על החשיבות של בניית אתר אינטרנטי
בין אם יש לכם בית עסק משלכם, חזון להקים חנות אינטרנטית ואפילו רצון בסיסי להעלות את הדעות והתחושות שלכם בצורה מסודרת לרחבי הרשת – יכול להיות שפתיחת אתר אישי משלכם היא הצעד הנכון עבורכם.
לעומת אתרי אינדקס של עסקים, השתלבות בחנויות אינטרנטיות אחרות ולקיחת חלק בפורום בלוגים רחב במיוחד, אתר אישי ייתן לכם את המקום המיוחד שלכם, את תשומת הלב שמגיעה לכם ויאפשר לכם להדגיש את הדברים שמפרידים אתכם מהשאר.
כשמדובר בבית עסק למשל – אתר עסק הוא משמעותי במיוחד בקידום, שיווק ומימוש פוטנציאל הטמון בו. במילים אחרות – בית עסק הוא פשוט לא שלם ללא אתר אינטרנט כי מי שלא נמצא באינטרנט כיום, פשוט נאבד בתוך המים העמוקים.
שירותי בניית אתרים הפכו עם השנים לנפוצים יותר ויותר. מומחים בתחום בונים אתרים בהתאמה אישית לפי רצונו של הלקוח ודואגים לשיתוף מלא שלו בתהליך. ועדיין, למרות שהשירות הזה כל כך פופולרי, קשה למצוא תמחור בסיסי שיעזור לאלו מכם שמתעניינים בו להבין כמה נזק בכיס הוא טומן בחובו. בשביל לעשות לכם קצת סדר ריכזתי עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על תמחור בניית אתרים. בהצלחה!
סוגי אתרי אינטרנט
כדי לענות על השאלה כמה עולה בניית אתרים לעסקים חובה לברר איזה סוג אתר הכי מתאים לעסק שלכם:
- אתרי תדמית- אתרי תדמית משמשים כמעין כרטיס ביקור שמציג את אודות העסק, השירותים שלכם, פרטי יצירת קשר וכן עמוד למאמרים/ בלוג הקשורים לתחום העיסוק שלכם ומיועד למשוך את הקהל בעזרת ידע מקצועי, מדריכים שימושיים ולקדם את האתר במנועי החיפוש. אתרי תדמית נחשבים לבסיסים ביותר ומטרתם להציג אתכם ולייצר לידים באמצעות הנעה לפעולה של לקוחות פוטנציאלים להשאיר פרטים.
- אתרי מכירות- לאתרי מכירות מטרה ברורה, למכור! אתרים אלה משמשים כחנות וירטואלית לכל דבר שדרכם הלקוחות שלכם יוכלו לקנות את המוצרים/ שירותים המוצעים באתר. אתרי מכירות יכולים לכלול מספר רב של מוצרים ולרוב מתבססים על מערכות ייעודיות למסחר דיגיטלי ידידותיות למשתמש. לקידום והנוכחות של אתרי מסחר מסוג זה במנועי החיפוש יש משמעות גדולה וזה אחד הגורמים שהכי משפיעים על הצלחת האתר לצד מראה ועיצוב מזמין ותוכן שיווקי שמוכר.
- פורטלים- פורטלים הם אתרים המשמשים כמעין נקודת פתיחה למידע ותוכן בקטגוריה מסוימת(לדוגמא פורטל עורך דין, פורטל עסקים עירוני, פורטל חדשות, פורטל בלוגים וכו') וכוללים בתוכם בין היתר מנועי חיפוש, אינדקס של אתרים/ דפים, פורומים, מאמרים ועוד. פורטלים לרוב הם האתרים גדולים הקשור לאותו קונספט ומטרתם לאגד והנגיש את התוכן והמידע באתר אחד.
- פורטפוליו- אתרי פורטפוליו אלו אתרים הדומים במעתם לאתרי תדמית אך לרוב כוללים פחות עמודים ואפילו רק עמוד אחד. המטרה של אתרי פורטפוליו היא לשמש כמעין תיק עבודות ומתאים לעסקים מתחומי העיצוב השונים.
- בלוג- בלוגים (או יומן רשת בעברית) משמשים כאתרים עיוניים לחוויית הקריאה של הגולש. אתרי בלוג משמשים כפלטפורמה לפרסום מאמרים מקצועיים, יצירות אומנות שונות, מאמרי ביקורת ודעה וכן לפרסום מחקרים ומאמרים אקדמיים הקשורים בנושא מסוים. בלוגים לרוב יעבדו על תבניות נוחות שיכולות לשמש כל אחד. וכאמור בלוג יכול להיות כחלק מאתר אינטרנטי או כאתר בלוג ייעודי בפני עצמו.
מה משפיע על מחיר בניית האתר?
בסופו של דבר, מחיר של בניית אתר הוא לא חד משמעי ומשתנה לפי מספר פרמטרים וזה לא באמת מפתיע. לכל פרויקט בנייה יש את הדנ"א האישי שלו שמשפיע על כמות המאמץ של בונה האתר וכמות המשאבים שהוא נדרש להשקיע בו. אז מה ישפיע על מחיר האתר?
1. סוג האתר
קיימים כיום סוגים רבים של אתרים שניתן להקים ברחבי האינטרנט. סוגי האתרים משתנים במורכבות הממשק, כמות הדפים והמבנה שלהם:
- חנות איקומרס – אמנם בחנות אינטרנטית סביר שתמצאו כמות אדירה של דפי מוצרים, הסברים ובלוג מתעדכן, מדובר בסופו של דבר באתר יחסית פשוט לבנייה שמתבסס על מערכות למסחר אינטרנטי שכבר נבנו בעבר. לקריאה נוספת על חנויות איקומרס, מוזמנים לקרוא את המאמר שכתבתי על מה זה חנות אינטרנטית.
- אתר תדמית – מדובר בדף בסיסי למדיי, מעין כרטיס ביקור אינטרנטי שמכיל את כל מה שהגולשים צריכים לדעת על השירות שהאדם או החברה שמנהל אותו מציע לקהל הרחב. מדובר באתר פשוט לבנייה שלא דורש יותר מידי משאבים.
- בלוג – אמנם מדובר באתר שיכול להכיל כמויות מלל ודפים אדירה, אבל הממשק של האתר פשוט למדיי ומתבסס על תבנית קבועה שאנשי המקצוע לא נדרשים להקים מראש (מלבד מקרים מיוחדים), תוכלו לקרוא בהרחבה במאמר על איך לפתוח בלוג באינטרנט.
- דף נחיתה – דף נחיתה נועד בסופו של דבר לקרוא לגולש לפעולה: להשאיר מספר טלפון, מייל או בקשה מסוימת ולעזור לבעלי העסק השונים ליצור איתו קשר. יכול להיות מדובר בשירותי אינסטלציה, בהרשמה לפסיכומטרי או בכל התמחות אחרת. כיוון שמדובר באתר עצמאי שכולל במרבית המקרים דף בודד אחד, ההשקעה הכספית של דף נחיתה תהיה זולה משמעותית מאשר בסוגי האתרים השונים. לקריאה נוספת על דפי נחיתה, מוזמנים לקרוא את המאמר שכתבתי בנושא בקישור הבא.
- פורטלים – מדובר באתרים שמתמקדים בתחום עניין מסוים כמו חדשות, רכבים, או טיסות זולות לחו"ל. באתרים שכאלה יש פיצ'רים משמעותיים רבים, שמביאים לכך שיהיה מדובר באופציה יקרה למדיי.
מערכות ניהול תוכן הן הפלטפורמות עליהם מתבססים אתרים ודרכם תוכלו לתחזק את כל התוכן שנמצא באתר שלכם. מטרתם של מערכות ניהול תוכן (CMS) הוא לפשט את יצירת ועריכת התוכן באתר ועיצובם. ניתן לחלק את מערכות ניהול התוכן לשתי קטגוריות: מערכת קוד סגור המאפשר גישה לשינויים בקוד רק למתכנת האתר וקוד פתוח המאפשר גם לצד שלישי עם גישה לשנות ולערוך את הקוד. ל- CMS יש השפעה ישירה על הקידום וכן על המחיר של האתר. ישנם מספר רב של מערכות ניהול תוכן שונות כשפופולאריות ביותר הן:
- וורדפרס (WordPress) – וורדפרס הינה מערכת ניהול תוכן בקוד פתוח ומופצת באופן חופשי. מערכת וורדפרס הופיעה לעולם לראשונה בשנת 2003 ומאז ועד היום הפכה למערכת ניהול תוכן הכי פופולארית ברשת כשליש מכלל אתרי האינטרנט מבוססים על מערכת וורדפרס. מערכת וורדפרס מתאימה לאתרים גדולים לצד אתרי קטנים ופשוטים ומציעה אין ספור תוספים ותבניות מיוחדות שמקלות על המשתמש ליצור ולערוך את התוכן באתר וכן נחשבת למאוד ידידותיות לקידום במנועי החיפוש.
- ג'ומלה (Joomla)- ג'ומלה היא מערכת ניהול תוכן המבוססת קוד פתוח והינה המתחרה הכי גדולה של מערכת וורדפרס. ג'ומלה נוצרה בשנת 2005 ונחשבת למאוד נוחה ויעילה לשימוש. ג'ומלה נחשבת למערכת מאוד מאובטחת ולכן הפכה עם הזמן למערכת המועדפת לבניית אתרי מכירות.
- וויקס (Wix)- וויקס הינה מערכת ניהול תוכן בקוד סגור שפותחה כאן בישראל והפכה למאוד פופולארית בעולם, זה בעיקר בגלל העובדה שאין צורך בשום ידע טכני בתכנות וקידוד ומציעה מערכת נוחה וקלה לתפעול. למרות הפופולאריות של המערכת, וויקס עדיין נחשבת למערכת לא אידאלית לקידום במנועי החיפוש וכן חרף העובדה שהמערכת מבוססת קוד סגור ניתן לומר כי גם בעלי אתרי וויקס אינם בעלי האתר וכי אין להם שליטה מלאה על האחסון וכן על שינוי הקוד.
- פוליו (Folyou)- פוליו הינה CMS ישראלית יחסית חדשה שנוצרה עם דגש לשוק הישראלי המציאה אתרים ואחסון במחירים מאוד אטרקטיביים ומציעה תבניות עיצוביות רספונסיביות אוטומטיות (מתאימה את הפרופורציות של האתר בצורה אוטומטית לכל מכשיר). פוליו מאוד קלה פשוטה לתפעול וכן כוללת את רוב פיצ'רים הדרושים לקידום במנועי החיפוש.
כמובן שישנן עוד מספר לא מבוטל של מערכות ניהול תוכן מעולות שלכולם יתרונות וחסרונות בפני עצמם לדוגמא: קוניבו, וייבדו, דרופל, מג'נטו, לייב סיטי ועוד.
2. דומיין ואחסון
דומיין ואחסון הם כנראה החלקים המשמעותיים ביותר בדנ"א של האתר שלכם. הדומיין יהיה כמובן כתובת ה-URL אשר על שמה רשום האתר שלכם והאחסון משמעו, כמות השטח שמוקצית לתכני האתר שלכם באחסון הפיזי שלו. הפתרון הזול יהיה כמובן להשתמש בדומיין ואחסון מטעם החברה שבונה עבורכם את האתר, אבל מצד שני – במקרה של סכסוך, יהיה להם מאוד פשוט לסגור אותו… אני ממש לא בא לומר שזה יקרה, אבל חשוב להיות חכמים. רכישה של אחסון ודומיין לא אמור לעלות לכם יותר מ-50 ש"ח לחודש, אם תרכשו אותו דרך חברת הבנייה, כנראה שזה יעלה לכם קצת יותר (לא יותר מאלף בשנה), למאמר שכתבתי בהרחבה על דומיינים היכנסו לכאן.
3. ניהול התוכן
קיים מגוון רחב של מערכות שיכולות לשמש הן את בונה האתר והן את מנהלי האתר להעלאת התוכן ועדכונו. קיים מגוון רחב של מערכות ניהול תוכן שמתאימות לצרכים השונים של האתרים השונים. במידה ויהיה מדובר בפלטפורמה פחות פופולארית – סיכוי לא רע שזה יעלה לכם יותר כסף. משמעותי לא פחות יהיה המהירות של פלטפורמת הניהול – במידה ומדובר בפלטפורמה סבוכה ואיטית, תהליך בניית האתר תגזול מאיש המקצוע יותר זמן וכצפוי, תעלה לכם יותר כסף.
4. אפשרויות עיצוב
כמו שכבר יצא לי לומר, אי אפשר לענות על השאלה כמה עולה בניית אתרים מבלי לקחת בחשבון את נושא עיצוב האתר. עיצוב האתר כולל את הנראות והקו העיצובי הכללי של האתר ויותר מכך את חווית המשתמש שלרוב תשפיע בצורה ישירה על ההצלחה של האתר. עיצוב האתר יכול להשפיע על יחס ההמרה(CRO) שזה בעצם מספר הפעמים שהצלחתם להניע לפעולה את הגולשים(לדוגמא: השארת מספר פרטים, רישום לניוזלטר, יצירת קשר וכמובן קניה) ביחס למפר הגולשים שעברו באתר שלכם.
בנוסף, עיצוב מושך ומזמין יכול להשפיע על הזמן שבו הגולשים יישארו באתר שלכם וכן על מספר הדפים בהם יבקרו. כשמדובר בבלוגים, חנויות איקומרס וסוגי אתרים נוספים – קיימת תבנית עיצוב בסיסית שניתן לשנות ברמה מינורית. מקרים כאלה כמובן, יוזילו משמעותית את העלויות ויחסכו לאיש המקצוע הרבה עבודה. במידה ואתם מבקשים ממנו לבצע שינויים דרסטיים למעשה, "לשבור" את התבנית הקיימת וליצור את האתר מאפס לחלוטין – הדבר כמובן יביא לעלייה משמעותית בעלויות, למאמר מורחב על עיצוב אתר היכנסו לכאן.
5. מחויבות איש המקצוע
אחרי שאיש המקצוע שלכם סיים את עבודתו, סיכם את כל הנתונים, הקים את האתר והעלה אותו לרחבי הרשת – העבודה שלו בגדול הסתיימה. ובכל זאת, גם לאחר שהאתר הועלה לאוויר, עדיין יש הרבה עבודה לעשות. חשוב בבחירת איש המקצוע ובניהול השיח לפני העבודה לברר האם הוא מחויב לטפל עבורכם בתקלות אבטחה, בשדרוג ותחזוקת האתר ובהעלאת קבצים חדשים. מצד אחד – הדבר כנראה יעלה את המחירים ומצד שני, זה כנראה ישתלם לכם לטווח הרחוק.
6. קידום ותוכן
בסגירת חוזה בניית האתר, חשוב לוודא שאיש המקצוע דואג גם לפינה הזאת – להעברת מפת האתר לגוגל, התאמה של האתר להגדרות של גוגל וכו'. בנוסף, בסגירת החוזה כנראה שגם תוכלו למצוא סעיף שמתייחס לכמות הדפים שיעלו עם הקמת האתר. אמנם הזנה של כמות תכנים מועטה תחסוך כסף – אבל אם מדובר בעבודה שתצטרכו לעשות בעצמכם בהמשך הדרך, יכול להיות שחבל על הכאב ראש.
7. ניסיון
בסופו של דבר, לכל איש מקצוע יהיה את התמחור האישי שלו לבניית אתר. התמחור לא יהיה רק מושפע מהשיקולים הפרקטיים, אלא גם מהניסיון שהוא צבר לאורך השנים, הפידבקים החיוביים שהוא קיבל ומידת ההצלחה שהאתרים שהקים נחלה. איש מקצוע מוכר עם ניסיון עשיר למשל, יהיה בהרבה מקרים יקר יותר מאיש מקצוע מתחיל. ועדיין, חשוב לזכור – גם איש מקצוע יקר יכול להיות רע ביכולותיו, וגם איש מקצוע זול יכול להיות מחונן בעבודתו.
אז כמה עולה לבנות אתר?
אז לאחר שהבנו מה הם המשתנים שיכולים להשפיע על המחיר של בניית אתר, חשוב לציין כי מדובר על שוק חופשי והצעות המחיר שתקבלו צפויות להשתנות בין הספקים השונים בהתאם לניסיון שלהם והיכולות שלהם, לכן מאוד קשה לענות על השאלה כמה עולה בניית אתרים לעסקים בצורה מדויקת. לכן הבאנו לכם את המחירים הממוצעים בשוק רק כדי שתוכלו להתחיל להבין מול מה אתם מתמודדים, כמובן שאנו מציינים מחירים של בעלי מקצוע עם ניסיון מוכח ולא על בוני אתרים מתחילים:
מחיר אתר תדמית בסיסי- יכול להתחיל במחיר נוח של 3,000 ₪ ולהגיע עד למחירים של 10,000 ₪ ויותר. המחיר יושפע מהעיצוב( האם מבוסס על תבנית קיימת או שמה מדובר על עיצוב בהתאמה אישית), מערכת ניהול התוכן(אתרי וויקס ופוליו יהיו זולים משמעותית מאתרים מבוססים וורדפס או ג'ומלה) מספר העמודים ההתחלתי, האם נדרש עיצובים נוספים (לדוגמא לוגו ובאנרים) והאם כולל בתוכו תוכן(לרוב מחיר של תוכן לא כלול ומוצע בנפרד ע"י מקדם אתרים או כותב תוכן מקצועי).
מחיר אתר מכירות/ פורטלים- אתרי מכירות הינם אתרים הרבה יותר מורכבים (ויקרים) מאתרי תדמית. טווח המחירים כאן הוא הרבה יותר רחב ומתחיל בכמה אלפי שקלים בודדים ויכול להגיע אפילו לעשרות אלפי שקלים בהתאם לדרישות שלכם.המשתנה העיקרי(מלבד הדברים שציינו בסעיף למעלה)הוא המערכת עליה מבוסס האתר, ישנם חברות אשר פיתחו מערכות מסחר אלקטרוניות אשר יציעו לכם מחיר נוח יחסיתויתאימו אותו ברמה העיצובית לצרכים והרצונות שלכם.
אז אחרי כל ההסברים המעמיקים שלי, הגיע הזמן לתכלס. טווח המחירים לבניית אתר בהרבה מקרים רחב במיוחד ובשביל לעשות לכם קצת סדר, ריכזתי עבורכם את כל הנתונים שאתם צריכים לדעת.
1. אתר תדמית
מחיר בנייה של אתר תדמית בסיסי ינוע בין 2,000-11,000 ש"ח, כאשר המחיר הסטנדרטי יהיה כנראה איזור ה-6,000, כשלרוב יהיה מדובר באתר וורדפרס.
2. אתר בלוג
בלוגים חינמיים תוכלו להקים בפלטפורמות כמו בלוגר של גוגל, סלונה, Blogspot וכו'. במידה והייתם רוצים להקים בלוג משלכם ולהשקיע כבר בעיצוב מותאם אישית ומושקע, יהיה מדובר בהשקעה של כמה אלפי שקלים.
3. אתר איקומרס
מחיר של בניית חנות איקומרס אינטרנטית נע בטווח רחב במיוחד – הדבר תלוי בעיקר בסוג המערכת בה חברת בניית האתרים משתמשת. במידה והחברה כבר הקימה מערכת בנייה נגישה, הדבר כנראה יעלה כמה אלפי שקלים, פחות מאשר במקרים בהם מערכת החנות הייתה צריכה להיבנות מאפס. בין הממשקים תוכלו למצוא את Shopify, קונימבו ו-Kivi. במידה ותחליטו לגשת לעיצוב אישי של חנות אינטרנטית מאפס – הדבר יכול להגיע ליותר מעשרת אלפים שקלים בקלות, להגיע לעשרים אלף וגם לעבור את זה במקרים יותר חריגים.
4. אתר פורטל
כמו שכבר אמרתי, בניית פורטל היא כנראה הסבוכה והמורכבת ביותר ביחס למתחרות. בדיוק בגלל הסיבה הזאת אין מחיר שאני אוכל לזרוק לאוויר – המחיר ינוע בין עשרת אלפים שקלים וירוץ עד למיליון. במילים אחרות – גשו לבקש הצעת מחיר, אצלי לא תמצאו תשובה.
אז איך בוחרים מעצב לבניית האתר?
בדומה לבחירת כל איש מקצוע, גם בחירה של בונה אתרים יהיה לא פשוט. אז למה חשוב לב להתייחס בבחירת המעצב הטוב ביותר?
1. ניסיון
הדבר המעניין ביותר יהיה ללא ספק מידת הניסיון שיש לאיש המקצוע שאליו אתם פונים. הייתם רוצים שלא יהיה לו רק ניסיון כללי בבניית אתרים, אלא ניסיון פרקטי של ממש בבניית סוג האתר שאליו אתם מכוונים. מידת הניסיון תשפיע כמובן על המחיר – תחשבו עד כמה הייתם רוצים להשקיע באתר שלכם.
2. ביקורות
בבחירת איש המקצוע המתאים, חשוב לקרוא חוות דעת של לקוחות עבר. אלה יוכלו לספר לכם על האישיות המיוחדת שמולה תעבדו, על היתרונות והחסרונות שנלווים לעבודה מול אותו האדם ולמקצועיות שמאפיינת אותו. במידה ומדובר בפרויקט דחוף ואתם מוצאים תלונות רבות על חוסר היכולת של איש המקצוע לעמוד בדדליינים שהוא הציב לעצמו – יכול להיות ששווה לכם ללכת על איש מקצוע אחר.
3. מחיר
מחיר השירות הוא ללא ספק משמעותי בבחירת איש המקצוע המתאים. תפנו לכמה חברות ואנשי מקצוע שונים, תשוו את המחירים שאתם מקבלים ורק אז – תבחרו את איש המקצוע שמתאים לכם.
ומה עם לבנות את האתר לבד?
כשמדובר באתרים פשוטים כמו בלוג, אתרי תדמית, דפי נחיתה וחנויות אינטרנטיות – ניתן בהרבה פעמים ליצור את האתר לגמרי לבד בוורדפרס, וויקס וממשקים רבים נוספים. מלבד התשלום לממשק בניית האתר והשכרת הדומיין והאחסון, הדבר יהיה נקי מהוצאות. במידה ומדובר באתר חובבני למדיי שלא אכפת לכם שיהיה מקובע בעיצוב ויכלול כמות פרסומות אדירה, תוכלו אפילו לבנות אותו לגמרי בחינם. ומצד שני, במידה ומדובר באתר שעתיד ללוות אתכם עוד הרבה שנים, יכול להיות ששווה לכם להשקיע את הכסף באופן חד פעמי וליצור את אתר החלומות שלכם.
אני מאחל לכם הרבה בהצלחה בבניית האתר החדש שלכם – בין אם תבחרו באיש מקצוע ובין אם תקימו אותו לגמרי לבד, אני בטוח שתצליחו בדרך האישית שלכם. בהצלחה!