתוב טקסטים עם מילות מפתח שהלקוחות שלכם באמת מחפשים, ליצור קישורים בין הדפים ולדאוג שהאתר בנוי כמו בית מסודר – לא כאוס דיגיטלי. כן, צריך להשקיע בכתיבה של כמויות בלתי מבוטלות של תוכן שיגרום לגוגל להבין שאתם פה בקטע רציני, ולא רק כי השתעממתם בימי הסגר.
- בוטים – תנו לבוטים לעשות את מה שאתם מתעצלים לענות עליו פעם, כדי לדבר עם לקוח, הייתם צריכים להיכנס לאתר ולהקליד לו תשובה. היום? תנו לבוטים לנהל את הלקוחות בשבילכם. הבוטים האלה – אם מתוכנתים כמו שצריך ולא כמו רובוט משנת 2000 – עונים לשאלות, מעבירים קישורים, עושים מכירות, ובגדול נותנים ללקוחות תחושה שמישהו אשכרה דואג להם, בזמן שאתם נחים מול הסדרה האהובה עליכם.
- רשתות חברתיות – כי בלי כמה סטוריז נוצצים, מי יידע שאתם קיימים? נכון, זה לא חלק מהאתר עצמו, אבל הרשתות החברתיות יעזרו לכם להביא אנשים לאתר. פרסמו מוצרים, תראו לעולם למה הם באמת צריכים את השואב אבק המשוכלל שלכם (אפילו אם הם לא), ובעיקר – תמשכו אותם פנימה אל האתר עם הבטחות גדולות וצילומים נוצצים.
- הגדרת דף עסק בגוגל – או בקיצור, ה"אנחנו באמת קיימים" של האינטרנט אפילו אם אתם בכלל מוכרים מוצרים דיגיטליים – דף עסק בגוגל יעזור לכם. לקוחות סומכים על עסקים שגוגל מכיר, ולכן, אם תפתחו דף עסק (שגם אפשר להכניס בו ביקורות חיוביות), גוגל ישים עליכם עין טובה יותר. וזה יגרום לכל האינטרנט לחשוב שאתם אמיתיים, מקצועיים ואולי אפילו שווה לקנות אצלכם.
בוט באתר זה לא משחק ילדים – צ'אט בוט טוב יכול לחסוך לכם עבודה וגם להעלות את המכירות. אבל בוט שמברבר במקום לעזור? זו שיחה שאתם לא רוצים שהלקוחות שלכם יזכרו.
בקיצור, בניית אתר מכירות מוצלח זה לא רק להרים כמה דפים עם מוצרים ולחכות שיקרה הקסם. מדובר בשיפוץ דיגיטלי שלוקח זמן, משאבים ואסטרטגיה – אבל אם תעשו את זה נכון, תרוויחו יותר מכמה קונים מרוצים.
קידום אורגני? כי בלי זה, למה לטרוח?
קידום אורגני זה לא בונוס – זה כרטיס הכניסה שלכם ללב גוגל. אתר שלא יקודם נכון יישאר בנידחות אינטרנטית, כאילו מעולם לא נבנה.
הנה משהו שכנראה לא תאהבו לשמוע: אם אתם בונים אתר מכירות, אבל לא מתכננים לקדם אותו אורגנית, אולי עדיף שתוותרו מראש. למה? כי בלי קידום אורגני, האתר שלכם יהפוך לקפסולה מושקעת של תוכן שאף אחד לא יראה – כמו לפתוח גלריה לאומנות מודרנית באמצע המדבר. קידום אורגני זו הדרך שלכם להיכנס למוח של גוגל ולשכנע אותה, בעדינות ובתחנונים (או יותר נכון, בשעות על גבי שעות של כתיבת תוכן וקישורים), להראות את האתר שלכם כשמישהו מחפש משהו שקשור למה שאתם מוכרים.
אז מה עושים? מתחילים עם מחקר מילות מפתח, כי אתם צריכים לדעת בדיוק מה אנשים מחפשים כדי למצוא אתכם. אחר כך, כותבים תוכן שמצד אחד משעשע ומעניין את הגולשים, ומצד שני זורק מילים בדיוק במקום הנכון בשביל לגנוב את הלב של גוגל. וכמובן, אל תשכחו קישורים – כי כל קישור זה כמו חבר נוסף שהביא חברים, ואם החברים האלה מגיעים מאתרים אמינים, גוגל תקבל את האתר שלכם לחברתה ותתחיל להציג אותו לכולם.
פעילויות ברשתות החברתיות
רשתות חברתיות – בואו נודה בזה, אתם לא יכולים להימנע מהן. אתם יודעים את זה, אנחנו יודעים את זה, ואפילו החתול שלכם כנראה מבין את זה. לא משנה מה אתם מוכרים, תצטרכו לתת לציבור הצצה לאיך החיים שלכם מלאים ומסקרנים בזכותו, או לפחות ככה אתם גורמים להם להרגיש. גם אם האתר שלכם נראה כמו מיליון דולר, הוא לא יעשה כלום אם אף אחד לא ישמע עליו.
לא כל אתר מכירות הוא באמת חנות מוצלחת. מראה יפה זה אחלה, אבל אם הלקוח לא מצליח למצוא את כפתור הקנייה – הפסדתם אותו על ה"אדום שיתפוס את העין".
איך עושים את זה? תמונות נוצצות, סיפורים קצרים של "תראו איזה כיף" ופוסטים "מאחורי הקלעים" – כי כולנו רוצים להרגיש חלק מה"משהו המיוחד" שאתם עושים. כמובן, צריך לוודא שאתם מפרסמים בקביעות ומגיבים לכל אחד. כן, גם לאלה ששואלים שאלות כמו "כמה עולה המשלוח" בתגובות, למרות שהמחיר כתוב בצורה בהירה באתר.
אז, לבנות אתר לבד או לשכור מישהו (רמז:אותי)?
אז הגענו לשאלת השאלות: האם לשבת כל ערב עם כוס קפה ו-YouTube וללמוד איך בונים אתר מאפס, או לשכור מישהו שיבנה אותו כמו שצריך? אם אתם רואים את עצמכם יושבים לילות שלמים ומתמודדים עם קוד, עיצוב, קידום ומה לא – לכו על זה. אבל אם אתם מהסוג שמזדעזע ברגע שהם שומעים על מושגים כמו HTML או תבניות עיצוב, אולי עדיף לתת את העבודה לאנשי מקצוע.
בניית האתר בעצמכם? אפשרי. כמו אפשר גם לתקן לבד את כל הצנרת בבית. אם יש לכם זמן ויכולת סבל – לכו על זה.
בונה אתרים מקצועי = אני (ברור) יעשה עבורכם את כל העבודה, כנראה בחצי מהזמן שאתם הייתם צריכים. הוא גם יוודא שהאתר יראה וירגיש טוב בכל מסך, שהדפים נטענים מהר, ושגוגל תתחיל לשים לב אליו מהרגע הראשון. כן, זה יעלה לכם כסף. אבל אם כל מה שאתם רוצים זה אתר שמחזיק את עצמו ומביא לקוחות חדשים – מדובר בהשקעה שתחזיר את עצמה מהר מאוד.
יאללה שאלו אותי לא עולה כסף (עדיין)
למה להשקיע באתר מכירות טוב? אי אפשר פשוט להעמיס מוצרים וזהו?
אה, בטח שאפשר. פשוט אם אתם רוצים שגם מישהו באמת ייקנה אותם ולא רק יתפעל מהניסיון שלכם לצלם כמו מקצוענים, כדאי להשקיע באתר שמישהו יצליח להבין בו מה הולך.
מה הופך אתר מכירות ל"אתר טוב"?
מדובר באמנות מעודנת: תפריטים שלא גורמים לך לברוח מהמסך, מוצרים שממוקמים איפה שאפשר לראות אותם, וקצת טעם טוב. בקיצור, אתר שאפשר לנשום בו ולחטוף משהו לשים בסל בלי לאבד את השפיות.
אתר רספונסיבי? זה באמת הכרחי או שזה רק טרנד שיווקי?
זה לא סתם "נחמד שיהיה". עם כל גולש שני שנכנס דרך הנייד, אתם בהחלט רוצים שהאתר שלכם לא ייראה כמו קוביית פיקסלים.
קידום אורגני – האם אני חייב את זה?
תכלס? כן. אחרת, האתר שלכם יישאר בגוגל באיזה עמוד נידח שמישהו ימצא במקרה ב-2045.
למה צריך לדאוג לפעילות ברשתות החברתיות?
כי אלא אם יש לכם איזה קהל מעריצים סודי, אף אחד לא עומד להגיע לאתר שלכם בעצמו. רשתות חברתיות הן השופר שלכם – ספרו על עצמכם, צועקים פה על המקלדת!
לבדוק אם אפשר לבנות אתר לבד או לחפש מקצוען?
רוצים לבלות חודשים בלימוד קודים, תוספים ושאר פלאים? לכו על זה לבד. אם לא, תמצאו מישהו שיש לו את הכישורים והזמן.
כמה זמן אמור לקחת כל הסיפור הזה?
אם מדובר על אתר חביב ובסיסי, ייקח לכם כמה שבועות. אם אתם חולמים על משהו מרשים עם שלל פיצ'רים – תשאלו את עצמכם אם יש לכם גם סבלנות, כי זה יכול לקחת חודשים.
מה חובה לדעת לפני שמתחילים לבנות אתר מכירות?
דמיינו את השאלות הכי בסיסיות על העסק שלכם, על התקציב, ועל יכולת הסבל שלכם לתהליך הזה. בניית אתר זה מסע – ובדיוק כמו מסעות, לפעמים עדיף להיעזר במישהו שכבר היה שם.