חיפוש באינטרנט ובגוגל לפי תמונה – איך זה עובד ומתי לעשות?

אם במשך עשורים תקשרנו דרך המקלדת, בשנים האחרונות כולנו עדים לתקשורת גם באמצעות תמונות. כיום קיימת האפשרות אפילו לחפש בגוגל באמצעות תמונות ובכך להשיג כמה וכמה יתרונות משמעותיים ברמת החשיפה שלכם לקהל היעד והבולטות לעומת המתחרים. אז מה זה בדיוק חיפוש באינטרנט לפי תמונה? מדוע הוא מצוין לכם כגולשים וכבעלי אתרים כאחד? ומה בדיוק אפשר לעשות כדי לגרום לאחרים למצוא את התמונות שלנו?

לא רק הקלדה: סוגי חיפוש אחרים בגוגל

מטרת העל של גוגל הייתה מאז ומעולם לשמור על נוחות מקסימלית לגולשים שלה. כיום היא מבינה שמעבר לאפשרות להקליד שאילתות מילוליות שמצריכות מצב סטטי ומקלדת, קיימות עוד דרכים שבהן היוזרים מעוניינים לחפש ולכן השיקה שני סוגי חיפושים נוספים:

חיפוש קולי – מדובר באפשרות להזין קטע שמע לתוך השאילתה (בלחיצה על סמל המיקרופון שנמצא בסמוך לחלונית החיפוש), כך שהגולשים לא צריכים להשתמש בידיים ויכולים לבצע את החיפוש בגוגל גם בשורת מצבים נוספים, כמו למשל תוך כדי הליכה, בזמן נהיגה וכד'.

חיפוש בגוגל לפי תמונה – עם השנים גוגל הבינה גם את ערכו של התוכן הוויזואלי. אפשרות החיפושים הזו כוללת העלאת תמונה לגוגל במטרה לחפש תמונה זהה או דומה לה, מה שמתאים לסוגי חיפוש שבהם התוכן הרצוי הוא וויזואלי ולא מילולי.

אפשרויות החיפוש הללו מעשירות את היכולת של הגולשים להשתמש בגוגל, מבלי שיהיו מוגבלים רק למלל ולהקלדה בלבד. כעת הגולשים מסוגלים להגיע לעוד עשרות אלפי תכנים ואתרים ברשת, להיחשף אליהם, לרכוש מהם, להירשם אליהם ולממש כל מטרה אחרת שעמדה לנגד עיניהם של בעלי האתר. אתרים שמבינים את הפוטנציאל הזה וישקיעו כבר עכשיו באפשרויות החיפוש הללו, עומדים להשיג יתרון מובהק על פני המתחרים שלהם שיביא לטראפיק איכותי ומוגבר וגם לאחוז המרות משמעותי מאוד.

כל היתרונות בחיפוש בגוגל לפי תמונה

גוגל הוא כמובן מנוע החיפושים הגדול ביותר בעולם והוא פועל כמעט ללא תחרות. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ההקשבה האמיתית שחברת גוגל העולמית מבצעת לצרכי המשתמשים שלה, כך שהיא ממשיכה לפתח ולהתפתח ולהמשיך לנוע בהתאם לדרישות הקהל.

כיום היא מבינה שלצד האופציה המסורתית להקליד כמה ביטויי מפתח (תוכלו לקרוא כאן עוד על מילות מפתח), צריך להשתמש גם בחיפוש תמונות כדי לפשט עוד יותר את עקרון החיפושים, לחסוך לגולשים שלה זמן יקר וליצור תאימות בין החיפוש לבין האובייקט המוצג שייתכן ותהיה גבוהה יותר. במילים אחרות, במקום שהייתם נאלצים להקליד משהו כמו: "ספת דמוי עור פינתית לבנה 3 מושבים" כי זה מה שראיתם אצל חברים וזו בדיוק הספה שהייתם מעוניינים לרכוש לסלון החדש שלכם – כל שתצטרכו לעשות הוא להעלות תמונה של הספה אצל החברים ולתת לגוגל להציג לכם תמונות מתאימות ככל האפשר לתמונה שלכם.

חיפוש בגוגל באמצעות תמונה מתאים גם למקרים שבהם אנחנו לא יכולים לתאר מילולית את מה שאנחנו מחפשים, מכיוון שאנחנו לא באמת יודעים על המאפיינים הייחודיים של האובייקט המצולם.

ניקח לדוגמה תרחיש שבו הייתם מעוניינים למצוא סוג ספציפי של נעליים שיש לכם והתיישנו מאוד, אבל אתם לא באמת בטוחים היכן למצוא אותן ולרכוש חדשות. ולכן ברור שאם הייתם מקלידים משהו כמו: "נעליים אלגנטיות עם עקב קטן ופס לאורך שמתחיל ישר ומתעגל בקצה קרוב לעקב" לא הייתם מקבלים את התוצאה המתאימה. לכל הפחות, תוצאות לאתרי נעליים שהייתם נאלצים לחטט בתוכם שעות על גבי שעות כדי למצוא את מבוקשכם.

וכאן חיפוש התמונות של גוגל מספק פתרון מצוין – תוכלו לאתר נעליים דומות במספר רב של תוצאות, להקליק עליהן ולהגיע לאתרי המכירה, להשוות מחירים, לברר לעומק לגבי הנעליים ולהחליט האם לקנות אותן.

יתרון נוסף בעולם חיפושי התמונות הוא היכולת למצוא תמונות זהות לשלכם, רק בתכונות אחרות של קובץ התמונה: משקל, גודל, רוחב, פריסה אחרת ועוד. זה יכול להתאים למי שרוצה לכתוב מאמר כלשהו, להכין מצגת או פרזנטציה וגם לאפשר עריכה טובה יותר של עמודי האתר, כך שהפריסה של התמונות תתאים למאפייני העמוד שאצלו.

אופציה נוספת היא למצוא עמודים שיש בהן תמונות דומות לשלנו, אך מתוך מטרה לשלוף את התוכן שמופיע בעמוד של אותה התמונה. למשל, כאשר יש לנו חפץ שהיינו רוצים למצוא לגביו אינפורמציה מילולית כלשהי.

איך מחפשים בגוגל לפי תמונה?

אחרי שהצגנו את כל היתרונות הגלומים בחיפוש תמונות ברשת, כעת צריך להבין כיצד בדיוק עושים את זה.

פתחו את גוגל והביטו על החלונית שבה אתם מקלידים בדרך כלל את השאילתה. בתוכה תמצאו שני אייקונים – המיקרופון לחיפוש הקולי ואייקון מצלמה לחיפושים באמצעות תמונות.

הקליקו על המצלמה ופעם נוספת על מנת לאשר את פתיחת המצלמה בנייד שלכם (אם אתם משתמשים בלפטופ, מחשב נייח או בטאבלט, בחרו בהעלאת תמונה מתוך המחשב עצמו). בנוסף, תוכלו לבחור באפשרות להדביק כתובת עמוד שבו קיימת תמונה שאתם רוצים לחפש באמצעותה.

ברגע שתסיימו לצלם או להעלות תמונה או להדביק קישור של תמונה יופיעו בפניכם כל התוצאות הדומות או הזהות למה שצילמתם. אם תלחצו על אייקון זכוכית המגדלת, תוכלו לראות שתיבת החיפוש התמלאה וכעת היא מכילה את שם הקובץ של אותה התמונה, עם מילות מפתח שמתארות אותה.

אפשרות זו תספק לכם מרחב פעולה גדול יותר, אם תבחרו לשנות את התיאור או המאפיינים על מנת לקבל תוצאות הרבה יותר מדויקות למה שרציתם למצוא.

ואיך כל זה עוזר לי בעצם?

אם יש לכם אתר, חנות אינטרנטית ואפילו בלוג שאתם רוצים לקדם בגוגל ואתם מבינים שמגמות השימוש בעיקר בסמארטפון נוטות לעולמות התמונות והחיפושים הקוליים, תוכלו להשתמש בהבנה הזו כדי להתאים טוב יותר את האתר למציאות שבה יותר ויותר גולשים מעדיפים לחפש את התוכן שלהם דרך תמונות.

ככל שתשקיעו באופטימיזציה לתמונות שמופיעות אצלכם באתר – תתאימו את גודל התמונה, תוסיפו לכל אחת מהתמונות מטא-דאטה ותגיות אלט רלוונטיות, תקראו לה בשם בשורת הקובץ ותעשו כל פעולה שתאפשר לגוגל להבין שהתמונה רלוונטית, כך תופיעו בתוצאות טובות יותר לגולשים שמחפשים אתכם, את המוצרים שלכם ואת מה שיש לכם להציע.

אם יש לכם כמות גדולה של תמונות באתר, אני מסכים איתכם שלעבור תמונה-תמונה ולהוסיף לה אלטים ומטא זו פעולה מאוד סיזיפית. ועם זאת, בעלי אתרים שישקיעו בזה כבר עכשיו או לכל הפחות יתחילו לעשות זאת בקצב מתון על גבי כל התמונות שלהם, יקצרו את הפירות כבר בשנה-שנתיים הבאות וירוויחו פי שניים קהל, לעומת כל המתחרים שלהם.

חוקיות השימוש בתמונות שנשלפו מהחיפושים

עד כאן דיברנו על אופציית חיפושי התמונות באינטרנט וגוגל בפרט, לשם מה היא טובה ואיך משתמשים בה כדי לזמן אלינו את הגולשים. אבל אי אפשר לדבר על תחום התמונות ברשת מבלי לפרט גם במה זה כרוך מבחינה חוקית ומבחינת זכויות יוצרים.

אני מכיר לא מעט מקדמי אתרים וחברות לבניית אתרים שיעודדו את הלקוחות שלהם להתחיל לחפש בעצמם תמונות ברשת כדי להבין מה עושים המתחרים, או כדי להשוות בין חנויות מקוונות כאלו ואחרות. הבעיה היא שכשנותנים לבעל אתר דרור לקחת תמונה שפורסמה אצל מתחרה לטובת חיפושי המשך, אותו בעל אתר עלול להבין בטעות כי הוא רשאי כרגע לעשות שימוש באותה התמונה גם מחוץ לעולם החיפושים בגוגל. בעיה גדולה יותר תיווצר אם בעל אותו אתר ישמור אצלו את התמונה הזו ובהמשך יפרסם אותה אצלו במטרה "להרוויח" את הגולשים של המתחרה, מה שמהווה הפרה חמורה של זכויות יוצרים.

אם מצאנו תמונה רלוונטית דרך פונקציית חיפוש התמונות בגוגל – מה אפשר ואסור לעשות איתה?

נתחיל מזה שגם אם התמונה מופיעה בגוגל, זה לא אומר שאפשר להשתמש בה בצורה חופשית. כל תמונה מוגנת בזכויות יוצרים ולכן אם יש לכם צורך להשתמש בתמונה שמצאתם, עליכם לבקש רשות מבעלי הזכויות. רק לבעלי הזכויות קיימת הזכות לפרסם, להעתיק, לשדר, לשנות או להעמיד את התמונה לרשות הציבור.

אבל מה קורה כשמשתמשים בתמונה בצורה לא מסחרית? למשל, אם מצאתי תמונה רלוונטית ברשת ואני משתמש בה כדי לבצע חיפוש תמונות נוסף? באופן עקרוני, אין חוק שאוסר עליכם לבצע חיפוש, משום שלא הופרו כאן זכויות יוצרים ולא בוצע שימוש מסחרי באותה התמונה. אך אם תבחרו להטמיע את התמונה הזו אצלכם באתר, אפילו אם ביצעתם בה שינויים, אתם חשופים בהחלט לתביעה.

ומה אם מצאתי תמונה שמשתלבת נפלא באתר שלי?

אם יש לכם אתר ומצאתם ברשת תמונה מדהימה שתתאים בדיוק למה שכתבתם או למסר הפרסומי שלכם, זה לא מספיק רק לתת עליה קרדיט ותהיו חייבים גם למצוא את בעלי התמונה ולבקש רשות שימוש. כן, גם אם הקטנתם, חתכתם, הוספתם עליה כיתוב או שיניתם משהו בתוך התמונה.

אז איך כן ניתן להשתמש בתמונה שמצאתי בגוגל?

החוק מכיר ב"שימוש הוגן" שבוצע בתמונה מטעמי ביקורת, למטרות לימודיות או לדיווחי חדשות, אבל צריך לזכור ש"שימוש הוגן" הוא מעין סעיף הגנה ולא חוק ולכן ברוב הזמן הוא בתחום האפור. אם תרצו לחפש תמונות של מתחרים רק כדי למתוח עליהם ביקורת (לדוגמה: אם אקח תמונה של מתחרה ואפרסם אותה אצלי בבלוג כדי להבין איך אסור לפעול), אתם בבעיה.

ומצד שני, אם יש לי בלוג אמנות למשל ואני לוקח תמונה של אמן כדי לבקר או לנתח אותה, אז הדבר יכול להיחשב כשימוש הוגן.

כמובן שאם מצאתם תמונה שיש לה רישיון או רשות שימוש מסחרי תוכלו להשתמש בה לפי ראות עיניכם. אבל כל עוד התמונות שמצאתם לא מספקות רשות מפורשת, אל תשתמשו בהן לשום דבר מלבד ביצוע החיפושים עצמם.

בשורה התחתונה:

אנחנו נמצאים בעידן שבו הגריד (תצוגת התמונות ברשת וברשתות החברתיות) הפך לדרך הביטוי המרכזית שלנו באינטרנט. ככל שגם גוגל מבינה את זה ומספקת לגולשים שלה אפשרות לחפש גרידים של תמונות באמצעות שאילתות שגם הן מבוססות תמונות, כך צפויה פלטפורמת החיפושים הנוכחית להתרחב ולנהל קשר מקוון שכולל מאגרי תמונות משמעותיים.

זה הזמן שלכם כבעלי אתרים למהר ולהשקיע בכמות מכובדת של תמונות באתרים שלכם, לבצע לכל אחת מהן אופטימיזציה יעילה ולהתברג בראש תוצאות החיפושים הוויזואליים שצפויים להפוך לנתח משמעותי מחיפושי בגוגל ובכלל, כבר בשנה-שנתיים הקרובות.

כתיבת תגובה

שלח הודעה
1
היי , כאן עדן :)
מחפש משהו, יש לך שאלה ?
אני זמין לעזור לך שלח לי הודעה ונדבר :)