מה זה יחס המרה?
בסופו של דבר, כשבעל עסק או חנות מחליט לפתוח אתר אינטרנטי, יש לעניין איזשהו קצה. האתר יכול לנסות לשכנע אדם להשאיר פרטים, לרכוש מוצר מסוים או אפילו להשאיר ביקורת.
אתר טוב יהיה כמובן, כזה שמממש את הפוטנציאל שלו ומצליח להניע את הגולש לכדי הפעולה שלשמה הוא נועד. בשביל להבהיר לכם את הנושא קצת יותר, אלו הם כמה מקרים בהם תהיה משמעות למידת הגולשים שנוקטים את הפעולה אליה אנחנו מכוונים.
1. דף נחיתה
כשמדובר בדף נחיתה, ההקשר הוא דיי אינדיקטיבי. דף נחיתה נועד בבסיסו להניע גולש לפעולה: להשאיר פרטים לקורס פסיכומטרי, לצרף כתובת מייל אליה ישלחו עדכונים או להשאיר שם לעצומה רשמית במיוחד. דף נחיתה טוב כמובן, יהיה כזה שמצליח להניע את הגולשים לפעולה שלשמה הוא מכוון. (מחפש ללמוד איך לבנות דף נחיתה?)
2. חנות איקומרס
הפעולה הצפויה בחנות אינטרנטית תהיה רכישת הציוד המוצע. חנות אינטרנטית טובה, מסודרת ואטרקטיבית תשכנע את הגולשים לנקוט את הפעולה, לרכוש את המוצר ובאופן ישיר – להביא לרווחי בעל החנות.
3. צפייה בפרסומות
במידה ומדובר בבלוג או בכל אתר אחר שמשלב פרסומות בתוכו – האינטרס של בעל האתר יהיה כמובן לשכנע את הגולשים ללחוץ על הפרסומות. מצד אחד, שילוב אגרסיבי מידי של הפרסומות יעיק על הגולש שיחליט לעזוב את האתר ומצד שני, שילוב עדין מידי של אלה יעזור לגולש להתעלם מנוכחותן.
יחס המרה (CRO) יהיה היחס בין כמות הגולשים שנכנסים לאתר, לבין אלה שמונעים לבסוף לבצע את הפעולה שאליה אנחנו מכוונים. מקור השם הוא פשוט – מדובר בהמרה של הגולש האתר לכדי פעולה ממשית. למשל, במידה ולאתר שמוכר מוצרי נוי לבית נכנסים מאה אנשים ומתוכם בוחרים לבצע רכישה שני גולשים – יחס ההמרה יעמוד על שני אחוזים. יחס המרה סטנדרטי ינוע בדרך כלל על כמה אחוזים בודדים ( 1% – 2% ככלל אצבע) כשההבדל אפילו בין אלה הוא משמעותי במיוחד.
ממבט ראשון זה אומנם נשמע לכם קצת, אבל תעצרו רגע לחשוב על זה.
אם אני מעלה את יחס ההמרה שלי מאחוז אחד לשני אחוזים, למעשה *הכפלתי* את המכירות שלי בחנות.
אם כך, כל מה שצריך לעניין אותי בעסק הוא – איך אני משפר את יחס ההמרה שלי ככל הניתן?
וזה בדיוק מה שמביא אותי לסוגייה הבאה.
מה ישפיע על יחס ההמרה של האתר שלנו?
כמו שאמרתי, אתר טוב יהיה כזה עם יחס המרה גבוה. אבל הבעיה היא, שבהרבה מקרים פשוט קשה להצביע על הבעיה. אז מה יכול להשפיע על יחס ההמרה של האתר שלנו?
1. עיצוב האתר
כשאדם נכנס לאתר, הרושם הראשוני שהוא יקבל לא יהיה מהתוכן אלא דווקא מהעיצוב. הסיבה היא פשוטה – מדובר בדבר הראשון שהגולש ישים לב אליו. עיצוב אלגנטי יקנה לאתר רושם מקצועי ואמין ויעודד את הגולשים לבצע את אותה פעולה נכספת.
2. התוכן הקיים באתר
יצא לי כבר לומר כמה וכמה פעמים שהתוכן הוא המלך. תוכן יכול להעשיר ידע, לשווק ולשכנע. שימוש נכון במילה הכתובה יכול להיות קריטי במימוש פוטנציאל הרווח של האתר שלכם. חשוב לכלול תוכן מקצועי, לכתוב בשפה נאותה אך לא גבוהה במיוחד ולוודא שהתוכן שלכם משכנע וענייני.
3. קריאה לפעולה
קצת מתחבר לעולם התוכן – חשוב לקרוא לגולשים לפעולה. אל תרמזו להם על הדבר שהייתם מעוניינים שיעשו, אל תרגישו לא נעים – פשוט תגידו להם בענייניות! תציעו להם לרכוש את המוצרים שלכם, למלא את הטופס שלכם ותסבירו להם למה כדאי להם לנקוט באותה הפעולה.
איך נמדוד את יחס ההמרה?
לפני שאתם בוחרים להתחיל ולשפר את יחס ההמרה שלכם, כנראה כדאי לבחון מה יחס ההמרה הקיים באתר שלכם בימים אלה. את יחס ההמרה תוכלו לבדוק בגוגל אנליטיקס ולהבין בכלל מהי נקודת הפתיחה שלכם. הדבר משמעותי כמובן בשביל לבחון את ההתקדמות שתנבע מהצעדים בהם תנקטו ולדעת לא אתם שואפים.
בשביל להכניס אתכם קצת לפרופורציות – יחס המרה באתר מסחרי יעמוד לרוב על אחוז בודד ואילו יחס ההמרה בבלוגים ואתרי תדמית ינוע בין שניים עד חמישה אחוזים. אם אתם נמצאים איפשהו באזור הזה – אתם כנראה בסדר. כשמדובר בדף נחיתה הסיפור הוא קצת שונה – מדובר ביחס המרה שעומד על עשר עד שלושים אחוז.
אז איך נשפר ביצועים ויחס המרה בצורה הפרקטית?
עכשיו כשאתם מכירים קצת יותר את העולם המשמעותי הזה, כל מה שנשאר לנו לדבר עליו זה מה בתכלס אפשר לעשות. אני לא חושב שיחס המרה צריך לשנות רק כשהמצב לא טוב – תמיד אפשר לשפר ותמיד חשוב לשאוף קדימה. אז מה אפשר לעשות בשביל לשפר את יחס ההמרה של האתר שלנו?
1. נבצע סקרים
האפשרות הקלאסית ביותר תהיה כמובן להריץ סקרים. בסקרים תוכלו לשאול את הגולשים ולהתעניין בדברים מהם הם מרוצים באתר שלכם יותר או פחות – האם הפרסומות מפריעות להם? האם המוצרים באיכות גבוהה? האם יצא להם להיעזר בחוות דעת של חברים או ביקורות בגוגל בדף העסק לפני הרכישה? כל אלה משמעותיים בהבנת המצב בו האתר נמצא והדרכים שיכולות לעזור לכם להשתפר.
2. נשפר את התוכן
בשביל להגיע לתוצאות טובות על אמת, צריך כמובן לשפר את התוכן. תדאגו לפרסם תוכן אמין ונעים לקריאה, תוודאו שהוא מחולק לפסקאות שמקלות על התהליך ותוודאו שכמות התוכן מחולקת כמו שצריך בין הדפים השונים. במידה ובאתר שלכם יהיה תוכן לא ענייני – סביר שהקורא לא יתרשם מכם יותר מידי ויחליט שלא לפנות לשירות שלכם.
3. ננתח את נתוני האתר
חשוב לא פחות, יהיה כמובן לנתח את נתוני האתר בגוגל אנליטיקס או בכל פלטפורמה אחרת. שם תוכלו לאפיין למשל לאיזה דף נוטים להיכנס הגולשים לפני שהם עוזבים את האתר ומצד שני, אלו דפים דווקא מעוררים בהם עניין ומניעים אותם לגשת לפעולה הנכספת. בגוגל אנליטיקס תוכלו למצוא דו"חות שנוגעים בדיוק בעולם ה-CRO שיעזרו לכם להבין כמו שצריך את התמונה הגדולה.
4. נבחן גרסאות שונות לאותו הדף
אפשרות שנפוצה בעיקר בדפי נחיתה אבל יכולה להתאים גם לתרחישים רבים אחרים, היא לבחון מספר גרסאות של אותו הדף – חלק תעצבו בגוון מסוים, אחר תקשטו עם איורים אטרקטיביים ואת האחרון תוכלו לעצב בסגנון אלגנטי ופשוט. תשוו את אחוזי ההצלחה של הדפים השונים, תתרשמו מהאפקט שהם משאירים וכך תוכלו לבחור את האחד הטוב ביותר.
5. ניעזר במפת חום
מפת חום דיגיטלית, בדומה למפת חום רגילה בוחנת אזורים חמים יותר ופחות. הכוונה היא לאזורים בהם הגולשים מתמקדים בעת הקריאה ולכאלה שבהם לחצן העכבר נמצא בתנועה חזקה. שימוש נכון במפת חום יכול לעזור לכם לבנות את דף הנחיתה שלכם או למעשה כל דף אחד באופן טוב – תוכלו לראות אלו חלקים עובדים יותר ומושכים את העין, אלו עובדים פחות ולהשליך משם על מבנה הדף הרצוי. (ישנם כלים המיועדים לייצר מפות חום כמו לדוגמא Hotjar).
יחס המרה גבוה זה לא מספיק
יחס המרה גבוה הוא אינדיקציה לכך שאתר העסק שלכם בנוי בצורה טובה – הוא משכנע, הוא אמין והוא קורא לפעולה. אבל מדובר בסופו של דבר בנתון שהוא יחסי. אתר עם יחס המרה גבוה ומעט גולשים עדיין לא משיג את המטרה השלמה. לצד העבודה על יחס ההמרה אני ממליץ לכם לדאוג לשיווק אינטנסיבי וחכם של האתר שלכם ברשתות החברתיות השונות ובמנועי החיפוש ובכך לוודא שכמות האנשים שנכנסת לאתר היא הגבוהה ביותר המתאפשרת. מוזמנים לקרוא טיפים ממאמרים שפרסמתי בנושא ולמצוא את הדרך האישית שמתאימה לכם. בהצלחה!