קצת על שיווק בגוגל
רגע לפני שניגש לתכל'ס ונדבר על גוגל סרץ' קונסול (Google Search Console) – כמה מילים על גוגל:
גוגל היא כיום ללא ספק מנוע החיפוש הפופולארי ביותר ברחבי העולם. באמצעות גוגל ניתנת לאוכלוסייה הרחבה גישה לכמות מידע אדירה באופן נגיש ומסודר למדיי.
פלטפורמת החיפוש הידידותית, אלגוריתמי החיפוש המתקדמים והממשק הפשוט למשתמש הופכים את גוגל למנוע החיפוש האידיאלי.
ולכן, אם אתם שואלים אותי – לשיווק בגוגל יש ערך עליון. אחרי שהקמתם אתר עסק משלכם, חנות אינטרנטית או בלוג (למדריך על פתיחת בלוג באינטרנט), תרצו כנראה שאנשים יבואו ויגיעו לבקר. הבעיה היא שכל עוד לא תייחצנו את עצמכם כמו שצריך, הגולשים פשוט לא ידעו שאתם שם. במילים אחרות, אם אתם לא מופיעים בתוצאות החיפוש הראשונות של גוגל, מבחינת הקהילה האינטרנטית אתם פשוט קיימים – כמה פעמים כבר יצא לכם להגיע לעמוד השלישי בתוצאות החיפוש? ולחמישי?
שיווק אורגני הוא כלי אסטרטגי כשמדובר בשיווק דיגיטלי. באמצעות ניהול תוכן נכון באתר ובנייה חכמה של קישורים, ניתן בתהליך מפרך ומשמעותי לקדם אתר כזה או אחר במעלה תוצאות החיפוש. אבל מה שחשוב לזכור לאורך הדרך הוא שתחקור הוא משמעותי לא פחות מביצוע הפעולות האקטיביות. תחקור נכון של הפעולות שנקטנו יוכל לאפשר לנו להבין מה בדרך שלנו עבד ומה לא וכיוצא בזאת – להמשיך לגבש את תוכנית הפעולה שלנו.
מי יבצע שימוש בכלי למנהלי אתרים גוגל סרץ' קונסול?
גוגל סרץ' קונסול (Google Search Console) יכולה לשמש מגוון רחב של אנשים. בשביל לעשות לכם סדר, אלו האם המשתמשים שיוכלו להיתרם מהשימוש בה.
1. בעלי עסקים
במידה ואתם מנהלים את שיווק האתר שלכם באופן מלא או חלקי – חשוב שתכירו את הכלי המיוחד הזה, בשביל לוודא שאסטרטגיית השיווק לפיה אתם מונעים מנצלת את הפוטנציאל הטמון באתר שלכם באופן הטוב ביותר.
2. מומחי שיווק
מומחי SEO, יועצים לקידום אתרים ועוד בעלי מקצוע בדומה לבעלי העסקים יוכלו ללמוד הרבה על יעילות אסטרטגיית השיווק הקיימת משימוש בכלי. באמצעות בכלי ניתן יהיה להבין מאיפה מגיעה זרימת הגולשים לאתר ולמקסם את הפוטנציאל של האתר.
3. מפתחים ומנהלי אתרים
גורמים טכניים כמו מפתחים ומנהלי אתרים יוכלו לנטר באמצעות הכלי בעיות שעולות באתר ולפתור אותן בזמן אמת.
קונסולת החיפוש של גוגל לעומת גוגל אנליטיקס
לצד גוגל אנליטיקס, יושבת לה קונסולת החיפוש של גוגל. מדובר בשתי פלטפורמות אחיות שמשלימות למעשה אחת את השנייה. קונסולת החיפוש של גוגל תציע לכם אפשרויות שחופפות בחלקן את הפיצ'רים החזקים של גוגל אנליטיקס. בשביל לעשות לכם קצת סדר, אלו הם הפיצ'רים המרכזיים ששתי הפלטפורמות המיוחדות האלה יוכלו לספק לכם:
גוגל אנלטיקס | קונסולת החיפוש גוגל סרץ' קונסול |
מיפוי מילות מפתח – פיצ'רים חופפים חלקית | מיפוי מילות מפתח – פיצ'רים חופפים חלקית |
ניתוח נתוני שימוש הגולשים באתר | אנליזת חיפוש – CTR, מילות מפתח, מיקומים ועוד |
השוואות ואנליזה ביחס לביצועי עבר | אינדוקס |
מידע טכני – מהירות עליה, הורדת קבצים וכו' | פירוט קישורים |
דמוגרפיה של המשתמשים באתר | מידע על שגיאות |
מעקב אחר יעדים | מידע על ענישה ידנית של גוגל (במידה ויש) |
אז איך מקשרים את האתר שלנו לכלי למנהלי אתרים?
לפני שנעמיק לדבר על הפיצ'רים המגניבים של הכלי המיוחד של גוגל, כנראה שווה שאפרט על כל הדרכים לקשר את האתר שלכם אליה. אז איך מקשרים את האתר לכלי Google Search Console?
1. יש לכם גוגל אנליטיקס?
אם כבר קישרתם את האתר שלכם לחשבון גוגל אנליטיקס, תוכלו דרך הכלי לבצע קישור ישיר. הפעולה יחסית פשוטה – כנראה שלא תסתבכו יותר מידי. אם אתם שואלים אותי, מדובר באפשרות הכי טובה עבורכם. אם אין לכם גוגל אנליטיקס – כנראה שמדובר בצעד הראשון שהכי כדאי לכם לעשות.
2. דרך ה-Tag Manager
למי מכם שלא מכיר, ה-Tag Manager של גוגל מאפשר לבצע פעולות על מקטעי קוד ספציפית באופן חד פעמי. לא אפרט יותר מידי על האפשרות הזאת, רק אומר שמי מכם שיודע לבצע שימוש בכלי הזה, יכול להתחבר דרכו לכלי.
3. באמצעות קובץ HTML
תוכלו להוריד מהכלי קובץ HTML ולהעלות אותו לשרת. לאחר מכן תידרשו לבצע אימות שיבהיר לגוגל שאתם בעלי האתר.
4. באמצעות שורת קוד
אפשרות אחרונה חביבה תהיה לשתול בקוד של האתר שלכם שורה שגוגל מסוגלים לסרוק ובאמצעותה לאמת אתכם.
אז מה נעשה עם גוגל סרץ' קונסול?
עכשיו שקישרתם את האתר שלכם לכלי למנהלי האתרים של גוגל, כל מה שנשאר לכם לעשות זה להתחיל ולבצע בו שימוש! אז איזה פיצ'רים מגניבים בכלל עומדים על הפרק?
1. אנליזות חיפוש
המשמעותית ביותר ברשימה, תהיה ללא ספק האפשרות לבצע אנליזת חיפוש. גוגל סרץ' קונסל מציעה מגוון פיצ'רים שלא תוכלו לקבל בגוגל אנליטיקס ויכולים להיות משמעותיים ביותר בקידום האתר שלכם וסלילת הדרך שלו להצלחה. אז מה תוכלו לראות?
- ביטויים שהביאו לחשיפה – דרך הכלי תוכלו לראות אלו מילים הביאו להופעה שלכם בדפי החיפוש. במידה ואתם עושים שימוש במילות מפתח (אם לא, אז כדאי לכם להתחיל) לטובת קידום האתר שלכם – מדובר בדרך מצוינת לראות אם המאמצים שלכם תפסו. דבר מעניין אגב, הרבה פעמים אנחנו מבצעים שימוש בלי לשים לב ב"מילות מפתח" רבות נוספות. סיכוי לא רע שיצוץ איזה ביטוי שיפתיע אתכם. שימו לב שתוכלו לבצע מחקר אחר רק עבור שלושת החודשים האחרונים.
- מיקומים בתוצאות חיפוש – משמעותי לא פחות, בכלי תוכלו לראות באיזה מקום האתר שלכם נמצא בחיפוש שנוגע לאותם הביטויים. Fun Fact שחשוב שתכירו – גוגל סרץ' קונסול לוקחת בחשבון גם את המיקום בתוצאות התמונות בחישוב הכולל. תבחנו את הסיפור הזה מקרוב.
- יחס חשיפה להקלקה (CTR) – להופיע במעלה תוצאות החיפוש של גוגל זה מאוד נחמד, אבל אם הגולשים לא לוקחים את הצעד ונכנסים לאתר, כנראה שאתם בבעיה. יחס חשיפה להקלקה זאת דרך מעניינת לראות מה אחוז הגולשים שהחליטו לקחת את הצעד ולהיכנס. אמנם הנתון הזה יכול להיות מושפע מפרמטרים רבים, אבל אם אתם מתלבטים בין כמה כותרות לתוצאת החיפוש שלכם – מדובר באחלה דרך לבחון מה עובד יותר ופחות. לקריאה נוספת על CTR, מוזמנים לקרוא מאמר שכתבתי בנושא בקישור הבא.
- כמות הופעות – גוגל סרץ' קונסול יכולה להציג עבור המשתמשים בה את כמות הפעמים שהאתר שלכם נחשף בתוצאות החיפוש בחודש האחרון.
2. קישורים
באמצעות הכלי תוכלו לבצע מיפוי של כל ההפניות לאתר שלכם – אלו עמודים באתר שלכם מקושרים באופן הטוב ביותר, באלו ביטויים נעשה שימוש בקישור, וכדומה. את מחקר הקישורים מומלץ לבצע בשילוב עם פלטפורמות נוספות שיכולות לספק אמנם מידע מעט פחות מדויק, אבל נרחב בהרבה.
3. שגיאות HTML
הכלי יתריע לנו על שגיאות שקשורות ל-HTML בינהן: עמודים ללא כותרת לתוצאת החיפוש (טייטל), עמודים עם כותרת חיפוש ארוכה או קצרה מידי, תוכן שלא ניתן לאנדקס וכדומה.
4. אינדוקס ומפת אתר
באמצעות הכלי תוכלו להעביר לגוגל את מפת האתר שלכם, להעביר בקשה לאינדוקס הדפים ולראות מהו סטטוס האינדוקס של הדפים השונים של האתר שלכם. בנוסף, תוכלו כיום לבצע באמצעות גוגל סרץ' קונסל להסתיר זמנית דף מתוצאות החיפוש, לבחון תצוגה של תוכן מיושן ולראות אם אחד הדפים שלכם סונן בפיצ'ר חיפוש בטוח.
5. דפי שגיאה
באמצעות הכלי תוכלו לבצע מיפוי של כל דפי השגיאה שיש לכם באתר והלינקים השבורים שנועדו לבצע קישור לאתר שלכם.
6. התאמה למובייל
בכלי תוכלו לקבל מידע על הנוחות של המשתמשים בשימוש באתר באמצעות ממשק מובייל. הבעיות יכולות לבוא לידי ביטוי בטקסט קטן, אתר רחב מידי, כפתורים סמוכים וכדומה.
7. אבטחה
באמצעות הכלי תוכלו לקבל מידע על בעיות אבטחה במידה וצצו כאלה בינהן הזרקות קוד וכתובות תוכן URL.
8. עונשים
במידה וגוגל החליטה לבצע ענישה ידנית על האתר שלכם, הדרך היחידה לגלות את זה תהיה באמצעות הכלי. בשביל לבחון את העניין, תיכנסו לאזור "תנועת חיפוש" ובחרו באפשרות "פעולות ידניות".
9. ועוד, ועוד ועוד…
מבחר הפיצ'רים שגוגל סרץ' קונסול מציע למשתמשים בה היא כמעט בלתי נגמרת. בין הפיצ'רים הנוספים עליהם לא פירטתי תוכלו למצוא את חלונית ההגדרות, השיפורים וכדומה.
רק נשאר להתחיל!
עכשיו כשאתם מכירים את הכלי קצת יותר מקרוב, כל מה שנשאר לכם לעשות זה רק להתחיל ולבצע בו שימוש. כמו כל פלטפורמת אנליזה, גם השימוש בגוגל סרץ' קונסול ירגיש לכם בהתחלה מסורבל. אני ממליץ לכם לקחת את הזמן ולא להיבהל – לאט לאט תבינו את העניינים כמו שצריך. שיהיה לכם המון בהצלחה!